گردشگری غذا بر وفاداری گردشگران چه تاثیری دارد؟

به گزارش ایپتن، اثر گردشگری غذا

اثر گردشگری غذا یک پدیده تازه نیست، زیرا مسافران همیشه مجبور هستند تا در مکان های خارج از محل زندگیشان غذا بخورند. با این حال، سفر با انگیزه یادگیری بیشتر در خصوص سبک آشپزی یک منطقه، تجربه غذاها و نوشیدنی های ویژه، خرید غذا یا لذت بردن از دوره های آموزش پدیده های نسبتا تازهی به شمار می فرایند. غذا می تواند یک جذابیت سفر باشد که موجب افزایش تجربه برای بازدیدکنندگان گردد. با توجه به این، نتایج پژوهشی که به وسیله یکی از محققان در خصوص شهر اصفهان اجرا شده است نشان می دهد اکثریت گردشگران داخلی ایران تمایل دارند که تجربیات غذایی خود را به وسیله شبکه های اجتماعی و از طرف دیگر گردشگران خارجی به وسیله مکالمه و صحبت به اشتراک بگذارند. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این تحقیق بیشتر بدانیم.

گردشگری غذا بر وفاداری گردشگران چه تاثیری دارد؟

پیش از این، بعضی تحقیقات دیگر نیز نشان دادند که اثر گردشگری غذا به وسیله ارتباط کلامی به وسیله گردشگران ارزیابی می گردد. اما به رغم نتایج بعضی تحقیقات خارجی، پژوهش حاضر نشان می دهد بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به علت تجربه مثبت حاصل از غذا، حاضر هستند هزینه ای اضافه بابت تجربه خوردن دوباره آن بپردازند. این امر منجر به تبلیغ و ترویج برای گردشگری غذایی در بین سایر گردشگران و مسافران داخلی و خارجی می گردد که نهایتا باعث ازدیاد جمعیت گردشگران ورودی به شهر و در پی آن بالا رفتن ارزش مالی غذاها، توسعه مالی شهر و نیز اشتغال زایی برای جوانان خواهد شد. بر اساس این تحقیق بعلاوه معین شد که اولویت برای مصرف غذای بومی در بین هر دو گروه گردشگر داخلی و خارجی خوش طعم بودن غذای بومی و دومین انگیزه نزدیکی به فرهنگ بومی است. براساس این تحقیق، بیشتریت گردشگران داخلی به طور میانه تمایل دارند غذایی متفاوت از شهر خود را مصرف نمایند.

تحقیقات در خصوص اثر گردشگری غذا در اصفهان

بعلاوه گردشگران خارجی تمایل دارند غذایی که در کشور دیگری مصرف می نمایند تفاوت خیلی زیادی با غذاهای بومی وطن خود داشته باشد. این نشان دهنده علاقه گردشگران خارجی به فرهنگ بومی سایر منطقه ها از جمله شهر فرهنگی تاریخی مانند اصفهان می باشد. از دید گردشگران داخلی، غذای بومی شهر اصفهان تا بخشی بیانگر فرهنگ این شهر می باشد در حالی که از دید گردشگران خارجی غذای بومی شهر اصفهان به اندازه قابل توجهی بیانگر فرهنگ این شهر است. بیشتریت گردشگران داخلی و خارجی غذای بومی شهر اصفهان را به عنوان میراث فرهنگی در نظر گرفته اند. در این پژوهش بعلاوه ارتباط بین تجربه مثبت گردشگران داخلی و خارجی از غذای بومی و عایدی مالی ناشی از آن مورد نظرخواهی گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان نهاده شد که در آن معین شد تجربه ای که از غذای بومی نه به عنوان انگیزه اصلی بلکه به عنوان چاشنی و سایر اهداف اصلی به دست آمده موجب تشویق و تمایل بیشتر به سفر و مشاهده غذاهای بومی می گردد.

توجه به احتیاجها در اثر گردشگری غذا

بعلاوه معین شد گردشگران داخلی تمایل بیشتری نسبت به اشتراک گذاشتن تجربه های غذایی خود دارند و این به این معناست که باید برای گردشگران خارجی زیرساخت ها و بسترهای قوی تر، جدیدتر و متفاوت تر از خدمات غذایی کنونی در شهر فراهم گردد. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که رضایت خاطر گردشگران در رتبه اول اثرگذاری قرار می گیرد و بالاترین تاثیر را بر تمایل به تجربه مجدد گردشگران داشته است. پس از آن شناخت و آگاهی گردشگران در رتبه دوم اثرگذاری نهاده شده است. از جمله موارد دیگر در اثر گردشگری غذا، نگرش و تصویر ذهنی گردشگران نسبت به غذاهای بومی اصفهان نیز سومین عامل اثرگذار بر تمایل به تبلیغات و تجربه مجدد غذاهای بومی اصفهان است. در این راستا در جهت اثر گردشگری غذا، پیشنهاد می گردد به علت اینکه بیشتریت گردشگران خارجی دارای سنین بالاتر هستند، بهتر است به احتیاج این قشر گسترده در تهیه غذاهای بومی سالم و گیاهی در زمینه گردشگری آشپزی پاسخ درست داده گردد. بعلاوه بهتر است منوهای غذایی در شهر اصفهان تغییر اساسی پیدا نموده و از طبخ غذاهای بومی مخصوص شهر اصفهان مانند یخمه ترش و کاله جوش که در حال فراموشی است، بیشتر استفاده گردد.

پژوهشگران بعلاوه پیشنهاد می نمایند برای اثر گردشگری غذا، شرایط بهداشتی جدای از کنترل کردن غذاها و محل تهیه غذا، بهداشت بیرون و محیط داخلی مراکز غذایی و رستوران ها را نیز دربر بگیرد؛ خصوصا سرویس های بهداشتی در رستوران های شهری و بین شهری. در کنار این موضوع، بهتر است به فضای معماری داخلی و خارجی مراکز غذایی و رستوران ها بیشتر توجه نموده و متناسب با سبک و شیوه سنتی منطقه خاص خود و یا ترکیبی از شیوه سنتی و مدرن ساخته شوند. از سوی دیگر، پیشنهاد می گردد به ظاهر غذاها، خوردنی ها و ظروف استفاده شده برای ارائه آن به گردشگران توجه گردد و حسن سلیقه و زیبایی خوراکی ها و نوشیدنی ها و ظروف در نهایت خود به کار رود. یکی دیگر از پیشنهادات در این زمینه نیز این است که طرز تهیه کلیه غذاهای بومی به زبان انگلیسی در قالب کتاب یا مجله تهیه و به صورت کالا در اختیار گردشگران قرار گیرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1974

به "گردشگری غذا بر وفاداری گردشگران چه تاثیری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری غذا بر وفاداری گردشگران چه تاثیری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید