تمرکز منطقه ها آزاد بر انتقال تکنولوژی های نوین دانش بنیان

به گزارش ایپتن، حسین گروسی در ملاقات مهدی زواری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه منطقه ها آزاد برای توسعه نیازمند فناوری های تازه به ویژه در حوزه های معادن، کشاورزی و کشت و صنعت هستند، گفت: منطقه ها آزاد درباره تحقق شعار فراوری دانش بنیان اشتغال آفرین پیش رو بوده و تمرکز این منطقه ها بر انتقال تکنولوژی های نوین مبتنی بر دانش بنیان است.

تمرکز منطقه ها آزاد بر انتقال تکنولوژی های نوین دانش بنیان

وی با بیان نقش دانشگاه در تجاری سازی علم و فراوری ثروت بی بدیل اضافه نمود: ظرفیت های خوبی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی ماکو است که باید از این فرصت استفاده بهینه گردد. نیروی انسانی توانمند در کنار زیرساخت های انرژی، جاده های مواصلاتی و موقعیت استراتژیک منطقه و زیرساخت های تحصیلی در منطقه آزاد ماکو فراهم بوده و برای شکوفایی احتیاج به عزم جدی مسئولین و خادمان ملت است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو پیشنهاد ایجاد زون علمی در منطقه آزاد ماکو را ارائه کرد و ادامه داد: با همکاری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و دانشگاه های مستقر در استان می توان برای ایجاد پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی در این منطقه اقدام کرد. برگزاری دوره های مهارت آموزی برای فعالان بخش صنعت و فراوری ضروی بوده و نقش دانشگاه در افزایش مهارت های علمی فعالان بخش های کشاورزی، لجستیک، گردشگری، صنعت و معدن و نیز بهره گیری از فناوری های دانش بنیان در این بخش ها بسیار اثرگذار است.

** لزوم همکاری منطقه آزاد در راه اندازی رشته های پزشکی و تحصیلات تکمیلی

مهدی زواری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی نیز در این ملاقات اظهار کرد: شهرستان ماکو در منطقه ای واقع شده که با سه کشور همسایه است و بسیاری از جوانان برای تحصیلات به کشور های همسایه می روند که این امر باعث خروج قابل توجه ارز از کشور می گردد؛ بنابراین ممانعت از این امر، باید با همکاری منطقه آزاد ماکو رشته های پزشکی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو ایجاد گردد؛ چراکه این واحد دانشگاهی از ظرفیت خوبی برای ایجاد این رشته ها برخوردار است.

وی اضافه نمود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو با سازمان منطقه آزاد ماکو دارای چند قرارداد دوجانبه بوده که یکی از مهم ترین این قرارداد ها، ایجاد آزمایشگاه غذا و دارو با همکاری منطقه آزاد ماکو است که مرحله ساخت آزمایشگاه به مرحله پایانی رسیده و با در اختیار گذاشتن نمونه و دستگاه های آزمایشگاهی از طرف سازمان منطقه آزاد این واحد دانشگاهی می تواند یاری خوبی درباره کنترل کیفیت همه مواد غذایی و دارویی وارداتی و صادراتی از گمرک بازرگان کند؛ چراکه این باعث تسریع در انجام کار و کاهش هزینه های جانبی می گردد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی ایجاد مدرسه عالی مهارت در منطقه و آموزش های کوتاه مدت را یکی دیگر از قرارداد های دوجانبه با سازمان منطقه آزاد دانست و عنوان نمود: با استفاده از استادان مجرب دانشگاه می توان با تربیت و مهارت آموزی گام مهمی برای اشتغال زایی جوانان منطقه برداشت.

زواری بر افزایش تعاملات دانشگاه و سازمان منطقه آزاد ماکو، نسبت به تداوم تفاهم نامه های موجود و عقد تفاهم نامه های همکاری تازه تأکید کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 آبان 1401 بروزرسانی: 7 آبان 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2148

به "تمرکز منطقه ها آزاد بر انتقال تکنولوژی های نوین دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز منطقه ها آزاد بر انتقال تکنولوژی های نوین دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید