حذف آزمایشات غیرضروری با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش ایپتن، تهران- خبرنگاران- محققان انجمن اروپایی قلب و عروق دریافتند استفاده از هوش مصنوعی می تواند آزمایشات تشخیصی غیرضروری را در خصوص بیماران مبتلا به درد سینه مزمن، حذف کند.

حذف آزمایشات غیرضروری با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران، در این تحقیقات از یک سیستم هوش مصنوعی موسوم به ARTICA به منظور پشتیبانی از تصمیم گیری به منظور تشخیص استفاده شد که به طور دقیق از خط مشی های انجمن اروپایی قلب و عروق پیروی نموده و از انجام آزمایشات غیرضروری اجتناب می نماید. این در حالی است که پزشکان معمولا بیش از حد آزمایشات تشخیصی را تجویز می نمایند و در دو سوم موارد توصیه های مرتبط با آزمایشات را نادیده می گیرند.

سیستم ARTICA یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری است که با استفاده از فناوری یادگیری ماشین نحوه اتخاذ تصمیم در رویه عملی را فرا گرفته است. محققان خط مشی های مربوط به روش های تشخیصی در رابطه با درد مزمن سینه را به همراه اطلاعات پزشکی که به طور مستمر گردآوری می گردد در اختیار سیستم قرار دادند. این اطلاعات با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین به طور دائمی مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد تا سیستم هوشمند بتواند بیماران نیازمند به آزمایش بیشتر و نوع آزمایشات را به درستی تشخیص دهد.

در این تحقیقات 982 بیمار مبتلا به درد مزمن سینه مورد مطالعه نهاده شدند و متخصصان تصمیم گیری در مورد آزمایشات تشخیصی را که توسط پزشکان اجرا شده بود با تصمیمات سیستم هوشمند ARTICA مقایسه کردند. این سیستم هوشمند در 658 مورد (67 درصد) انجام آزمایشات بیشتر را غیرضروری تشخیص داد در حالی که پزشکان متخصص در 45 مورد (4.6 درصد)، انجام ازمایشات بیشتر را غیر ضروری دانستند.

با انجام اسکن CTA تعیین شد 639 بیمار (97درصد) از بیمارانی که سیستم ARTICA انجام آزمایشات بیشتر را در مورد آن ها غیرضروری دانسته بود، فاقد هرگونه بیماری قابل توجه عروق کرونر هستند. بنابر این تصمیم گیری ARTICA در 97 درصد از موارد کاملا صحیح است. اجتناب از انجام آزمایشات بیشتر، موجب صرفه جویی در زمان کارکنان بیمارستان به میزان یک ساعت و در زمان بیماران به میزان 2 ساعت شد.

گزارش کامل این تحقیقات در کنفرانس بین المللی کاردیولوژی هسته ای و توموگرافی کامپیوتری قلب و عروق (ICNC) ارائه شده است.

علمی**9259**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 222

به "حذف آزمایشات غیرضروری با استفاده از هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف آزمایشات غیرضروری با استفاده از هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید