پزشکت؛ اپلیکیشن جامع خدمات پزشکی

به گزارش ایپتن، توسعه مجموعه پزشکت در چند ماه اخیر به خوبی رویکرد رو به رشد آن را منعکس می کند، به طوری که تا به امروز، پس از 6 ماه، بیش از 55 نسخه به روزرسانی داشته است.

پزشکت؛ اپلیکیشن جامع خدمات پزشکی

الیار حبیبی، پزشک و پژوهشگر حوزه سلامت، 35 ساله، ایده پرداز و مدیرعامل مجموعه پزشکت؛ محمدرسول کاظمی، 32 ساله، کارشناس ارشد نرم افزار، مدیر اجرایی و مدیر فنی مجموعه پزشکت و سپیده میرکریمی، 32 ساله، مدیر پروژه و از اعضای هیات مدیره این استارتاپ هستند. در گفت وگویی که هفته نامه شنبه با مدیران این مجموعه داشت، به شرایط بازار خدمات پزشکی آنلاین در ایران پرداخته شد و در ادامه هر یک از دوستان نظرات خود را درباره شکل گیری و گسترش مجموعه پزشکت، بیان کردند. گفت وگوی مان را با آقای حبیبی درباره فرایند شکل گیری مجموعه پزشکت، سازوکار این استارتاپ و عمده ترین خدمات و مزایای آن شروع کردیم و ایشان در ادامه درباره جایگاه پزشکت در بازار خدمات پزشکی آنلاین ایران، برنامه های توسعه ای این استارتاپ و چشم اندازی که در آینده برای خود متصور هستند، صحبت کردند.

  • آقای حبیبی، لطفا درباره ایده شکل گیری پزشکت توضیح دهید، چه شد که به فکر راه اندازی این استارتاپ افتادید؟

ایده شکل گیری گروه پزشکت به تجربه بنده طی سال های فعالیتم در حوزه پزشکی بر می شود. طی سال ها فعالیت که به عنوان یک پزشک داشتم، همواره از سرگردانی و بلاتکلیفی بیماران رنج می بردم و مراجعات بی جهت و بیش از حد تعدادی از بیماران و عدم مراجعه برخی از بیماران با بیماری های حاد و وخامت حال ایشان، موجب ناراحتی و افسوس من می شد. در نهایت به این نقطه رسیدم که باید برای کاهش این موارد و همچنین کاهش بار مالی خدمات سلامت، خدمتی را به این بیماران ارائه دهم و در نتیجه پزشکت را راه اندازی کردم؛ در واقع راه اندازی سیستم پزشکت، برای نظام بهداشت و سلامت کشور یک امر ضروری به شمار می رود و به همین دلیل نیز بنده قدم در این راه گذاشتم.

  • پزشکت در چه سالی راه اندازی شد؟

شروع به کار تیم پزشکت از 4 سال قبل بوده و این اپلیکیشن در پاییز 98 شروع به کار کرد.

  • پزشکت به طور دقیق چه کاری انجام می دهد؟

هسته اصلی پزشکت بر مبنای ارائه خدمات مشاوره پزشکی در حوزه های گوناگون سلامت شکل گرفت که در قالب تصویر ( ویدئویی)، صوت و متن، به همراه توانایی ارسال تصاویر و مدارک پزشکی انجام می شود. ضمن اینکه جهت ارتقای این اپلیکیشن، بخش های متنوع دیگری مانند شبکه اجتماعی اختصاصی سلامت و بسته های آموزشی سلامت نیز به آن اضافه شده است. از سوی دیگر، گروه پزشکت جهت توسعه برنامه های خود خدمات دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داده که به تدریج به هسته اصلی اضافه خواهند شد، این خدمات شامل مواردی مانند ویزیت در منزل و خدمات هوم کر می شوند.

  • خدمات عمده این اپلیکیشن چیست؟

خدمات پزشکت، مجموعه گسترده ای از خدمات پزشکی را شامل می شود. ارائه مشاوره های پزشکی و سلامت به صورت آنلاین و تلفنی که با بالاترین کیفیت و تنوع شکل ارائه می شوند، از جمله شاخصه های شاخص ما در خدمت رسانی به بیماران است. در کنار این برنامه ها، خدمات دیگری مانند مشاوره در جهان، شبکه اجتماعی اختصاصی سلامت، خدمات ویزیت در منزل، نمونه گیری آزمایش در منزل، خدمات پرستاری و پیراپزشکی در منزل و خدمات دام و پت نیز در دستور کار ما واقع شده است. به طور کلی باید خاطرنشان کنم که بحث آموزش بهداشت عمومی و سلامت در مجموعه پزشکت به صورت جدی دنبال می شود.

  • پزشکت چه مزایایی دارد که باعث می شود کاربران به آن متمایل شوند؟

عمده ترین مزیت مجموعه پزشکت امکان دسترسی به پزشکان و مشاوران متخصص و کارآزموده است، به این صورت که بیماران می توانند در هر مکان، در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته به پزشکان و متخصصان این گروه دسترسی داشته باشند. در مجموعه پزشکت حداکثر تلاش انجام می شود تا بیماران ارجاعات صحیح و اصولی دریافت کنند که نتیجه این امر، کاهش سرگردانی بیماران که شاید تجربه زیسته افراد زیادی باشد، خواهد بود.

از سوی دیگر، تشخیص زودرس یک سری از بیماری های مهلک مانند سرطان ها نیز از جمله مزایای قابل توجه گروه پزشکت به شمار می رود.

از آنجایی که میزان و روش مصرف دارو یکی از موارد مهم در حرفه پزشکی است، یکی دیگر از مزایای مجموعه پزشکت مصرف صحیح و اصولی داروها و کاهش مصرف بی رویه آنها، خصوصا آنتی بیوتیک ها ست. دسترسی همه به خدمات پزشکی حتی در صورت بعد مسافت، نشان دهنده عدالت اجتماعی در این امر است و تلاش مجموعه پزشکت نیز بر این پایدار است که بتواند با ایجاد عدالت اجتماعی در دسترسی به خدمات نظام سلامت و کاهش بعد مسافت بیماران، خدمات شایانی را به جامعه ارائه دهد.

آسان تر کردن دریافت نظرات دوم و تکمیلی نیز از دیگر مزایایی است که کاربران اپلیکیشن پزشکت از آن بهره مند خواهند شد. ضمن اینکه تلاش ما در مجموعه این است که سازوکار بیمه ای را برای بیماران آسان تر کنیم و در نتیجه کاهش بار مالی بیمه ها از طریق ارجاعات صحیح و اصولی، یکی از دستاوردهای مهم ما به شمار می رود.

  • از آنجایی که مراجعه به پزشک به صورت آنلاین، اعتماد زیادی می طلبد، به نظر شما آیا شرایط ناشی از ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی، به افزایش این اعتماد عمومی یاری کرده است؟

بله، قطعا تأثیرگذار بوده است. در واقع اگر مردم تا پیش از این شرایط، استفاده از چنین خدماتی را در حوزه پزشکی، مفید می دانستند، پس از این شرایط، آن را امری ضروری و لازم دیدند، به طوری که ما بالای 2600 درصد رشد در مدت 2ماه بعد از شیوع کرونا داشتیم.

  • جایگاه پزشکت را در بازار ایران چگونه می بینید؟

جایگاه پزشکت در بازار خدمات پزشکی ایران، جایگاه درخور و قابل توجهی است که این مهم از فرایند رشد این اپلیکیشن به خوبی بر می آید. در حال حاضر اپلیکیشن پزشکت با داشتن بیش از 500 هزار نصب در گوگل پلی استور، بالاترین تعداد نصب را در میان اپلیکیشن های شاخه مدیکال ایرانی را دارد که این آمار نشان دهنده جایگاه پزشکت در بازار ایران است.

  • چه چشم اندازی را برای پزشکت متصور هستید؟

هدف عمده ای که ما در مجموعه پزشکت دنبال می کنیم، این است که بتوانیم سوپر اپلیکیشن خدمات پزشکی و سلامت در کشور باشیم و از این طریق، به تمام مردم سرزمین مان خدمت رسانی کنیم.

  • برنامه های توسعه ای شما چیست و قرار است به کجا برسید؟

برنامه هایی که ما برای آینده پزشکت در نظر گرفتیم، بر بازار بزرگ خدمات پزشکی آنلاین تکیه دارد، به این معنا که هدف مان را دریافت سهم بزرگی از این بازار قرار دادیم و تحت پوشش قرار دادن 60 تا 80 درصد جمعیت کشور را به عنوان چشم انداز اصلی مجموعه در نظر گرفته ایم که امیدوارم به یاری خداوند و تلاش مجموعه، این هدف را محقق کنیم.

  • آیا سرمایه جذب کرده اید؟

بله، در مراحل شروعین شروع کار اقدام به جذب سرمایه کردیم و طی مذاکراتی که با یکی از کارآفرینان و سرمایه گذاران خوش فکر کشور، آقای باغبانیان که قبلا در پلتفرم های مشاوره ای یقه و همکده سرمایه گذاری کرده بودند، داشتیم، پیروز شدیم سرمایه خوبی را برای پروژه پزشکت جذب کنیم.

  • درباره بحث قیمت گذاری توضیح دهید، نحوه قیمت گذاری در پزشکت به چه صورت است؟

قیمت گذاری بر مبنای کد تعرفه کتابچه تعرفه های پزشکی کشور و با توجه به نسبت تعرفه های ویزیت حضوری محاسبه و اعمال می شود.

  • عمده ترین چالش های شما چه بوده است؟ آیا در دریافت مجوز از وزارت بهداشت با چالش رو به رو شدید؟

هر قدمی که در راه استارتاپ های نوین که تا کنون به این صورت در کشور اجرا نشده بودند، برداشته می شود، همراه با چالش بوده، هست و خواهد بود، از کشف تعرفه ها گرفته تا تهیه آیین نامه مجوز کار جدیدی که قبلا نبوده است. همچنین جذب و آموزش کادر پزشکان و مشاوران، بازاریابی و آگاهی دهی کاربران، همه و همه توأم با چالش بوده اند. با این حال، ما خوشبختانه تا کنون توانسته ایم در مجموعه پزشکت با افتخار در عرصه خدمت به سلامت مردم کشور عزیزمان قدم برداریم.

چشم انداز پزشکت سوپر اپلیکیشن پزشکت است

اپلیکیشن پزشکت با داشتن بیش از 500 هزار کاربر و نزدیک به 2 هزار پزشک، جایگاه خود را در بازار خدمات پزشکی آنلاین تا حدی به دست آورده و با برنامه های توسعه ای که در راستای ارتقا و خدمت رسانی به بیماران طراحی کرده است، انتظار می رود طی سال های آینده نیز با قدرت بیشتری به رشد خود ادامه دهد. در ادامه گفت وگو با اعضای این مجموعه، در خدمت خانم سپیده میرکریمی، مدیر پروژه و از اعضای هیأت مدیره استارتاپ پزشکت بودیم تا درباره رویکردهای درون سازمانی مجموعه، تعداد کاربران و پزشکان، چالش هایی که بشخصه با آن روبه رو بودند و خصوصا چالش های پیش روی پلتفرم های مشاوره ای، صحبت کنند.

  • خانم میرکریمی، در پزشکت چه تعداد کاربر، چه تعداد پزشک و چه تعداد نیروی انسانی دارید؟

خوشبختانه ما توانستیم طی مدت کوتاه فعالیت مان، جامعه کاربر قابل توجهی را در پزشکت جمع کنیم، به طوری که در حال حاضر تعداد کاربران مجموعه پزشکت، 584 هزار نفر و تعداد پزشکان و مشاوران بیش از 1900 نفر است. ضمن اینکه تعداد نیروی انسانی به صورت مستقیم 20 نفر و به صورت غیر مستقیم حدود 50نفر هستند.

  • بزرگ ترین چالشی که در پزشکت با آن روبه رو بوده یا هستید، چه بوده است؟

بزرگ ترین چالش کنونی ما، افزودن امکانات جدید و تکمیل اپلیکیشن، به عنوان اپلیکیشن جامع و دارای رتبه یک در حوزه سلامت در کشور است. در این میان، برخی چالش های پیش رو، فرایند رسیدن ما را به اهداف مان کندتر کرده است، مانند نبود قوانین مدون و مشخص و عدم تطابق و به روز بودن نهادهای قانونگذار مربوط به حوزه سلامت و خدمات نوین پزشکی و سلامت نوین که جزو بزرگ ترین مسائل پیش روی ما محسوب می شوند. با این وجود و در کنار چالش هایی از این دست، از همان شروع فرایند شکل گیری تیم، یعنی زمانی که پروژه در مرحله تکمیل ایده پردازی بود، سرمایه گذار با شناختی که از بنده و عملکردم داشتند، از من دعوت به همکاری کردند و پزشکت را با یاری تک تک نفراتی که به تیم اضافه شدند، شکل دادیم و توانستیم آن را به صورت هدفمند پیش ببریم.

  • بزرگ ترین مشکل پیش روی پزشکت و کلا پلتفرم های مشاوره ای از نظر شما چیست؟

در میان چالش هایی که ما در مجموعه پزشکت با آنها روبه رو بوده ایم، یکی از بزرگ ترین مسائل نبود قوانین مدون و مشخص و عدم تطابق و به روز بودن نهادهای قانونگذار است که این موارد به طور کلی در پلتفرم های مشاوره ای وجود دارند، به ویژه در حوزه پزشکی که با خدمات نوین پزشکی اپلیکیشن های مشاوره ای همگام نیستند و باعث ایجاد سردرگمی شده اند که این سردرگمی ها در نهایت به بدنه این خدمت نوین، ضرباتی وارد خواهد کرد.

در پایان باید خاطرنشان کنم که سوپر اپلیکیشن پزشکت که هدف اصلی ما در این مجموعه است، قطعا به تثبیت خواهد رسید و از طریق فرهنگ سازی که در حال انجام است و تکمیل خدمات مان، سوپراپ پزشکت به عنوان اپلیکیشن پیشرو در ارائه خدمات سلامت الکترونیک کشور تثبیت خواهد شد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1128

به "پزشکت؛ اپلیکیشن جامع خدمات پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکت؛ اپلیکیشن جامع خدمات پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید