ماژول کروی ایستگاه فضایی در نخستین راهپیمایی فضایی 2022 جان گرفت

به گزارش ایپتن، طی یک راهپیمایی فضایی کاملا روسی، نخستین فعالیت برون ایستگاهی سال 2022 ایستگاه فضایی بین المللی با موفقیت انجام و ماژول کروی تازه نفس ایستگاه برای رسیدن فضاپیماهای بعدی آماده شد.

ماژول کروی ایستگاه فضایی در نخستین راهپیمایی فضایی 2022 جان گرفت

در نخستین راهپیمایی فضایی سال 2022، فضانوردان روس شامل آنتون شکاپلروف (Anton Shkaplerov) فرمانده مأموریت اعزام 66 و پیوتر دوبروف (Pyotr Dubrov) مهندس پرواز حضور داشتند. این دو عضو مأموریت اعزام 66 (Expedition 66) به ایستگاه فضایی بین المللی با خروج از ماژول پویسک (Poisk) در بخش روسی ایستگاه راهپیمایی خود را آغاز کردند.

عملیات خروج از قفل هوا در ساعت 07:17 منطقه زمانی شرقی (15:47 به وقت تهران) انجام شد. در طول پیاده روی فضایی، فضانوردان نرده ها، آنتن های اتصال فضاپیماها، اتصالات دوربین تلویزیونی و اهداف لنگرگاهی را روی ماژول نو پیرچال (Prichal) نصب کردند.

این ماژول در ماه نوامبر (آبان) پرتاب و به ماژول آزمایشگاهی چندمنظوره نائوکا (Nauka) متصل شد. در نهایت عملیات برون ایستگاهی امروز فضانوردان پس از بیش از 7 ساعت در 14:28 منطقه زمانی شرقی (22:58 به وقت تهران) پایان یافت.

ماژول بندرگاهی پیرچال دارای شش دهانه نو برای بخش روسی ایستگاه است. یکی از آن ها اکنون به طور دائم به ماژول نائوکا متصل است اما پنج تای دیگر برای اتصال فضاپیماهای رسیده به ایستگاه فضایی بین المللی آزاد هستند.

شکاپلروف به عنوان خدمه فعالیت برون ایستگاهی شماره 1 (EV1) فعالیت داشت و لباس فضایی اورلان (Orlan) با نوارهای قرمز پوشیده بود. دوبروف هم به عنوان خدمه برون ایستگاهی شماره 2 دارای لباس فضایی با نوارهای آبی بود. این سومین راهپیمایی فضایی در زندگی حرفه ای شکاپلروف و چهارمین راهپیمایی برای دوبروف بود.

به علاوه با این راهپیمایی فضایی نخستین راهپیمایی فضایی سال 2022 هم شکل گرفت و در مجموع شمار راهپیمایی هایی فضایی را از ابتدای عمر آزمایشگاه مداری زمین به 246 رساند.

با تکمیل تجهیزات اتصال فضاپیماها روی این ماژول، نخستین عملیات اتصال فضاپیما در ماه مارس (اواخر اسفند) انجام می شود که طی آن، سه خدمه اعزام 67 از طریق کپسول سایوز (Soyuz) در مأموریت MS-21 به ایستگاه فضایی بین المللی وارد می شوند.

عکس کاور: فضانوردان اکسپدیشن 66 در دقایق پایانی نخستین راهپیمایی فضایی سال 2022

Credit: NASA

منابع: NASA, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1991

به "ماژول کروی ایستگاه فضایی در نخستین راهپیمایی فضایی 2022 جان گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماژول کروی ایستگاه فضایی در نخستین راهپیمایی فضایی 2022 جان گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید