سفر و گردش کرونا در بدن!

به گزارش ایپتن، بیمارانی که علائم شدید ناشی از ویروس کرونا دارند، آسیب هایی را در اندام های مختلف بدن از کلیه ها تا قلب نیز نشان دادند.

سفر و گردش کرونا در بدن!

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، بعد از ابتلا اولین فرد به ویروس کرونا در چین، پزشکان می دانستند که این ویروس ریه ها ر ا هدف قرار می دهد. اما اکنون پزشکان آسیب های دیگری از کلیه ها تا قلب را نیز در بدن آنالیز نموده اند.

دکتر اریک سیوپنا مدیر بهداشت همگانی در Northwell Health در نیویورک گفت: درحالی که ریه ها محل اصلی ویروس کروناست، اما به علت اینکه ایمنی بدن پایین است این ویروس می تواند در کل بدن گردش و حرکت کند. ویروس کرونا به وسیله مجاری تنفسی (از دهان و بینی به سمت ریه ها) وارد بدن می گردد و برای بیمار کردن انسان ها باید به پروتئین های سطح سلول های تنفسی متصل گردد..

اما تا زمانیکه ویروس کرونا در بدن است، می تواند وارد جریان خون شده، به ارگان های مختلف رفته و آن ها را مورد حمله قرار دهد. سیوپنا گفت: هنگامی که ویروس وارد بدن انسان می گردد، مسئله ای برای ورود به سلول های مختلف نخواهد داشت و ارگان های مختلف را درگیر خواهد نمود.

سیوپنا در بیماران اورژانسی عفونت های عضله قلب را مشاهده نموده است. او اضافه کرد: در اورژانس بیمارانی که بر اثر سکته یا مسائل قلبی فوت می نمایند، معمولا ناشی از عفونت های اطراف قلب است.

قبلا در ووهان چین مسائل قلبی در بیماران مبتلا به کووید-19 دیده شده بود. این ویروس بیش از یک نفر در هر 5 نفر از بیماران را دچار آسیب قلبی نموده بود. SARS-Cov-2 هم می تواند به قلب و هم می تواند به ریه ها نفوذ کند، زیرا این اندام ها در سطح سلولی خود پروتئین هایی به نام آنزیم تبدیل نماینده آنژیوتانسین 2 (ACE2) دارند که راهی برای ورود ویروس به سلول است. اندام های دیگری از جمله اندام های گوارشی نیز این پروتئین ها را در سطح خود دارند و تصور می گردد این ویروس به روشی مشابهی می تواند وارد این سلول ها گردد.

سیوپنا گفت: بعضی از بیمارانی که علائم تنفسی ندارند، علائمی در دستگاه گوارشی آن ها مشاهده می گردد. به این معنا که ویروس به روده کوچک و بعضا روده عظیم آن ها نیز نفوذ نموده است. مشاهده کردیم که آنزیم های کبدی نیز افزایش یافته ند. در موارد خفیف، SARS-Cov-2 به سلول های کبدی نیز حمله می نماید. وقتی سلول های کبدی از بین بروند آنزیم های خود را وارد جریان خون می نمایند، اما کبد به خوبی می تواند خود را بازسازی کند؛ بنابراین احتمالا هیچ آسیب طولانی مدتی برای کبد ناشی از این ویروس وجود ندارد.

در مواردی دیگر بیماران نارسایی های کلیوی را تجربه می نمایند. سیوپنا گفت در حالی که بعضی از آسیب های اندامی نتیجه ویروس است؛ اما سیستم ایمنی نیز آن را تشدید می نماید. سیوپنا گفت: طوفان های سیکوتین (سندروم آزادسازی سیکوتین که در آن بسیاری از گلبول های ایمنی به جریان خون منتقل شده و به بافت های سالم بدن حمله می نمایند) باعث صدمات شدید ریوی و نارسایی چندین عضو می شوند.

دکتر ارین میچوس دانشیار دانشگاه پزشکی جان هاپکینز گفت: هنوز معین نیست که چرا بعضی از افراد نسبت به سایرین پاسخ ایمنی بالاتری دارند، اما ژنتیک می تواند در این امر دخیل باشد.

براساس گزارش های قبلی چنین طوفان های سیکوتینی می توانند گاهی بر مغز نیز تاثیر بگذارند و بعضی از بیماران کووید-19 ممکن است به این مشکل دچار شوند. علاوه بر این، به تازگی ازبین رفتن حس بویایی وچشایی به لیست علائم احتمالی کووید-19 اضافه شده که می تواند نشان دهنده آسیب به سیستم عصبی و بخشی از مغز باشد که مسئول حس بویایی و چشایی است. در مواردی احتمال صدمات شدید وجود دارد، اما در این بین بیمارانی هستند که بهبودی کامل داشته و کلیه ها و کبدشان به حالت عادی برمی گردند.

سیوپنا اضافه کرد: حتی با وجود آسیب به بخش های مختلف ریه، بسیاری از بیماران با استفاده از اشعه X-Ray و اسکن ریه ها به حالت عادی برمی گردند. بنابراین، در بیشتر افرادی که از عفونت جان سالم به در می برند، اندام های آسیب دیده، حتی قلب نیز بهبود می یابند. هر ویروس جدیدی که به انسان منتقل می گردد، می تواند در بدن گسترده گردد، زیرا برای سیستم ایمنی ما جدید است.

هنوز معین نیست افرادی که بهبود یافتند، از ابتلای دوباره مصونیت دارند یا نه؛ اما عفونت دوباره به این ویروس احتمالا شدت کمتری داشته و اندام های کمتری را نیز درگیر می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 978

به "سفر و گردش کرونا در بدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر و گردش کرونا در بدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید