برندسازی محصولات کنجدی در خارج لازم است
به گزارش ایپتن، خبرنگاران/یزد رییس فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده اردکان با بیان اینکه باید در مورد برندسازی محصولات کنجدی اقدام کنیم، گفت: حلواسازانی را باید به کشورهای دیگر اعزام کنیم تا در کشورهای جهان حلوا ارده بسازند و عرضه نمایند.
محمدرضا دشتی اردکانی در نشست با جمعی از مسئولان استان و شهرستان اردکان در خصوص برگزاری جشنواره محصولات کنجدی اردکان، با بیان این که محصولات کنجدی از دستاوردهای مردم اردکان است، گفت: این محصولات سوغات، داشته ها و سرمایه های اردکان هستند.
وی با بیان این که این ظرفیت غنی باید به مردم ایران و جهان معرفی گردد، از ضعف در حوزه برندسازی یاد کرد و گفت: امروزه کباب ترکی کشور ترکیه در جهان شهره است و هزاران شعبه از آن در کشورهای مختلف وجود دارد، پس جایگاه کباب ما کجاست؟
وی با بیان این که باید در خصوص برندسازی محصولات کنجدی اقدام کنیم، گفت: حلواسازانی را باید به کشورهای دیگر اعزام کنیم تا در کشورهای جهان حلوا ارده بسازند و عرضه نمایند.
این مسئول با گلایه از این که در خصوص معرفی داشته هایمان متحد نیستیم، گفت: اردکان قطب محصولات کنجدی است و باید پهنه آن را ایجاد کنیم و پیوست های فرهنگی مانند موزه را نیز حمایت کنیم.
وی ضمن تاکید بر لزوم پژوهش در این حوزه اعلام کرد: اهتمام خود را به کار گرفته ایم تا محصولات کنجدی اردکان را ظرفیتی پولساز و اقتصادی خصوصا در حوزه گردشگری کنیم.
از حلوا ارده اردکان تا کیک یزدی
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این که ما در پی برندسازی برای اردکان هستیم که بتواند اردکان را مقصد گردشگری کند، گفت: اردکان را باید به عنوان شهر محصولات کنجدی بشناسانیم و مدیریت خوب رسانه ای می تواند در این زمینه موثر بوده و مارا به مطلوبمان برساند.
وی با بیان این که کیک یزدی امروزه در هر جای ایران با همین برند مشهور است، گفت: زردک خرانق هم پس از برندسازی، محصول برند و بومی این منطقه شد و محصولات کنجدی هم باید به این جایگاه برسد.
جشنواره ای با هدف برندسازی
حسین دهقان منشادی مسئول کمیته گردشگری خوراک استان یزد اظهار کرد: برندسازی و مباحثی که برای محصولات کنجدی می تواند اتفاق بیفتد جزو مواردی است که در این جشنواره دنبال خواهد شد.
وی با بیان این که جشنواره خوراک و محصولات کنجدی، جشنواره بزرگی برای اردکان است، گفت: این جشنواره اقدام بزرگی است و در هر کجا باشیم باید بتوانیم فرصت صادرات حلوا ارده یزد را به جهان فراهم کنیم.
این مسئول با بیان این که بزرگترین معضل ایران در گردشگری خوراک نوپا، برندسازی است، گفت: این نوع از گردشگری مجزا یک گونه جداگانه است و بزرگترین معضل گردشگری خوراک، برند است؛ لذا در خصوص این جشنواره باید گفتمان را آغاز کنیم تا بتوانیم سالانه میزبان برگزاری جشنواره باشیم.
وی تاکید نمود: به عنوان کمیته گردشگری خوراک در خدمت جشنواره هستیم.
ماندگاری به شرط پژوهش
نادر پیری پژوهشگر اردکانی با بیان این که کار محصولات کنجدی بدون پشتوانه پژوهشی، ماندگار نیست، گفت: باید کتابی در خصوص محصولات کنجدی چاپ گردد و به زبان های دیگر خارجی هم ترجمه کنیم.
وی با بیان این که کسی که محصولات کنجدی فراوری کند، تمکن اقتصادی خوبی خواهد داشت، گفت : باید چالش ها و مسائل این حوزه را با پژوهش های لازم برطرف کنیم.
معرفی اردکان با کیفیت محصولات کنجدی
جواد شاکر عضو شورای شهر اردکان نیز با بیان این که اردکان در راستا گردشگری نیست، گفت: خودمان باید کاری کنیم تا در سطح ملی و فراملی معرفی شویم و محصولات مان را با ویژگی های کیفیت و معروفیت شان عرضه کنیم.
وی با بیان این که در این باره جلسات فشرده ای با شورای شهر لازم است، گفت: امیدواریم تمام شورا هم این رویکرد را داشته باشند و اقدامات ماندگاری برای میراث و گردشگری انجام دهند.
این مسئول با بیان این که به صورت همه جانبه در خدمت شهر هستیم، گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری و همدلی این رویکرد مهم را به برترین نحو برگزار کنیم.
هادی بهجتی دبیر برگزاری جشنواره نیز ضمن تاکید بر هماهنگی های مربوط به جشنواره، بر اهمیت جایگاه این محصولات با تکیه بر کیفیت آن ها تاکید نمود.
منبع: خبرگزاری ایسنا