گوهری گرانبها که از فضا به زمین آمده، عکس

به گزارش ایپتن، تکه شیشه های عجیبی که در سال 1933 میلادی در صحرای لیبی کشف شده، احتمالا تکه هایی از یک شهاب سنگ هستند؛ اما هنوز محل برخورد آن به این بخش از کره زمین پیدا نشده است.

گوهری گرانبها که از فضا به زمین آمده، عکس

به گزارش خبرنگاران ، شیشه های طبیعی در نقاط مختلفی از جهان یافت می شوند و نمونه هایی حاوی مولداویت ها در دهانه رایس در اروپا و تکتیت ها در ساحل عاج یافت شده اند. اما هیچ یک از آنها به مقدار شیشه های پیدا شده در صحرای لیبی، مملو از سیلیس نیستند و در این مقادیر زیاد مشاهده نشده اند.

اولین بار در مقاله ای علمی در سال 1933 به وجود این شیشه ها اشاره شد و این بخش از صحرا، به عنوان صحرای شیشه لیبی لقب گرفت. کلکسیونرهای مواد معدنی، این شیشه ها را به خاطر کمیاب بودنشان و رمز و رازی که در آنها نهفته است، ارزشمند می دانند. آویزی که در مقبره توت عنخ آمون، فرعون مصر یافت شده است نیز حاوی یک تکه از همین شیشه است.

در یک قرن اخیر، بحث زیادی بین دانشمندان درباره منشا این شیشه ها مطرح بوده و بعضی معتقدند که این سنگ های شیشه ای ممکن است از آتشفشان های روی ماه به زمین رسیده باشند و بعضی دیگر بر این باورند که این سنگ ها نتیجه برخورد صاعقه ها هستند (fulgurite یا سنگ های آذرخشی که شیشه هایی هستند که از همجوشی شن و خاک در محل برخورد صاعقه تشکیل می شوند). عده ای دیگر نیز معتقدند که این سنگ ها نتیجه فرآیندهای رسوبی یا گرمای ناشی از انفجار بزرگ یک شهاب سنگ در هوا هستند و یا اینکه از دهانه یک شهاب سنگ نزدیک به زمین رسیده اند.

حالا و به لطف فناوری پیشرفته میکروسکوپی، به نظر می رسد که به پاسخ سوال رسیده ایم. محققانی از دانشگاه ها و مراکز علمی در آلمان، مصر و مراکش، منشا شیشه های صحرای مصر را در نتیجه برخورد یک شهاب سنگ بر سطح زمین عنوان نموده اند.

در سال 1996، دانشمندان تشخیص دادند که عمر این شیشه نزدیک به 29 میلیون سال است. مطالعات بعدی نشان داد که ماده اولیه این سنگ ها از دانه های کوارتز که با مواد معدنی رسی و اکسیدهای آهن و تیتانیوم پوشیده شده اند تشکیل شده است.

در مطالعات اخیر، یکی از نویسندگان این مقاله، دو تکه شیشه را از یک فرد محلی که آنها را در منطقه الجعوف در جنوب شرقی لیبی جمع آوری نموده بود، دریافت کرد. این نمونه ها با تکنیک میکروسکوپ الکترون عبوری (TEM) مورد آنالیز قرار گرفتند و بدین ترتیب محققان توانستند تا ذرات ریز ماده را که 20 هزار برابر کوچکتر از ضخامت یک ورق کاغذ هستند را ببینند.

در درباره این گوهرهایی که از آسمان به زمین افتاده اند بیشتر بخوانید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آذر 1402 بروزرسانی: 25 آذر 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2293

به "گوهری گرانبها که از فضا به زمین آمده، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوهری گرانبها که از فضا به زمین آمده، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید