میدانید هواپیما چطور آماده پرواز میشود؟

به گزارش ایپتن، در پرواز های مختلف سوالالاتی در ذهن ما شکل میگیرد که ناشی از کنجکاوی ما نسبت به ماهیت پرواز است، فناوری که منتهی به بلند شدن این غول های آهنی میگردد برایمان جالب است، اما قبل از آن هواپیماها چه عملیاتی را برای آماده سازی قبل از پرواز انجام میدهند؟

میدانید هواپیما چطور آماده پرواز میشود؟

آیا می‌دانستید که قبل از ورود مسافران به هواپیما و شروع عملیات پرواز مراحل متعددی برای بازرسی فنی و آماده‌سازی هواپیما برای پروازی امن انجام می‌شوند.

برای مسافران مراحل پرواز با ورود به فرودگاه و چک-این و... آغاز می‌شود و در نهایت، به تحویل بار در مقصد به پایان می‌رسد. ولی قبل از ورود مسافران، مراحل متعددی برای آماده‌سازی هواپیما توسط واحد کیترینگ، تکنسین‌ها و مهندسان انجام می‌شود. برای مثال، اعضای سه نفره گروه مهندسی شرکت ویرجین آتلانتیک روزانه کار خود را با کنترل وضعیت مکانیکی کلیه اجزای هواپیماها در شلوغ‌ترین فرودگاه بریتانیا آغاز می‌کنند؛ و پس از تائید وضعیت هواپیماها توسط این گروه سه فروند هواپیما رهسپار مقصدهای خود در اقصی نقاط دنیا می‌شوند.

البته هواپیمایی ویرجین آتلانتیک دارای 41 فروند هواپیما است که از میان آن‌ها 27 فروند پروازهای طولانی انجام می‌دهند. تعدادی از این هواپیماها یک روز قبل از پرواز بعدی به فرودگاه می‌رسند و تعدادی نیز فقط چند ساعت تا پرواز بعدی روی زمین متوقف می‌شوند. در این فاصله تیم 42 نفره مهندسان تنها چند ساعت فرصت دارند تا کلیه تجهیزات ناوبری هواپیما را به صورت دستی کنترل کرده و از وضعیت آن‌ها برای انجام پرواز بعدی اطمینان حاصل کنند.

در جریان این بازرسی‌ها، هواپیما باید حداقل استاندارد لازم را برای پرواز کسب کند و تعدادی از قطعات نیز بر اساس تعداد ساعت پرواز جایگزین می‌شوند. البته معیارهای تعویض قطعات هواپیما بسته به استاندارهای سازمان ملی هواپیمایی هر کشور متفاوت است. ولی در هر صورت تنظیم چک‌لیست هواپیما (مانند FLUSH VAC SYS ،TCU TEST،RIB 6 INSP) نیازمند دقت بالایی است و حتی مسافران از نام آن‌ها نیز بی‌اطلاع هستند.

در این رابطه، حجم کارهایی که توسط واحد فنی برای بررسی هواپیماها انجام می‌شود، بسیار زیاد است و شاید برخی اوقات باعث ایجاد تاخیر در زمان پرواز نیز شود. فشار ناشی از تاخیر ایجاد شده در پرواز در کنار حساسیت بالای کنترل سیستم‌های هواپیما، سختی کار مهندسان و تکنیسین‌های این بخش را دوچندان می‌کند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، بر اساس شکایت‌ها و توئیت‌های مسافران بابت تاخیر در پروازها، ایرلاین به ازای تاخیر بیش از چهار ساعت برای هر مسافر متحمل 600 دلار خسارت می‌شود. البته در این راستا صنایع هواپیماسازی نهایت تلاش خود را برای ارتقای تکنولوژی و قابلیت هواپیماها به کار می‌برند.

برای مثال، در هواپیمای بوئینگ 787 دریم‌لاینر (Boeing 787 Dreamliner) سیستم ناوبری هوشمند هواپیما این امکان را به مهندسان و تکنسین‌ها می‌دهد تا به راحتی کلیه اجزا را کنترل کنند. بنابراین، کامپیوترهای هوشمند می‌توانند با گزارش مشکلات احتمالی موجود در سیستم‌های هواپیما فرآیند بازرسی، تعمیر و تعویض قطعه‌های معیوب را سرعت ببخشند.

نکته قابل توجه اینکه پس از اتمام کلیه فرآیندهای کنترل بازرسی، نوبت به بازرسی فنی خلبان‌ها می‌رسد و این در حالی است که ترمینال‌های فرودگاه‌ها مملو از مسافران در حال انتظار است.

پس از انجام بردینگ و پرواز هواپیما اعضای تیم بازرسی فنی به سراغ بررسی و آماده‌سازی هواپیمای بعدی می‌روند.

انتشار: 28 فروردین 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1

به "میدانید هواپیما چطور آماده پرواز میشود؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "میدانید هواپیما چطور آماده پرواز میشود؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدانید هواپیما چطور آماده پرواز میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید