چرا ستون فقرات سالمندان خمیده می گردد؟

به گزارش ایپتن، با توجه به اینکه ستون فقرات از مهره های متعددی تشکیل شده که از نظر ساختمانی از جنس استخوان های اسفنجی محسوب می شوند، لذا عوامل متعددی می تواند باعث آسیب این مهره ها و در نهایت، خمیده شدن ستون فقرات و قوزپشتی شوند.

چرا ستون فقرات سالمندان خمیده می گردد؟

چرا ستون فقرات سالمندان خمیده می گردد؟

نویسنده:

با توجه به اینکه ستون فقرات از مهره های متعددی تشکیل شده که از نظر ساختمانی از جنس استخوان های اسفنجی محسوب می شوند، لذا عوامل متعددی می تواند باعث آسیب این مهره ها و در نهایت، خمیده شدن ستون فقرات و قوزپشتی شوند.

1 تروما ها یا ضربات باعث شکسته شدن مهره ها و تغییر شکل آنها از حالت مکعبی به ذوزنقه ای می شوند که گاهی به خمیده شدن ستون فقرات و قوز شدن آن منتهی می گردد.

2 در سالمندان، پوکی استخوان باعث کاهش مقاومت مهره ها در مقابل فشار شده که با کمترین ضربه باعث شکستگی مهره می گردد و چه بسا حتی بدون ضربه با فشارهای معمولی باعث کلاپس مهره ها (درهم فرورفتن مهره ها) طی زمان می گردد که در ابتدا باعث کوتاه شدن تدریجی قد بدون هیچ گونه دردی می گردد و این خمیده شدن ستون فقرات به تنگ شدن کانال های نخاعی و به تدریج کاهش قدرت اندام های تحتانی و حتی علایم عصبی در اندام های تحتانی منجر می گردد.

3 ضایعات توموری ستون فقرات باعث تخریب مهره وتغییر شکل مهره می گردد.

4 بیماری های عفونی مثل سل ستون فقرات هم باعث کلاپس مهره و در نهایت قوزپشتی می گردد.

5 برخی بیماری های مادرزادی ستون فقرات هم باعث عدم تشکیل مناسب شکل مهره ها می گردد که در طول رشد کودک به تدریج خمیدگی وی را باعث می گردد.

6 برخی بیماری های روماتیسمی و التهابی ستون مهره مثل اسپوندیلیت باعث فیوز شدن مهره ها به یکدیگر و خمیده شدن و عدم تحرک مناسب ستون فقرات می گردد.

7 انحرافات ستون فقرات به صورت مادرزادی یا اکتسابی مثل اسکولیوزیس و کیفوزیس و حتی عادات بد نشستن طی دوران رشد باعث خمیده ماندن و قوز شدن ستون فقرات می گردد.

با توجه به علل متعدد قوز پشتی، تشخیص به موقع و درمان مناسب می تواند تا حد زیادی از این عارضه و عواقب آن بکاهد. معاینه کامل ستون فقرات -گرافی های لازم برای آنالیز نوع انحراف- انجام تست ها و آزمایش های مربوط به پوکی استخوان و بیماری های التهابی و اسپوندیلیت و تست های سرولوژی جهت بیماری های عفونی مثل سل و حتی انجام ام آر ای و اسکن استخوانی جهت آنالیز تومور های ستون فقرات الزامی است. درمان مناسب هر یک از علل قوز پشتی از جمله پوکی استخوان در سالمندان و سایر علل و استفاده از کرست های مناسب طبی می تواند تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری کند. لذا با توجه به اینکه این خمیدگی ها در طول زمان و به تدریج حادث می شوند و معمولا با درد همراه نیستند، لذا هرگونه احساس کوتاهی قد یا عدم تناسب لباس و یا نداشتن احساس راحتی در هنگام نشستن صاف و یا خوابیدن روی پشت که فرد احساس کند که برای راحتی بیشتر احتیاج به بالش بلندتر دارد باید مورد توجه قرار گیرد و حتما به وسیله پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1792

به "چرا ستون فقرات سالمندان خمیده می گردد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "چرا ستون فقرات سالمندان خمیده می گردد؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ستون فقرات سالمندان خمیده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید