مسیر صعود بسکتبالیست ها به جام جهانی، سفر به چین بدون احتیاج به پیروزی

به گزارش ایپتن، تیم ملی بسکتبال در حالی فردا در دومین بازی خود در پنجره پنجم جام جهانی به مصاف فیلیپین می رود که در شرایطی خاص حتی بدون پیروزی هم می تواند بلیط چین را قطعی کند!

مسیر صعود بسکتبالیست ها به جام جهانی، سفر به چین بدون احتیاج به پیروزی

به گزارش خبرنگاران، تیم ملی بسکتبال در نخستین مسابقه اش در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی، شکست سنگینی را برابر استرالیا متحمل شد. باختی که شاید با توجه به نمایش ضعیف تیم ایران خیلی به چشم آمده و همه را نگران نموده. با این حال در مسابقه همزمان قزاقستان دست به کار بزرگی زد و با شکست دادن فیلیپین در خانه اش، معادلات صعود از گروه دوم انتخابی جام جهانی را تغییر داد. تغییری که بیش از هرچیز به سود ایران است و شانس صعود ایران به جام جهانی را بیشتر هم می نماید. با این حال هنوز سه بازی برای هر تیم باقی مانده و نمی گردد به صراحت و قاطعیت درباره صعود هیچ تیمی صحبت کرد. البته استرالیا با پیروزی برابر ایران صعودش را قطعی کرد و برای صعود دیگر نیازی به پیروزی ندارد.

رقابت های بسکتبال انتخابی جام جهانی در حالی روز دوشنبه پنجره پنجم خود را به انتها خواهد برد که تیم ها با احتساب تک بازی باقیمانده از این پنجره، سه مسابقه دیگر پیش روی خود دارند. دوازده تیم راه یافته به مرحله دوم انتخابی، در دو گروه شش تیمی قرار گرفته اند و در نهایت و پس از برگزاری پنجره بعدی، سه تیم اول هر گروه به طور مستقیم راهی جام جهانی می شوند و از میان تیم های چهارم هم تیمی که شرایط امتیازی بهتری داشته باشد، مجوز صعود را دریافت می نماید. به این ترتیب هفت تیم از آسیا جهانی می شوند. چین هم که به عنوان میزبان در این رقابت ها حضور دارد پس جمعا هشت تیم از آسیا راهی جام جهانی 2019 خواهند شد.

ایران در چه شرایطی به جام جهانی صعود می نماید؟

همان طور که گفته شد، ایران برای قطعی بودن صعودش، باید یکی از رده های اول تا سوم را از آن خود کند که البته رده اول تا حدود زیادی برای استرالیا تثبیت شده. پس ایران شانس کسب رده های دوم یا سوم را دارد تا بتواند به جام جهانی صعود کند.

شاگردان مهران شاهین طبع پس از بازی های دوم پنجره پنجم، با شش برد و سه باخت در رده دوم گروه قرار دارند. فیلیپین و ژاپن با شرایط برابر و یک برد کمتر از ایران سوم و چهارم اند و قزاقستان هم با چهار برد و پنج شکست در رده پنجم واقع شده است.

با تور چین ما همراه اشید

از طرف دیگر اردن هم دیگر رقیب ایران در راه صعود به جام جهانی به حساب می آید. تیمی که کاندیدای اصلی چهارمی در گروه دیگر است و بسکتبالیست های ایران در صورت چهارمی شرایط شان برای صعود با این تیم مقایسه می گردد.

تیم ایران روز دوشنبه باید در مانیل به مصاف فیلیپین برود و در پنجره پنجم هم در تهران از ژاپن و استرالیا میزبانی کند. سه دیدار دشواری که برای این باقی مانده و البته قرار تکلیف نهایی اش را هم تعیین کند.

صعود بی دردسر

با وجود اینکه در تحلیل های روند صعود ایران به نتایج تیم های دیگر هم توجه می گردد، حقیقت این است که تکلیف صعود بیش از هرچیز در دست خود تیم است. ملی پوشان ایران از سه بازی باقی مانده، اگر بازی با استرالیا را از همین حالا باخته فرض کنیم، دو بازی با فیلیپین و ژاپن دارد که روی کاغذ حداقل شانس پیروزی در آن را دارد و با این دو برد به عنوان تیم دوم گروه خود راهی جام جهانی می گردد.

سفر به چین با یک برد

تیم ایران در صورتی که فیلیپین را در بازی دوشنبه ببرد، در صورت شکست خوردن در دو بازی پنجره ششم و پیروزی فیلپین در دو بازی بعدی اش هم به احتمال فراوان جهانی می گردد. در این شرایط هر دو تیم 19 امتیازی می شوند اما تیم ایران از لحاظ تفاضل گل برتری محسوس و خوب 81 امتیازی دارد، خیلی بعید می رسد دو باخت محتمل برابر ژاپن و استرالیا آن را از بین ببرد. این شرایط اما برای ژاپنی ها صدق نمی نماید و آن ها با توجه به بهتر بودن تفاضل گلشان نسبت به ایران، در صورت شکست مقابل ایران یا هر شرایط برابر دیگری، بالاتر از ایران قرار خواهند گرفت.

با تمام این ها، اگر هم بر فرض محال فیلیپینی ها شرایط بهتری از ایران پیدا کردند و ایران را به رده چهارم فرستادند، تیم چهارم گروه دیگر یعنی اردن، با باختی که در بازی پنجره دوم خود برابر کره جنوبی متحمل شد، با توجه به بازی های باقی مانده اش، حداکثر می تواند به امتیاز 18 برسد. آن ها به احتمال غریب به یقین بازی را به نیوزلند واگذار خواهند کرد و حتی اگر چین را هم ببرند، 18 امتیازی می شوند و تیم ایران با یک پیروزی از سه بازی آینده 19 امتیازی شده و با عنوان بهترین تیم چهارم صعود می نماید.

آیا تیم ایران بدون برد هم صعود می نماید؟

تا پیش از بازی روز یکشنبه کره و اردن، این احتمال خیلی کم بود اما حالا که اردنی ها با اختلاف زیادی به کره باخته اند، احتمال شکست آن ها در دو دیدار آینده برابر چین و نیوزلند هم وجود دارد. دو تیمی که هرکدام حتی اگر با ترکیب های نصفه و نیمه هم به مصاف اردن بروند، این تیم را شکست می دهند.

به این ترتیب اردن با دو شکست و دو امتیازی که از آن ها می گیرد، 17 امتیازی می گردد. تیم ایران هم که حالا 15 امتیازی است، یک بازی بیشتر از اردن دارد و حتی اگر هر چه مسابقه اش را هم ببازند، 18 امتیازی شده و می تواند به عنوان بهترین تیم چهارم راه جام جهانی 2019 چین گردد. ---

بازی با استرس کمتر

آنالیز شرایط مختلف از خوشبینانه ترین و بهترین های آن، نشان می دهد که تیم ایران در این وضعیت نه چندان مساعد هم شانس بسیار خوبی برای صعود دارد. پس مربیان و مدیران تیم باید در صحبت ها و کارهای روانی شان تا جایی که می توانند فشار را از روی بازیکنان تیم بردارند. بازیکنانی که اگرچه اکثرشان دیگر آنقدرها جوان و کم تجربه نیستند اما میدان های معدودی را اینطور بدون بزرگترها و ستاره هایی نظیر حدادی و صمد پشت سر گذاشته اند و با استرس کمتر شرایط بسیار بهتری خواهند داشت.

ملی پوشان ایران از ساعت 15 دوشنبه در مانیل به مصاف فیلیپین می روند. سالنی که یک بار در فینال جام ملت ها قهرمانی را به تیم ایران داده و حالا هم می تواند جواز صعود به جام جهانی را به تیم ایران بدهد.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 10 فروردین 1398 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 110

به "مسیر صعود بسکتبالیست ها به جام جهانی، سفر به چین بدون احتیاج به پیروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیر صعود بسکتبالیست ها به جام جهانی، سفر به چین بدون احتیاج به پیروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید