حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ؛ تنها با 9 روش ساده و تضمینی

به گزارش ایپتن، کار نکردن کیبورد لپ تاپ رسما می تواند سوهان روح هر کاربری گردد! در این مطلب کوشش می کنیم دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ را مطرح نموده و سپس برای حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ روش های مختلفی را ارائه کنیم.

حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ؛ تنها با 9 روش ساده و تضمینی

آیا شما چند کلید روی کیبورد لپ تاپ خود را فشار داده اید اما چیزی را روی صفحه تان ندیده اید؟ کیبورد لپ تاپ به میزان هر جزء دیگری در کامپیوتر شما مهم محسوب می گردد. بنابراین قابل درک است که وقتی با آن مشکل دارید، بسیار آزاردهنده به نظر برسد. بعلاوه، کیبورد یکی از قسمت های لپ تاپ به شمار می رود که مستعد خرابی بوده و امکان دارد کمی سخت باشد که بفهمید آیا مشکل از سخت افزار است یا نرم افزار.

با این حال، بیشتر مسائل کیبورد به راحتی قابل حل هستند بدون اینکه احتیاج به مراجعه به مرکز خدمات داشته باشید. این کار به شما در صرفه جویی در هزینه و صد البته استرس یاری می نماید، اگر مشکل ساده ای باشد. ما به شما چند راه حل برای برطرف مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ، علل آن و چند نکته دیگر درباره کیبورد خواهیم داد.

علت کار نکردن کیبورد لپ تاپ

از مهم ترین دلایل کار نکردن کیبورد لپ تاپ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کثیفی و ریختن مایعات

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کلیدهای صفحه کلید لپ تاپ کار نمی نمایند، اما یکی از رایج ترین دلایل این است که کثیفی در کلیدها جمع می گردد. به همین علت مهم، پیشنهاد می کنیم کثیفی را از میز یا جایی که لپ تاپ خود را استفاده می کنید دور نگه دارید؛ چرا که این تنها راه جلوگیری از مسائل با صفحه کلید محسوب می گردد.

درایور

بعلاوه ممکن است مشکل ناشی از استفاده از درایورهای صفحه کلید قدیمی یا خراب در لپ تاپ شما باشد. علت ماجرا اینجاست که درایور قدیمی که استفاده می کنید ممکن است حاوی یک باگ باشد که از آن موقع اصلاح شده، اما از آنجا که هنوز درایور خود را به روزرسانی ننموده اید، این باگ ممکن است باعث گردد صفحه کلید متوقف گردد.

مادربورد

رشته یا اتصالی که بین صفحه کلید و مادربرد لپ تاپ شما وجود دارد ممکن است شل، آسیب دیده یا شکسته باشد و باعث گردد صفحه کلید شما به درستی پاسخ ندهد.

تنظیمات صفحه کلید

باید بدانید که یک پیکربندی نادرست صفحه کلید نیز می تواند به چنین مسائلی منجر گردد. شاید به طور ناخواسته تنظیمات صفحه کلید را تغییر داده اید که باعث تغییر نحوه عملکرد بعضی کلیدها شده است.

مشکل سخت افزاری

فرض کنید صفحه کلید شما دارای مسائل مکانیکی ناشی از آسیب فیزیکی است، مانند ضربه به یک جسم سخت یا خوردگی بعضی کلیدها به علت آب. در این صورت، کلیدها ممکن است دیگر به درستی کار ننمایند.

با توجه به این مورد و سایر علل، ما بعضی از راه چاره ها را برای یاری به برطرف مشکل کار نکردن کیبورد لپتاپ در ادامه فهرست نموده ایم.

9 روش برای حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ

از روش های کاربردی برای حل این مشکل آزاردهنده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. ری استارت لپ تاپ

قبل از اینکه به سایر راه چاره ها بروید، اولین کاری که باید هنگام عیب یابی مسائل لپ تاپ انجام دهید، راه اندازی مجدد است. این کار در صورتی که کلیدهای کیبورد شما به درستی کار نمی نمایند به علت یک خطای نرم افزاری، یک مشکل ساده محسوب می گردد که می توان با یک راه اندازی مجدد ساده آن را حل کرد.

این راه چاره به کامپیوتر شما یک آغاز تازه می دهد. با راه اندازی مجدد رسما تمام خدمات سیستم، درایورها و برنامه ها و بعلاوه حافظه رم کامپیوتر شما را پاک می نماید. بنابراین ابتدا این راه چاره را امتحان کنید و ببینید آیا پس از راه اندازی مجدد کیبورد کار می نماید یا خیر.

2. پاک کردن کیبورد

کیبوردهای لپ تاپ به طور معمول فاصله و حرکت کلیدها بسیار باریکی دارند، به این معنی که فاصله بین کلیدها بسیار کمتر است. عملکرد کیبورد گاهی اوقات می تواند تحت تاثیر گرد و غبار، مو و سایر زباله ها قرار گیرد. ممکن است این زباله ها برای مدتی جمع شده باشند، اما حالا که این قدر جمع شده اند، آغاز به جلوگیری از عملکرد صحیح کلیدهای کیبورد شما می نمایند. به همین علت باید وقت بگذارید و به طور منظم کلیدها را با استفاده از یک قوطی هوای فشرده و یک پارچه نرم یا یک پوشش کیبورد تمیز کنید تا از ورود کثیفی به کلیدها جلوگیری گردد.

3. اتصال با کیبورد خارجی

استفاده از یک کیبورد کارنموده اضافی برای دور زدن مسائل کیبورد لپ تاپ آسان به نظر می رسد. به این ترتیب، می توانید معین کنید که آیا مشکل مربوط به لپ تاپ شماست یا فقط کیبورد کامپیوتر شما ایراد دارد. اگر بعضی از کلیدهای کیبورد USB خارجی شما به درستی کار نمی نمایند، به راحتی می توانید نتیجه گیری کنید که تنظیمات کیبورد لپ تاپ شما احتیاج به آنالیز دارند. با این حال، اگر به درستی کار کند، باید کیبورد لپ تاپ را دوباره تمیز کنید یا آن را به وسیله یک متخصص IT تعویض کنید.

4. آیا کیبورد باتری دارد؟

اگر از یک کیبورد بی سیم با لپ تاپ خود استفاده می کنید و احتیاج به شارژ دارد، مراقب باشید که در زمانی که سطح باتری پایین است، خیلی کم از آن بهره ببرید. دستگاه های الکترونیکی معمولا زمانی که شارژ آن ها کم است به درستی کار نمی نمایند. این موضوع در خصوص کیبورد نیز صدق کند. بنابراین سعی کنید کیبورد را برای مدتی شارژ و سپس دوباره از آن بهره ببرید. بعلاوه اگر کیبورد شما باتری قابل تعویض دارد، باید بعد از مدتی آن را تعویض کنید. این روند نیز می تواند به شما یاری کند.

5. حذف و نصب مجدد درایور کیبورد

درایورها مسئول برقراری ارتباط بین کامپیوتر و سخت افزار آن هستند. بنابراین، می توان به راحتی گفت که اجزای سخت افزاری شما بدون درایورها کار نخواهند کرد. اگر کیبورد شما به درستی کار نمی نماید، ممکن است مسئله ای در درایور کیبورد شما وجود داشته باشد. احتمالا شما برای مدتی درایور کیبورد را به روزرسانی ننموده اید و به همین علت عملکرد کیبورد کامپیوتر دچار مشکل شده است.

برای حل مشکل باید درایور کیبورد خود را حذف و سپس مجدد نصب کنید. اگر این کار را بلد نیستید، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. در منوی جست وجوی ویندوز عبارت Device Manager را تایپ و اینتر کنید تا با صفحه زیر روبرو شوید.

2. به تنظیمات Keyboards رفته و روی آن دو مرتبه کلیک کنید.

3. سپس روی دستگاه کیبورد خود راست کلیک کنید. (کروشه سمت چپ Keyboards را باید کلیک کنید تا دستگاه را در زیر مجموعه آن مشاهده کنید)

4. گزینه Unistall device را انتخاب نموده و چند دقیقه صبر کنید تا فرایند به اتمام برسد.

5. پس از انجام این کار، لپ تاپ خود را ری استارت کنید. طی این فرایند، فرایند نصب درایور تازه کیبورد به طور اتوماتیک روی سیستم تان انجام خواهد شد.

6. اجرا کردن Troubleshooter

این راه چاره برای بسیاری از کاربرانی که با مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ روبرو شده اند، موثر بوده و امکان دارد به شما نیز یاری کند. ویندوز دارای ویژگی های عیب یابی (Troubleshooter) است که به تشخیص و برطرف بعضی از مسائل کامپیوتری یاری می نماید. در این مورد، شما باید عیب یاب کیبورد را اجرا کنید و امیدواریم که این ابزار، مشکل کیبورد را حل نماید. در ادامه ی مطلب، نحوه انجام آن در ویندوز و مک آمده است:

نحوه فعال سازی عیب یاب کیبورد در ویندوز

1. دکمه های Win و I را با یکدیگر فشار داده و تنظیمات لپ تاپ را باز کنید.

2. گزینه Update & Security را انتخاب کنید.

3. در بخش سمت چپ روی Troubleshoot کلیک کنید.

4. حالا در بخش سمت راست به پایین آمده و روی گزینه Keyboard ضربه بزنید.

5. حالا Run the troubleshooter را انتخاب کنید.

6. چند دقیقه ای باید صبر کنید تا عیب یاب ویندوز کار کند و مشکل کیبوردتان را پیدا کند.

نحوه فعال سازی عیب یاب کیبورد در مک

اگر شما با یک مک بوک کار می کنید، احتمالا مشکل در بخش Accessibility نشات گرفته است. برای حل این مشکل باید به مسیر System Preferences Accessibility رفته و سپس روی Keyboard در منوی سمت چپ کلیک کنید. در بخش سخت افزار باید ببینید آیا Enable Slow Keys فعال است یا خیر. اگر فعال باشد، باید تیک این المان را بردارید. احتمالا با انجام این کار، مشکل شما حل می گردد.

7. فعال یا غیر فعال کردن دکمه های فیلتر

یکی دیگر از روش ها برای حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ در فعال یا غیر فعال سازی دکمه های فیلتر است.

1. وارد بخش Settings لپ تاپ خود شده و سپس Ease of Access را کلیک کنید.

2. روی گزینه Keyboard در منوی سمت چپ کلیک کنید.

3. بخش سمت راست را به پایین اسکرول کنید تا بخش User Filter Keys را پیدا کنید. اگر این بخش غیر فعال بود، آن را فعال کنید و بالعکس.

8. تنظیمات مربوط به چینش کیبورد را آنالیز کنید

چینش کیبورد (Keyboard Layout) امکان دارد به طور ناگهانی تغییر نموده باشد. بنابراین اگر شما متنی را تایپ می کنید اما کاراکترهای اشتباه ظاهر می گردد، احتمالا باید چینش کیبورد را اصلاح کنید.

نحوه تنظیم چینش کیبورد در لپ تاپ های ویندوزی

مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. از منوی استارت وارد بخش Settings شوید.

2. در پنجره تنظیمات روی Time & Language کلیک کنید.

3. روی منوی سمت چپ گزینه Language را انتخاب کنید.

4. مطمئن شوید که زبان صحیح را از بخش زبان های ترجیحی انتخاب می کنید. به طور پیش فرض بهتر است English (United States) را انتخاب کنید. سپس در صورت احتیاج می توانید با کلیک کردن روی Add a preferred language زبان های دیگر مثل فارسی را هم به کیبورد اضافه کنید.

5. زبان های مورد احتیاج خود را انتخاب و سپس روی Options کلیک کنید.

6. کیبورد باید با نوع صفحه کلید شما مطابقت داشته باشد. برای مثال US - QWERTY.

نحوه تنظیم چینش کیبورد در مک بوک

مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. در نوار ابزار منو در بالای صفحه روی System Preferences کلیک کنید.

2. از منو گزینه Keyboard را انتخاب کنید.

3. گزینه Input Sources را از سربرگ های بالای صفحه انتخاب کنید.

4. مطمئن شوید که نوع درستی از کیبورد را انتخاب نموده اید. در سمت چپ تصویر می توانید نوع فعلی را ببینید. اگر نوع کیبورد درست نیست، باکس Show input menu را آنالیز نموده و سپس یک زبان دلخواه را انتخاب کنید.

9. آلودگی به ویروس و بد افزارها را آنالیز کنید

حتی اگر به نظر احمقانه بیاید که ویروس ها می توانند کیبوردهای لپ تاپ را آلوده نمایند، نباید احتمال وجود بدافزار و ویروس ها در دستگاه های ورودی مانند کیبوردها را نادیده بگیرید. خود ویروس به سخت افزار حمله نمی نماید، بلکه درایورهای سیستم عامل معمولا دچار مشکل شده و به درستی کار نمی نمایند.

وقتی یک کیبورد به ویروس آلوده می گردد، خطاهایی رخ می دهد، مانند ناتوانی در تایپ، تغییر زبان بدون اجازه کاربر و تایپ حروفی که با دکمه هایی که کاربر روی کیبورد فشار داده فرق دارد.

علاوه بر نصب مجدد درایورهای کیبورد، شما می توانید سعی کنید با استفاده از نرم افزارهای محبوبی مانند MalwareBytes، Windows Defender، Norton یا Avast اسکن بدافزار را انجام دهید.

کار نکردن کیبورد لپ تاپ؛ از دلایل ساده تا پیچیده

این مقاله راه چاره های زیادی را ارائه داده که می توانید برای برطرف مشکل کیبورد لپ تاپ غیرعملکردی امتحان کنید. با این حال، بیشتر راه چاره ها فقط در صورتی کار خواهند کرد که مشکل مربوط به نرم افزار باشد. اگر احتیاج به تماس با یک تکنسین برای برطرف مشکل دارید، این کار را هر چه زودتر انجام دهید، اما در عین حال می توانید از کیبورد مجازی روی صفحه نمایش خود نیز بهره ببرید. برای فعال سازی کیبورد مجازی در سیستم عامل ویندوز تنها باید دکمه های Win + CTRL + O را به ترتیب هم زمان فشار داده تا کیبورد مجازی روی صفحه نمایش ظاهر گردد. برای بستن صفحه کیبورد مجازی تنها باید روی دکمه ضربدر در بالا و سمت چپ پنجره کلیک کنید.

منبع: techpp

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1403 بروزرسانی: 1 مهر 1403 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2317

به "حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ؛ تنها با 9 روش ساده و تضمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ؛ تنها با 9 روش ساده و تضمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید