موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای استان اردبیل تعطیل هستند

به گزارش ایپتن، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای استان اردبیل تعطیل هستند.

موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای استان اردبیل تعطیل هستند

نادر فلاحی گفت: در حال حاضر به استثنای موزه میراث فرهنگی شهر اردبیل، سایر موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای مختلف استان به دلیل مشکل تامین نیروی حفاظتی تعطیل وفعالیت آنها از مدتها پیش متوقف است.

وی با بیان اینکه پیش از این نیروی حفاظتی موزه های استان از سوی نیروی انتظامی تامین میشد، اظهار کرد: با توقف کار تامین سرباز و نیروی حفاظتی موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای مختلف استان از محل سربازان و نیروهای حفاظتی نیروی انتظامی هم اکنون علاوه بر موزه میراث فرهنگی شهر خلخال موزهای نیر و نمین هم تعطیل هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل یادآور شد: موزه میراث فرهنگی شهر خلخال تا زمان برطرف مشکل تامین نیروی حفاظتی همچنان تعطیل است و اشیای به امانت گرفته شده آن در مرکز استان و در محلی امن نگهداری خواهد شد.

فلاحی یادآور شد: پیش از این بارها مشکل تعطیلی ناشی از تامین نیروی حفاظتی موزه های باستان شناسی و میراث فرهنگی شهرستانهای مختلف استان با مسئولین ذی ربط کشوری مطرح شده است.

وی گفت: با توجه به سطح حفاظتی پایین سایر موزه ها از جمله موزه های مردم شناسی، موزه مفاخر دینی یا موزه صنایع دستی تنها در صورت تبدیل موزه میراث فرهنگی خلخال به سایر موزه ها این محل باز شده و در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل یادآور شد: علاوه بر راهکار اول یاد شده در صورت تامین دو نفر نیروی انسانی برای حفاظت از موزه میراث فرهنگی خلخال از سوی شهرداری این شهر، تعطیلی و توقف فعالیت موزه شهر خلخال بصورت موقت و تا زمان تامین نیروی انسانی و حفاظتی دائمی برطرف خواهد شد.

فلاحی یادآور شد: در شورای بین المللی موزه ها که در گرامیداشت روز جهانی موزه تشکیل شد، موزه های استان اردبیل اعم از وابسته و غیر وابسته در 12 شاخص رتبه اول را از سوی ایران ایکوم به خود اختصاص دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: استان اردبیل بخاطر پیشینه غنی و تاریخی خود دارای موزه های متعدد است که از جمله آنها میتوان موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی، موزه مفاخر دینی، موزه مردم شناسی، موزه صنایع دستی، موزه تاریخ طبیعی اردبیل و موزه صارم السلطنه شهر نمین، موزه باستان شناسی نیر، موزه باستان شناسی خلخال و موزه باستان شناسی مشگین شهر را نام برد.

فلاحی اظهار کرد: در حال حاضر 15 باب موزه در این استان وجود دارد که 9 مورد از آنها زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان بوده و پنج مورد هم وابسته به ارگان ها و نهادهای دیگر است. ضمن اینکه یک باب واقع در شهرستان مشگین شهر به بخش خصوصی تعلق دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2078

به "موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای استان اردبیل تعطیل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های میراث فرهنگی شهرستانهای استان اردبیل تعطیل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید