پارچه ملانژ چیست و چرا تا این مقدار محبوب است؟

به گزارش ایپتن، پارچه ملانژ نوعی پارچه است که با ترکیب الیاف رنگی مختلف بافته می گردد. مثلا یک نوع پپارچه ملانژ با ترکیب الیاف سیاه و سفید بافته می گردد و ظاهری خاکستری پیدا می نماید. مدل دیگری از پارچه های ملانژ وجود دارند که ابتدا با چند نوع الیاف با رنگ پایه بافته می شوند و سپس در چند مدل رنگ غوطه ور می شوند تا هر جنس از الیاف رنگ مناسب خود را جذب کند. نتیجه کار، یک پارچه با الیاف متنوع و رنگارنگ است.

پارچه ملانژ چیست و چرا تا این مقدار محبوب است؟

به علت همین تنوع جنس و رنگ، این پارچه در فهرست محبوب ترین ها قرار گرفته است. به همین علت هم تصمیم گرفتیم در این مطلب از خبرنگاران مگ کمی بیشتر این پارچه را آنالیز کنیم.

مزایای پارچه ملانژ چیست؟

تنها مزیت پارچه از جنس ملانژ فقط تنوع رنگ و الیاف آن نیست و کمی بیشتر از ظاهرش برای شما منفعت دارد. در این بخش به آنالیز این مزایای می پردازیم.

دوست دار محیط زیست

ملانژ یک محصول نیمه رنگ شده با الیاف مختلف است. الیاف مختلف معمولا قبل از اینکه وارد فرآیند ریسندگی شوند رنگ می شوند. فرآوری نخ ملانژ می تواند در مقایسه با روش معمولی، که برای رنگ کردن متریال قبل از ریسندگی استفاده می گردد، تا 50% کمتر آب مصرف می نماید. این یعنی 50% آب مصرفی کمتر و فراوری پسماند کمتر که روی اندازه مصرف انرژی و فراوری گازهای گلخانه ای هم تاثیر مثبت داشته و اندازه آن ها را تا همین حدود کاهش می دهد.

ظاهر منحصربه فرد

پارچه ملانژ ظاهر رنگارنگ ظریف و خاصی دارند و شما می توانید به راحتی پارچه ای بافته شده از رنگ های مورد علاقه تان را پیدا کنید. ظاهر موج دار این پارچه که به علت همین ترکیب الیاف ایجاد شده است می تواند لباس شما را لوکس و لاکچری نشان دهد. به علت استفاده کمتر از مواد شیمیایی در فرآیند رنگ رزی بسیار نرم است و درخشندگی خاصی دارد.

انواع پارچه ملانژ

پارچه ملانژ به طور گسترده ای در صنعت نساجی استفاده می گردد و از آن برای فراوری لباس های مختلفی استفاده می گردد. حتی نخ ملانژ، که یک مدل نخ چند رنگ است و با سبک پارچه ملانژ فراوری می گردد، هم در بافت پارچه های مربوط به لباس های خاص استفاده می گردد.

راحتی فوق العاده این پارچه و ظاهر عالی، آن را به یکی از متریال محبوب برای فراوری لباس های مختلف مثل بلوز و شلوار خانگی یا حتی دورس تبدیل نموده است. در ادامه قرار است با چند مدل پارچه ملانژ پرطرفدار و محبوب بیشتر آشنا شوید.

پارچه گونی بافت ملانژ

این پارچه از ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی بافته می گردد و قیمت مناسب تری نسبت به پارچه های دیگر دارد. الیاف طبیعی آن از جنس گیاه شاهدانه و الیاف مصنوعی اش از جنس پلی پروپلین است. اگر اندازه الیاف طبیعی پارچه برایتان مهم است حتما در زمان خرید درصد الیاف پارچه را از فروشنده بپپرسید. دو نوع بافت ریز و درشت دارد که بر اساس نوع استفاده تان می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. از این مدل پارچه ملانژ در فراوری مبل، کوسن، پاف و پرده استفاده می گردد.

مزایا

  • بافت فشرده و متراکم دارد.
  • در اثر استفاده فرم خود را از دست نمی دهد.
  • مقاومت بالایی دارد.
  • به راحتی تمیز می گردد.
  • مالی است.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • تنوع رنگی زیادی دارد.

معایب

  • زبر و خشن است.
  • لطافت کمتری نسبت به دیگر انواع پارچه ملانژ دارد.
  • به راحتی با پنجه حیوانات خانگی نخ کش می گردد.

پارچه تریکو ملانژ

تریکو ملانژ یکی از انواع پارچه های تریکو است که از ترکیب نخ پلی استر و نخ اسپان بافته می گردد. از این پارچه برای دوخت مانتو، شلوار، تاپ، بلوز، تی شرت و هر نوع لباسی که فکرش را بکنید استفاده می گردد. قیمت آن مالی و ظاهر پارچه به اصطلاح برفکی است.

مزایا

  • قیمت مناسب
  • بسیار کاربردی
  • مناسب برای فراوری انواع لباس
  • قابل استفاده در تمام فصل ها

معایب

  • استفاده از الیاف مصنوعی
  • ایجاد گلوله های ریز نخی روی پارچه، به مرور زمان

پارچه ملانژ دورس

ضخامت این مدل پارچه ملانژ بیشتر از انواع دیگر است و با ماشین های گردباف آماده می گردد. جنس آن از پنبه است و تار و پود درشتی دارد. همین موضوع باعث ایجاد تراکم بالا در این پارچه شده است، به همین علت برای حفظ گرمای بدن از این پارچه برای قسمت داخلی دورس استفاده می گردد.

پارچه ملانژ گلکسی

این مدل پارچه ملانژ قابلیت کشسانی بسیار بالایی دارد و برای فراوری لباس های زنانه، مثل تی شرت، استفاده می گردد. مقاومت و استحکام بالایی دارد و به همین علت لباس های دوخته شده با این پارچه عمر زیادی دارند. یکی دیگر از استفاده ها از این پارچه دوخت لباس ورزشی مخصوص کشتی گیران، جوراب، شلوار اسلش و مایو است.

لطافت و نرمی آن یکی دیگر از دلایلی است که برای دوخت لباس ورزشی و مایو از این مدل پارچه استفاده می گردد. منافذ ریزی که در سطح این پارچه قرار گرفته است تنفس پذیری آن را به شدت افزایش داده است و مانع از عرق کردن فرد می گردد، بعلاوه یک عایق حرارتی خوب در برابر سرما به شمار میرود.

مرور کلی

پارچه ملانژ یکی از پارچه های محبوب و کاربردی در بازار منسوجات است. تنوع رنگی بالا، قیمت مناسب و امکان دوخت لباس های مختلف با آن توانسته این پارچه را به انتخاب اول افراد زیادی تبدیل کند. در این مطلب به صورت کلی این پارچه را آنالیز کردیم و با محبوب ترین مدل های آن آشنا شدیم.

منبع: fuzhoutextile

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 مهر 1402 بروزرسانی: 18 مهر 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2285

به "پارچه ملانژ چیست و چرا تا این مقدار محبوب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه ملانژ چیست و چرا تا این مقدار محبوب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید