گردشگری؛ کارآفرینی و توسعه پایدار
به گزارش ایپتن، چرا ما باید برای کارآفرینی در حوزه گردشگری احترام و ارج و اجر ویژه ای قائل باشیم!؟

به گزارش خبرنگاران، سعید ترابیان، کارآفرین حوزه جهانگردی در یادداشتی نوشت: ایران را در دنیا به چه می شناسند؟ مصر را به چه می شناسند؟ یونان را به چه می شناسند؟ بین النهرین در کجاست؟ اهرام ثلاثه کجا هستند؟ تمدن هلیل رود در کجاست؟ مجموعه آکروپولیس، آگورای باستانی، شهر باستانی دلفی در کجای دنیا هستند؟ کتیبه های گنجنامه، تخت جمشید، بیستون در کجای این جغرافیا قرار دارند؟ اینها آیا ظرفیت نیست؟
آیا این نمی تواند برای هر کشوری مانند نفت و محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنایع وابسته، صنعت و فراوری، معدن و صنایع معدنی ارزآوری کند؟ آیا کتیبه های گنجنامه نمی توانند مانند یک معدن کاربرد و کارکرد مالی داشته باشند؟ معدن چند سال می تواند مواد خام و اولیه به بهره بردار بدهد؟ 10 سال 50سال، 100 سال؟ بالاخره یک روز تمام می گردد! کتیبه های گنجنامه متعلق به چه سالی هستند؟ داریوش در فاصله سال های 522 تا هنگام مرگش در 486 پیش از میلاد دستور به حک این کتیبه داده است! سال جاری 2025 میلادی است! چند سال گذشته؟ چند معدن داریم که بتواند این مدت مواد اولیه داشته باشد؟
این ها را در مقدمه گفتم که برسم به اینجای داستان، که ما باید برای کارآفرینی در حوزه جهانگردی احترام و ارج و اجر ویژه ای قائل باشیم! چرا؟ چون اوست که هم فرهنگ را حفظ می نماید، هم تاریخ را پاس می دارد، هم به محیط زیست احترام می گذارد، هم بانی انتقال تمدن است و هم کارآفرینی می نماید، شغل ایجاد می نماید، ارزآوری می نماید و هزار اتفاق مثبت دیگر در پی دارد.
1. اشتغال زایی و ایجاد فضای کسب و کار: جهانگردی در اولین گام در حوزه حمل ونقل شغل ایجاد می نماید. مسافر برای سفر از شبکه ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی و... استفاده می نماید. دومین بخش که در آن شغل ایجاد می گردد اسکان است. هتل ها، اقامتگاه های رسمی، اقامتگاه های بوم گردی و... محل های اقامت و اسکان جهانگرد ها هستند. خوراک، تورگردانی و... سایر بخش هایی است که اشتغال زایی آنها به وسیله جهانگردی رونق یافته یا شکل می گیرد.
2. توسعه محلی، ملی و بین المللی: کارآفرینی در جهانگردی باعث جذب سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های محلی می گردد. این مساله می تواند به بهبود شرایط مالی و رفاهی منطقه ها جهانگردپذیر یاری کند. با توسعه محلی، منطقه هم مورد توجه قرار می گیرد. منطقه که توسعه پیدا کند، فضای ملی هم تحت تاثیر فضای مالی در جهانگردی قرار خواهد گرفت و نام ایران در حوزه بین الملل در بخش جهانگردی دارای نام و آوازه ای مناسب تر می گردد.
3. حفظ و ارتقای فرهنگ و میراث، آداب، رسوم و عادات فرهنگی: کسب و کارهای جهانگردی می توانند به حفظ و نمایش فرهنگ و میراث محلی یاری نمایند. جهانگردان در پی یک تجربه متفاوت هستند. برای آنها لباس و فرهنگ و موسیقی و هنر و صنایع دستی و... جذابیت دارد. بنابراین کسب و کارهای مرتبط با این موضوعات ازطریق ارائه تجارب فرهنگی و تاریخی به جهانگردان، به ارزش گذاری و نگهداری از این منابع یاری می نمایند.
4. توانمندسازی جوامع محلی: توانمندسازی جامعه محلی، باعث می گردد که اشتغال پایدار ایجاد گردد. اتفاق دیگر این است که کارآفرینی در حوزه جهانگردی باعث تنوع در اقتصاد محلی می گردد و این تنوع می تواند در برابر نوسانات مالی و بحران ها مقاوم تر باشد.
5. ارتقای کیفیت خدمات و زیرساخت: هر جهانگرد سلیقه ای دارد، برای اینکه بگردد هر نوع سلیقه ای را جذب کرد باید متنوع و با کیفیت عمل کرد. همین امر تنوع زیرساخت را در پی دارد. در عین حال بخش خدمات نیازمند دقت و ظرافت و تجربه است. رقابت در کسب و کارهای جهانگردی باعث افزایش کیفیت خدمات و در ادامه جذب بیشتر جهانگردان و رضایت آنها می گردد. این موارد به علاوه بسیاری از موارد دیگر، باعث می گردد کارآفرینی در حوزه جهانگردی مهم باشد زیرا تمرکز بر جهانگردی، می تواند رونق مالی در همه استان ها و ایران را در پی داشته باشد.
منبع: دنیای سفر