8 باور غلط ولی رایج در خصوص حافظه SSD کامپیوتر که باید کنار بگذارید

به گزارش ایپتن، حافظه های SSD سال هاست که محبوبیت زیادی پیدا نموده اند ولی در این میان همچنان بخش بزرگی از کاربران، فکر می نمایند باورهای غلط در خصوص این حافظه ها حقیقت دارند. در این مطلب به 8 باور غلط ولی رایج در خصوص حافظه SSD کامپیوتر می پردازیم تا اگر قصد بهره گیری از چنین حافظه ای دارید ولی نگران بعضی از این موارد هستید، با خیال راحت دست به انجام چنین کاری بزنید.

8 باور غلط ولی رایج در خصوص حافظه SSD کامپیوتر که باید کنار بگذارید

حافظه SSD چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

لیست محتوا

حافظه های SSD بسیار گران قیمت هستند

حافظه SSD عمر پایینی دارد

هایبرنیت کردن سیستم منجر به خرابی SSD می شود

SSD فقط برای افزایش سرعت بوت سیستم مناسب است

مهاجرت از هارد دیسک به SSD بسیار سخت است

SSD به بهینه سازی احتیاج دارد

برای حذف دائمی داده های SSD باید آن را Overwrite کنید

اگر SSD را مرتب به برق وصل نکنید، داده های آن حذف می شود

حافظه های SSD بسیار گران قیمت هستند

در حال حاضر اگر قیمت حافظه های SSD را بر هر اساس هر گیگابایت با هارد های معمولی مقایسه کنیم، طبیعتا قیمت حافظه SSD کامپیوتر بالاتر است. اما همچنان بسیاری از کاربران فکر می نمایند اختلاف قیمت آن ها بسیار بالاتر از حد انتظار است و بنابراین اصلا به سراغ SSD هم نمی روند. اما در کل در همین بازار ایران هم با پرداخت قیمت مربوط به هارد 1 ترابایتی، می توانید یک SSD مناسب با ظرفیت حدود 500 گیگابایت بخرید.

بنابراین اگرچه با پرداخت مبلغ لازم برای یک هارد، عملا حدود نصف آن ظرفیت برای SSD در اختیار شما قرار می گیرد، اما در عوض به مزایای بسیار مهم و مجذوب کننده SSD دسترسی پیدا می کنید. واقعیت این است که فقط بخش کوچکی از کاربران به ظرفیت های بسیار بالا احتیاج دارند و حتی این دسته از کاربران هم می توانند از هارد دیسک های معمولی یا هارد های اکسترنال برای ذخیره سازی فایل های مختلف بهره ببرند و از حافظه SSD به عنوان درایو اصلی کامپیوتر اصلی استفاده نمایند.

حافظه SSD عمر پایینی دارد

یکی از نگرانی های مهم مربوط به حافظه های SSD، بحث پایین بودن عمر مفید آن ها است. البته نگرانی در خصوص این موضوع اصلا غیرمنطقی است زیرا این نوع حافظه ها از همان ابتدا به عنوان جایگزین مجذوب کننده هارد دیسک ها مطرح شده اند و بنابراین طبیعتا کاربران انتظار دارند که مانند هارد دیسک ها بتوانند برای سال ها به برترین شکل انجام وظیفه نمایند.

اما خوشبختانه طی این سال ها، گزارش های زیادی در خصوص آنالیز طولانی مدت عملکرد حافظه های SSD منتشر شده است. به عنوان مثال بر اساس داده های دریافتی از SSDهای استفاده شده در دیتاسنترها می توانیم بگوییم که این حافظه ها عمر بسیار بالایی دارند. در زمینه عمر مفید حافظه SSD کامپیوتر طبیعتا عوامل زیادی اثرگذار هستند اما یکی از مهم ترین عوامل، میزان نوشته شدن اطلاعات بر روی حافظه موردنظر است که برای این موضوع از واحد TWB یا میزان ترابایت نوشته شده روی SSD استفاده می شود.

در این زمینه، حافظه های SSD محدودیت معینی در خصوص حجم اطلاعات نوشته شده روی درایو دارند و بعد از گذشت از تعداد معین شده، حافظه موردنظر وارد دوران فرسودگی می شود. این محدودیت ارتباط مستقیمی با ظرفیت حافظه دارد و بنابراین اگر حافظه SSD دارای ظرفیت 1 ترابایت باشد، عدد اختصاص یافته برای TWB بسیار بالاتر از یک SSD با ظرفیت 500 گیگابایت است. اما زمانی که این عدد در کنار استفاده در دنیای واقعی قرار می گیرد، متوجه می شویم که این نوع حافظه ها دوام بسیار بالایی برای کاربران ارائه می نمایند. به عنوان مثال عدد TWB بیشتر حافظه های SSD یک ترابایتی به حدود 600 ترابایت می رسد. این یعنی اگر می خواهید در عرض 5 سال این محدودیت را رد کنید، هر روز باید 328.8 گیگابایت اطلاعات روی SSD قرار دهید.

اما برای تقریبا تمام کاربران، دوام یک SSD از خود کامپیوتر بیشتر خواهد بود و حتی شاید بعد از چند ارتقای قطعات سیستم هم بتوانید همچنان از آن بهره ببرید. بنابراین موضوع دوام پایین SSD نسبت به هارد دیسک عملا یک نگرانی مهم نباید باشد.

هایبرنیت کردن سیستم منجر به خرابی SSD می شود

در راستای ترس از عمر پایین حافظه SSD کامپیوتر، بعضی کاربران که علاقه زیادی به هایبرنیت کردن (Hibernation) کامپیوتر خود دارند، فکر می نمایند چنین کاری دوام SSD را به طور محسوسی کاهش می دهد. اما مانند نگرانی قبلی، این ترس در خصوص حافظه های SSD هم بسیار بزرگ تر از حد واقعی خود شده است.

به زبان ساده زمانی که سیستم را با استفاده از این حالت خاموش می کنید، بعضی داده های موجود در رم سیستم راهی حافظه دائمی می شود تا بعد از روشن کردن سیستم، این داده ها بار دیگر بارگذاری شوند. این یعنی بعد از روشن کردن سیستم دیگر لازم نیست مثلا برنامه های موردنظر را دوباره باز کنید. اگرچه در نگاه اول به نظر می رسد این معینه فشار زیادی به SSD وارد می نماید، ولی همانطور که در یک مطلب جداگانه به این موضوع پرداخته ایم، انتقال تمام این اطلاعات به SSD و بهره گیری هر روزه از این معینه عملا هیچ فشار خاصی به حافظه SSD کامپیوتر وارد نمی نماید. بنابراین اگر هر روز کامپیوتر را به طور کامل خاموش کنید یا آن را در حالت هایبرنیت قرار دهید، در طولانی مدت عملا هیچ تفاوتی برای حافظه SSD ندارد. برای اینکه در خصوص این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید از لینک زیر بهره ببرید.

SSD فقط برای افزایش سرعت بوت سیستم مناسب است

اگر از افرادی که از هارد دیسک به SSD مهاجرت نموده اند در خصوص مزایای این کار بپرسید، احتمالا همان ابتدا به افزایش سرعت بوت سیستم اشاره می نمایند. بدون شک این تفاوت آنقدر چشمگیر است که عملا بسیاری از کاربران را شگفت زده می نماید. برای اینکه بهتر متوجه این تفاوت شوید، کافی است بعد از استفاده از SSD به عنوان درایو بوت سیستم، از یک سیستم که از هارد دیسک برای درایو بوت استفاده می نماید، بهره ببرید تا این تفاوت را بهتر درک کنید.

اما واقعیت این است که افزایش سرعت بوت تنها مزیت مهم حافظه SSD کامپیوتر نیست. در کنار افزایش سرعت عملکرد سیستم، باید به سروصدای کمتر، مصرف انرژی پایین تر و ابعاد کوچک تر هم اشاره کنیم. ضمناً گیمرها معمولا داده های بازی ها را به حافظه های SSD منتقل می نمایند تا سرعت بارگذاری بازی ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

حافظه های SSD در برابر ضربات هم مقاومت بالاتری نسبت به ضربات نشان می دهند که البته این موضوع برای سیستم های دسکتاپ اهمیت چندانی ندارد ولی برای لپ تاپ ها می تواند مهم باشد. این موضوع هم به عدم وجود قطعات متحرک در حافظه های SSD برمی شود.

مهاجرت از هارد دیسک به SSD بسیار سخت است

سال ها قبل که هنوز سیستم عامل ها برای بهره گیری از حافظه های SSD آماده نبودند، جابجایی بین هارد دیسک و SSD کمی دردسر داشت و باید فریمور SSD را به طور دستی آپدیت می کردید. بعلاوه باید به بهره گیری از ابزارهای خاصی برای هماهنگی پارتیشن ها و دیگر موارد این چنینی اشاره کنیم.

اما در حال حاضر با استفاده از ابزارهای رایگان، مهاجرت از هارد دیسک به SSD بسیار ساده است و در حقیقت در عرض کمتر از یک ساعت می توانید چنین کاری را انجام دهید. به همین دلیل در بیشتر مطالب مربوط به افزایش سرعت سیستم های قدیمی، معمولا یکی از اولین گزینه ها، استفاده از حافظه SSD به عنوان درایو اصلی سیستم است. حتی برای لپ تاپ های قدیمی هم می توانید به راحتی چنین کاری را انجام دهید. البته در لپ تاپ های قدیمی اگر خواهان استفاده از هارد دیسک در کنار SSD باشید، می توانید درایو نوری را بیرون بیاورید و در عوض از یک محفظه مخصوص بهره ببرید.

SSD به بهینه سازی احتیاج دارد

اگر در اینترنت روش های بهینه سازی حافظه SSD کامپیوتر را جستجو کنید، در این زمینه با مطالب زیادی روبرو می شوید. اما این توصیه ها معمولا یا قدیمی هستند یا اشتباه. ویندوز سال هاست که به طور اتوماتیک حافظه SSD سیستم را بهینه سازی می نماید و بنابراین لازم نیست چیزی را فعال یا غیر فعال کنید. از سوی دیگر حافظه های SSD هیچ احتیاجی به defragment ندارند زیرا این کار مختص هارد دیسک های معمولی است.

به عنوان مثال می توانیم به قابلیت TRIM در ویندوز اشاره کنیم که به طور پیش فرض فعال است. این قابلیت، روند حذف داده ها را بهینه سازی می نماید تا عمر مفید SSD بیشتر شود.

برای حذف دائمی داده های SSD باید آن را Overwrite کنید

معمولا برای اینکه بعد از حذف داده ها از هارد دیسک های معمولی این داده ها قابل بازیابی نباشند، کاربران با استفاده از بعضی برنامه ها، اطلاعات تصادفی روی هارد قرار می دهند. هارد دیسک های معمولی به طور مغناطیسی داده ها را روی دیسک می نویسند و بنابراین قرارگیری اطلاعات تصادفی روی دیسک، جلوی بازیابی اطلاعات حذف شده را می گیرد.

اما حافظه های SSD مبتنی بر فناوری متفاوتی هستند و قرار دادن اطلاعات تصادفی روی آن ها، صرفا فشار زیادی روی آن ها وارد می نماید و چنین کاری هیچ مزیت مهمی ندارد. قابلیت TRIM مزایای زیادی برای حافظه های SSD ارائه می نماید و یکی از این مزایا، بسیار سخت تر کردن بازیابی داده ها از دیسک است.

اما اگر این موضوع اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد و می خواهید احتمال بازیابی داده ها را به صفر برسانید، به جای تکرار رویکرد در نظر گرفته شده برای هارد دیسک، باید از روش متفاوتی بهره ببرید. برای این کار ابزارهای مختلفی توسعه پیدا نموده که می توانند اطلاعات ثبت شده روی SSD را به طور کامل پاک نمایند تا دیگر امکان بازیابی آن ها وجود نداشته باشد.

باید خاطرنشان کنیم بعضی از مادربردها، در BIOS از یک ابزار برای پاکسازی کامل SSD بهره می برند و از سوی دیگر بسیاری از تولیدنمایندگان SSD هم در این زمینه ابزارهایی ارائه داده اند. این ابزارها در سطح کنترلر با SSD ارتباط برقرار می نمایند و بدون احتیاج به نوشتن داده های اضافی، می توانند محتوای قرار گرفته روی آن را به طور کامل حذف نمایند.

اگر SSD را مرتب به برق وصل نکنید، داده های آن حذف می شود

سال ها قبل شایعاتی در خصوص SSD مطرح می شد مبنی بر اینکه اگر SSD را به طور منظم روشن نکنید، اطلاعات آن از دست می رود. در این شایعات آمده بود که ممکن است در عرض چند هفته یا چند روز این اطلاعات پاک شوند. اما این شایعات عمدتا ناشین از تفسیر نادرست داده های مربوط به دیتاسنترها و مشتریان سازمانی بود. به طور معین، اوایل دهه 2010 اسلاید آموزشی از یکی از شرکت ها منتشر شده بود که در آن در خصوص نحوه نگهداری از حافظه های SSD هشدارها و توصیه هایی مطرح شده بود.

اما کاربران معمولی هزاران گیگابایت از اطلاعات را روی SSD قرار نمی دهند و از سوی دیگر این حافظه ها در محیط های بسیار گرم تعبیه نمی شوند. حافظه های SSD که برای دیتاسنترها و فضاهای مشابه ارائه می شوند، با SSDهای مناسب کاربران معمولی فرق دارند. SSDهای حرفه ای و صنعتی هم البته بدون اینکه به برق وصل شوند، می توانند حداقل یک سال اطلاعات درون خود را حفظ نمایند. اما از سوی دیگر، SSDهای مناسب کاربران معمولی این موضوع را در نظر می گیرند و بنابراین لازم نیست نگران این موضوع باشید.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا حافظه های SSD بسیار گران قیمت هستند؟

اگرچه با پرداخت مبلغ لازم برای یک هارد، عملا حدود نصف آن ظرفیت برای SSD در اختیار شما قرار می گیرد، اما در عوض به مزایای بسیار مهم و مجذوب کننده SSD دسترسی پیدا می کنید.

آیا حافظه SSD عمر پایینی دارد؟

اصلا این نگرانی درست نیست و حافظه های SSD تا سال ها به برترین شکل می توانند انجام وظیفه نمایند.

آیا هایبرنیت کردن سیستم منجر به خرابی SSD می شود؟

اگر هر روز کامپیوتر را به طور کامل خاموش کنید یا آن را در حالت هایبرنیت قرار دهید، در طولانی مدت عملا هیچ تفاوتی برای حافظه SSD ندارد.

آیا اگر SSD را مرتب به برق وصل نکنید، داده های آن حذف می شود؟

این موضوع هم یکی دیگر از نگرانی های رایج محسوب می شود و در خصوص حافظه های SSD مصرفی صحت ندارد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2235

به "8 باور غلط ولی رایج در خصوص حافظه SSD کامپیوتر که باید کنار بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 باور غلط ولی رایج در خصوص حافظه SSD کامپیوتر که باید کنار بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید