روزشمار: 11 شهریور؛ شروع ساخت برج پیزا

به گزارش ایپتن، در اولین روز سپتامبر 1174 میلادی عملیات احداث و ساخت برج معروف پیزا در شهر پیزای ایتالیا شروع شد. هدف از ساختن برج پیزا در شهر پیزای ایتالیا، نصب یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود.

روزشمار: 11 شهریور؛ شروع ساخت برج پیزا

برج کج پیزا در شهر پیزا در در ناحیه توسکانی ایتالیا و در میدان کلیسای جامع شهر پیزا واقع شده است. این برج هم اکنون متمایل به سمت جنوب غربی و در زاویه 3.97 درجه واقع شده است و با وجودی که تنها برج کج جهان نیست، ولی از مشهورترین آن ها در کل جهان است.

ارتفاع برج پیزا 55 متر و دارای هشت طبقه است و عمق پی آن فقط سه متر است. این برج تماما از سنگ مرمر سفید با ستون های بزرگ و زیبا ساخته شده است. ضخامت دیوارهایش در قسمت پایین به حدود چهار متر می رسد. پلکانی که در داخل دیوارهای این برج فراهم آمده، سیصد پله دارد. افرادی که از این پله ها بالا می فرایند، از فراز برج منظره بسیار زیبای شهر را نگاه می نمایند. دریا نیز که در شش کیلومتری آن واقع شده است از فراز این برج منظره بسیار دلربایی دارد.

با در نظر دریافت سطح بالای برج می بینیم که برج حدود پنچ متر از حالت عمودی خارج شده و به پهلو کج شده است. بنابراین اگر شما از بالای آن سنگی به زمین رها کنید آن سنگ در نقطه ای فرود می آید که از پایه برج 5 متر فاصله دارد.

در سال 1173 میلادی شخصی به نام توماس آندره پیزانو مأمور شد تا برای کلیسای معروف شهر پیزا برجی بسازد. او هفت زنگ به سبک رومی را برای این برج طراحی کرد که هر کدام از آنها گویای یک نت موسیقی است. در سال 1178 بعد از آنکه کار طبقه سوم به اتمام رسید، بر اثر فرورفتگی پایه برج در زمین و پی ناپایدار و ضعیفش، این کجی در آن پدید آمد و پس از آن ساخت و سازش قریب به یک قرن متوقف شد. در واقع یک اشتباه معماری موجب کج شدن این برج شده است و به همین دلیل، این بنا به برج کج پیزا شهرت یافت. در این سال ها برج پیزا درگیر جنگ های جنوا، لوکا و فلورانس بود و فقط در سال 1198 به طور موقت ساعت هایی را در طبقه سوم آن نصب کردند.

سرانجام ساختن برج پیزا بعد از 177 سال و در سال 1350 به سرانجام رسید.

در صد ساله اخیر بار دیگر این برج اندکی به پهلو خوابید و حدود سی سانتی متر دیگر کج شد. از این رو بعضی از مهندسان آنرا برج افتان می نامند زیرا معتقدند که بر اثر گذشت زمان بالاخره روزی این برج از پا فرو خواهد افتاد.

این را هم بدانید که گالیله در همین شهر یعنی شهر پیزا به جهان آمد. او بعضی از آزمایش های خود راجع به سرعت اجسام در حال سقوط را در این برج انجام داده است. بر اساس گفته های منشی گالیله 2 گلوله با جرم های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است را ثابت کند.

در اواخر قرن چهاردهم میلادی قسمت هایی از طبقات فوقانی برج را برای جلوگیری از کج شدن بیشتر آن تغییر دادند که این کار، تا حدود زیادی موثر بود. برج معروف پیزا در طول بیش از شش قرن در آستانه سقوط بوده است. علت واژگون نشدن آن این است که هنوز از مرکز ثقل خود خارج نشده است.

در سال 1964 دولت ایتالیا بدلیل اهمیت بسیار زیاد این برج در صنعت گردشگری و برای جلوگیری از واژگونی برج کوشش های بسیار کرد به همین دلیل یک گروه چند ملیتی از مهندسان و ریاضی دانان را گرد هم آورد تا به گفتگو درباره راه های نگهداری برج بپردازند. نتیجه این اقدام بسته شدن درب های برج به روی عموم در حدود 2 دهه بود تا برج را کمی به سمت راست متمایل نمایند تا به زاویه امن تری برسد و سرانجام پس از یک دهه کار بر روی برج در سال 2001 درب های برج پیزا به روی عموم باز شد و مهندسین اطمینان دادند که برج تا 300 سال دیگر همچنان پابرجا خواهد بود. از جمله کارهایی که صورت گرفته می توان به تزریق سیمان داخل پی برج و جلوگیری از نفوذ آب به زمین های اطراف آن اشاره نمود. ولی با تمام این کوشش ها، این برج همچنان در حال کج شدن است. در حال حاضر مهندسین و باستان شناسان سعی می نمایند راهی برای جلوگیری از کج شدن آن بیابند. آن ها امیدوارند که بتوانند این برج را برای هشت قرن دیگر حفظ نمایند.

در همین روز:

  • وقوع زلزله در بویین زهرا و کشته شدن بیش از 25 هزار نفر (1341 شمسی)
  • ایران استقلال قطر را به رسمیت شناخت. (1350 شمسی)
  • روزصنعت چاپ
  • سن پترزبورگ به مدت ده سال به پتروگراد تغییر نام پیدا کرد. (1914 میلادی)
  • زمین لرزه بزرگ کانتو در توکیوی ژاپن (1923 میلادی)
  • شروع جنگ جهانی دوم با حمله نیروهای آلمان نازی به لهستان (1939 میلادی)
  • تشکیل فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا (1982 میلادی)
  • سرنگون شدن پرواز شماره 007 هواپیمایی کره، پروازی غیرنظامی در راستا نیویورک به سئول (1983 میلادی)
  • جویندگان فرانسوی و آمریکایی بقایای کشتی معروف آرام اس تایتانیک را کشف کردند. (1985 میلادی)
  • ازبکستان از شوروی اعلان استقلال کرد. (1991 میلادی)
  • روز ملی لیبی
  • روز معلم در کشور سنگاپور
  • روز دانش در کشور روسیه
  • روز روزنامه نگار در کشور تایوان
  • روز استقلال در کشور ازبکستان
  • روز پرچم در کشور هندوراس
  • روز اول مدرسه در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی
  • روز جلوگیری از فجایع در کشور ژاپن
  • روز قانون اساسی در کشور اسلوواکی
منبع: کجارو
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 681

به "روزشمار: 11 شهریور؛ شروع ساخت برج پیزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 11 شهریور؛ شروع ساخت برج پیزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید