شاخه های تنومند درخت هنر در کردستان

به گزارش ایپتن، محمدتوفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: می توان از اشکال جانوری به جامانده روی صخره های اورامانات، نقوش روی سفال های زیبای کشف شده از دوره مادها و مانایی ها و آثار زیدیه سقز تا قالی، گلیم، جاجیم و دست باف های زیبای دیار کردستان به قدمت نگارش نقش در این استان پی برد.

شاخه های تنومند درخت هنر در کردستان

نقش ها و آثاری که در توالی نسل ها، سینه به سینه منتقل شده و همچنان زینت بخش زندگی مردمان کردستان است. از آثاری که می توان به آن اشاره نمود، تابلوهای کتاب شرفنامه بدلیسی است که تحت تاثیر نقاشی ایرانی در دوران امپراتوری عثمانی بوده است. امروز طیف هنرمندان نقاش و تجسمی در کار خلاقانه و فراوری هنری هستند که آثار آنها در جای جای کردستان و بیرون از مرزها به نمایش درمی آید. در همین زمینه گفت وگوی خبرنگاران را با فردین صادق ایوبی (متولد1341 در سنندج) کارشناس ارشد نقاشی، منتقد هنری و استاد دانشگاه در ادامه می خوانید.

  • درباره پیشینه نقاشی کردستان شرح دهید.

درباره کردستان می توانیم از نقاشان خودآموخته ای چون ناهید نیک پی و آقای شیرزاد که عمرش طولانی باد و همچنان مشغول کار و آموختن است، پنداری که عشق بزرگ زندگی اش نقاشی است، اشاره نمود. هرچند می دانم حافظه کمک نمی نماید و نام تنی چند از عزیزان از قلم افتاده است.

تاسیس دانشسرای هنر در سنندج زمینه را برای آشنایی بسکمک از دختران و پسران شهر سنندج قبل از انقلاب اسلامی در دهه 50 فراهم کرد و در دوره های بعد این هنرآموختگان با بازگشت استاد هادی ضیاء الدینی به سنندج و پی ریزی کار آکادمیک به معنای علمی آن و برپایی نمایشگاه هایی در کوران پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب برپایی نمایشگاهی به نام مروری بر انقلاب مردم کردستان را با توان و قابلیت نقاشی مردمی و متعهد که از زمانه و مردم و ضرورت بگوید آشنا کرد و بسکمک از هنرآموختگان دانشسرای هنر سنندج در دهه 60 در خانه فرهنگ سنندج و دوستانی دیگر اولین محفل این آموزش های آکادمیک و جدی بود و راه برای کشف استعدادها و به فعل درآمدن آن آماده شد.

  • نسل اول نقاشان کردستان چه کسانی بودند؟

نسل اول یا طیف اول نقاشان کردستان کسانی مانند اردشیر زیباکردار، مهدی ضیاء الدینی، اردشیر زبردست، احمد خلیلی فرد، فردین صادق ایوبی، حمیدرضا روحی، جمشید پراوزان، بیژن قلعه پرداز، مظفر شیدایی، عثمان نیک منش، حمیدرضا زری، ماشاالله محمدی، بهزاد تارا و خانم ها لاله یزدان جو، اکرم کریمی، اقدس کریمی، فتانه هادی، ستاره حسینی و فریبا عباسی طیف اول این گرایش بودند که همگی با رتبه های عالی وارد دانشکده های هنری کشور شدند.

هرچند بودند نقاشانی که خارج از این مجموعه خود به دانشکده های هنری راه یافته بودند، کسانی چون اسعد بهرامی و محی الدین خدارحمی. همگی این عزیزان با عشقی پرشور به آب و خاک و خاطره عظیمی که از تعهد به مردم سرشار بود، تمامی آنچه را در دانشکده های هنری کشور آموخته بودند به میان مردم کردستان و جوانان مشتاق آوردند و به بازفراوری آن پرداختند و این رسمی است که تا امروز ادامه دارد و 3 نسل از نقاشان کردستان را در شهرهای مختلف دربرگرفته است.

همچنین نقاشانی از شهرهای مریوان، بانه، سقز، بوکان، مهاباد، کامیاران، دهگلان، سردشت، پیرانشهر، بیجار، قروه و... و وجود فضاهای فرهنگی چون خانه فرهنگ، مجتمع فرهنگی- هنری فجر، حوزه هنری استان کردستان، دانشکده علمی- کاربردی، دانشکده سماء، دانشگاه آزاد، دانشکده فنی و حرفه ای دختران، دبیرستان حکمت و بسکمک از کلاس های آزاد هنرهای تجسمی در کردستان، درخت تنومند و تناوری از آفرینش و خلاقیت در کردستان شده است.

  • همزمان با این طیف، هنرمندان عکاس نیز در کار فراوری عکس بوده اند. در این باره شرح دهید.

شاخه های تنومند درخت هنر کردستان در حوزه عکاسی بزرگوارانی هستند چون مسعود مراد سلیمی، جمشید فرجوند فردا، سامان عباسی، شیلان برهانی (گرافیست و عکاس)، اسعد گازرانی و عکاس و سینماگرانی چون شهرام علیدی که پای بر فرش قرمز فستیوال های جهانی گذاشته است. در حوزه انیمیشن نیز می توان از ماشاالله محمدی و رضا احمدکمک نام برد.

گرافیست های بزرگی چون حمیدرضا زری، کاریکاتوریست هایی چون بهزاد تارا، سامان صولی و شیلان توانانژاد و دیگر بزرگانی که از مرزهای جغرافیایی کردستان گذشته و صندلی و شأنی در هنرهای بصری ایران یافته اند و حضور هنرمندان کُرد در فستیوال ها و بینال های داخلی و خارجی و کسب عناوین بزرگ افتخاری است که دل هر ایرانی و کردستانی را شاد نموده است. این نشانه ها حکایت از توان بالای فرهنگ مردم شریف و استان کردستان دارد. تاسیس دانشکده هنر دانشگاه کردستان که چند سالی است مشتاقان هنر را در انتظاری سخت نگه داشته است، می تواند زمینه ساز تحولات بزرگ دیگری در منطقه باشد.

  • هنرهای تجسمی در مجموع در کردستان چه صندلیی دارد و چه مسیری را طی می نماید؟

هنرهای تجسمی در کردستان در نسبت با عشق به انسان مردم و زیبایی پی افکنده شده است و هنرمندان کُرد به نیکی دریافته اند که زندگی از آنچه هست زیباتر است و با آرزوی قلبی برای سعادت و نیکبختی و گذر از دوران رنج کمکگر مردم بوده و هستند. سنندج و دیگر شهرهای کردستان دست کمی از فلورانس ندارند و مجسمه های بسکمک در گوشه و کنار این شهرها با مردم سخن می گویند. هنرمندان کُرد هرگز در بازی های فرمالیستی گرفتار نبوده اند و نخواهند شد، چراکه از تاریخ و از مردم آموخته اند، اگر هنر و انسانیت آینه یکدیگر نباشند هر دو خواهند مرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 326

به "شاخه های تنومند درخت هنر در کردستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "شاخه های تنومند درخت هنر در کردستان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخه های تنومند درخت هنر در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید