آتش سوزی، قلعه باستانی ژاپن را تخریب کرد

به گزارش ایپتن، قلعه شوری که در استان اوکیناوا ژاپن قرار گرفته است و جزو میراث جهانی یونسکو به شمار میرود، بر اثر آتش سوزی بامداد پنج شنبه تخریب شد.

آتش سوزی، قلعه باستانی ژاپن را تخریب کرد

به گفته مقامات ژاپن، بخش زیادی از قلعه شوری (Shuri Castle) که نمادی از استان اوکیناوا و جاذبه گردشگری معروفی در شهر ناها به شمار میرود، در اثر آتش سوزی پنج شنبه صبح تخریب شد. علت این آتش سوزی هنور معین نشده است. مقامات پلیس و آتش نشانی می گویند که هیچ گزارشی از مصدومیت نداشته اند، هرچند که حدود 30 نفر از ساکنان نزدیک به قلعه به طور موقت تخلیه شده اند. یک مقام مسئول در سازمان آتش نشانی ناها گفت که آتش حدود ساعت 1:30 ظهر به طور کامل خاموش شد.

حدود 4800 مترمربع از قلعه شوری از جمله ساختمان های اصلی، شمالی و جنوبی آن در اثر آتش سوزی تخریب شده اند. سازه اصلی قلعه از چوب ساخته شده، در حالی که در سازه های شمال و جنوب آن از فولاد نیز استفاده شده بود. طبق اعلام سازمان آتش نشانی، این قلعه به هیچ عنوان مجهز به سامانه آب پاش اطفاء حریق نبود. دایسوک فوروگن (Daisuke Furugen)، یکی از مسئولان سازمان آتش نشانی ناها، گفت:

هر سه ساختمان اصلی معبد سوخته اند و چیزی از آن ها باقی نمانده است. برای خاموش کردن آتش از 30 خودروی آتش نشانی و حدود 100 آتش نشان استفاده شد.

مقامات آتش نشانی گفته اند که احتمالاً آتش سوزی از ساختمان اصلی (سازه قرمز رنگ بزرگی مزین به کاشی کاری سنتی روی سقفش) آغاز شده و به سرعت به ساختمان های مجاور سرایت نموده است. یک شرکت ایمنی پس از آنکه زنگ آتش سوزی حدود ساعت 2:30 صبح به صدا عایدی، حوالی ساعت 2:40 صبح، آن را گزارش کرد.

تصاویر تلویزیونی، شعله های آتش را پیش از طلوع خورشید نشان می داد که این قلعه را فراگرفته بودند؛ هرچند که با روشن شدن هوا، وسعت تخریب آن به طور کامل معین شد. در بعضی نقاط فقط چوب زغال شده و در حال دودکردن به جا مانده بود. مقامات گفته اند که قرار بود جشنواره ای محلی در روز پنج شنبه در قلعه شوری برگزار گردد و کارهای آماده سازی بخشی از این مراسم تا ساعت یک صبح و دقیقاً ساعاتی پیش از آغاز آتش سوزی ادامه داشت. طبق ادعای یکی از مسئولان برگزارنماینده این جشنواره، آن ها از آتش استفاده ننموده اند.

با این حال هنوز معین نیست که آیا آماده سازی های این جشنواره ربطی به آتش سوزی داشته است یا خیر. این قلعه از مدت ها پیش به عنوان مرکز پادشاهی ریوکیو مورد استفاده بود که از سال 1429 تا 1879 بر استان اوکیناوا حکومت می کرد، اما در نبرد اوکیناوا در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم ویران شد. قلعه مذکور در سال 1992 مورد بازسازی نهاده شد و بقایای آن در سال 2000 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. شهردار ناها گفته است:

از این اتفاق بسیا متأثر هستم و واقعاً شوکه شده ام. ما نماد شهر خود را از دست دادیم. تمام کوشش خود را برای مقابله با آتش و پیامدهای ناشی از آن انجام خواهیم داد.

یوشیدهیده سوگا (Yoshihide Suga)، دبیر کابینه دولت ژاپن نیز در کنفرانسی خبری در توکیو گفت که دولت از همه توان خود برای بازسازی این قلعه استفاده خواهد نمود. ساکنان مجاور این سازه نیز از این اتفاق ابراز تأسف و ناباوری نموده اند. ریتسوکو شیراتوری (Ritsuko Shiratori) که در همان حوالی زندگی می نماید، با صدای آژیر خودروهای پلیس از خواب بیدار شد و صحنه آتش سوزی را از طبقه بالای منزلش دیدن کرد. این شهروند 70 ساله می گوید:

شعله های مهیب آتش زبانه کشید و پس از ریزش ساختمان اصلی، ساختمان مجاور آن طعمه حریق شد.

خودروهای پلیس و آتش نشانی در مقابل دروازه اصلی قلعه جمع شده بودند و مأموران پلیس از مردم منطقه می خواستند که آنجا را تخلیه نمایند. پیرمردی 66 ساله راجع به این حادثه گفت:

این آتش سوزی، شوکه نماینده بود و اکنون تنها کاری که از دست مان برمی آید این است که همگی برای بازسازی آن کوشش کنیم.

ایکوئه کامیا (Ikue Kamiya) نیز که همراه با همسرش شاهد برخاستن آتش از این قلعه بود، با چشمانی اشک بار گفت که این اتفاق واقعاً غم انگیز است.

قلعه شوری با استفاده از هر دو سبک معماری ژاپنی و چینی ساخته شده است که ویژگی های منحصربه فرد پادشاهی ریوکیو را به خوبی نشان می دهد و مدت ها به عنوان قطب حمل ونقل مورد استفاده بود که چین و ژاپن را به یکدیگر متصل می کرد. این قلعه به لطف بازسازی هایی که به معماری اصلی وفادار بود، به همراه مجموعه اطراف و سایر بناهای ریوکیو به ثبت میراث فرهنگی جهانی رسید. در وب سایت یونسکو آمده است:

این مجموعه از بناها و محوطه ها، 500 سال تاریخ ریوکیو (قرن دوازدهم تا هفدهم) را به نمایش گذاشته اند. بقایای قلعه ها روی منطقه ها مرتفع، از ساختار اجتماعی بخش اعظم آن دوره حکایت دارند و مکان های مقدس، شواهد خاموشی هستند که بقای کمیاب یک شکل باستانی از مذهب تا به امروز را نشان می دهند.

سالن اصلی بازسازی شده به طور خاص در این صفحه از سایت یونسکو به عنوان بنایی باشکوه که نمادی از غرور مردم ریوکیو است، ستوده شده است. در اجلاس گروه هشت که در ژوئیه سال 2000 در اوکیناوا برگزار گردید، رهبران این هشت کشور مالی بزرگ جهان، شام خود را در سالن شمالی قلعه میل کردند. علاوه بر این، سال آینده به مناسبت بازی های تابستانی توکیو قرار بود مشعل المپیک که در سراسر کشور حمل می گردد، در این قلعه نیز چرخانده گردد.

کشور ژاپن مملو از قلعه های تاریخی است که بیشتر آن ها به دقت به همان شکل ساختمان های اصلی شان بازسازی شده اند. تعدادی از این سازه ها در دهه های اخیر به واسطه فجایع طبیعی تخریب شده است، از جمله قلعه کوماموتو واقع در جزیره کیوشو که به خاطر یک سری زمین لرزه ویرانگر به شدت آسیب دید.

در سال 1949، سالن اصلی معبد بودایی هوریوجی در استان نارا، سوخت و ویران شد و بعلاوه معبد کین کاکوجی نیز در دهه 1950 به علت آتش سوزی از بین رفت. پس از آتش سوزی معبد هوریوجی، ژاپن قانون حفاظت از اموال فرهنگی را تصویب کرد.

منبع: کجارو / japantimes.co.jp
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1988

به "آتش سوزی، قلعه باستانی ژاپن را تخریب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی، قلعه باستانی ژاپن را تخریب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید