موارد استفاده و عوارض قرص پلاویکس

به گزارش ایپتن، قرص پلاویکس (plavix) با نام های دیگری مثل قرص کلوپیدوگرل (Clopidogrel) و قرص اسویکس (svix) شناخته می گردد. این دارو با اثر ضد انعقادی خون از بروز سکته پیشگیری می نماید.

موارد استفاده و عوارض قرص پلاویکس
از قرص پلاویکس که با نام داروی کلوپیدوگرل هم شناخته می گردد برای پیشگیری حملات قلبی و سکته در اشخاص مبتلا به حمله قلبی (اخیرا دچار حمله شده)، کسانی که اخیرا سکته نموده، یا افراد مبتلا به بیماری گردش خون استفاده می گردد. بعلاوه از آن برای درمان درد قفسه سینه تازه/رو به وخامت (حمله قلبی نو، آنژین ناپایدار) و باز نگه داشتن رگ های خونی و پیشگیری از لخته شدن خون بعد از عملیات های خاص (مانند کارگذاری استنت قلب) استفاده می شوند.

پلاویکس مانع به هم چسبیدن پلاکت ها می گردد و از تشکیل لخته های مضر به وسیله آن ها جلوگیری می نماید. این یک داروی ضد پلاکت است. پلاویکس به حفظ آرام جریان خون در بدن یاری می نماید.

نحوه مصرف قرص پلاویکسراهنمای دارویی که داخل بسته محصول قرار داده شده است را پیش از آغاز مصرف پلاویکس و هر بار که مصرف آن را تنو می کنید مطالعه کنید. اگر پرسشی داشتید از پزشک یا داروپزشک بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی همراه با یا بدون غذا و طبق دستور پزشک معمولا یک بار در روز مصرف کنید. برای حصول حداکثر نتایج مصرف آن را منظم کنید. برای آنکه یادتان بماند هر روز آن را سر ساعت معینی بخورید.

دوز و طول مدت درمان به شدت ناراحتی و واکنش تان به درمان بستگی دارد. اگر برای پیشگیری از لخته شدن خون بعد از کاشت استنت یا عملیات های دیگر این دارو را مصرف می کنید آن را به مدت ماه ها یا سال ها بعد از عمل کارگذاری به همراه آسپرین و طبق نظر پزشک مصرف کنید. برای جزئیات بیشتر و درباره خطرات قطع زودهنگام مصرف آن با پزشک صحبت کنید. مهم است که حتی پس از آنکه احساس رفع شدن مشکل را دارید به خوردن دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن هنگامی که این دارو را مصرف می کنید اجتناب فرمایید مگر آنکه پزشک به شما گفته باشد خطری ندارد. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا مسئول داروخانه سوال کنید.

اگر هر گونه علامتی دال بر این مشاهده کردید که دارو کارساز نیست، مانند علائم حمله قلبی یا سکته نو (مثل درد قفسه سینه/فک/ دست چپ، تنگی نفس، تعریق غیر عادی، ضعف یک طرف بدن، اشکال در تکلم، تغییرات بینایی سریع، گیجی) سریعا به پزشک مراجعه کنید. 1

عوارض قرص پلاویکس

خون دماغ به عنوان عارضه پلاویکس خونریزی جزئی و گاه به گاه در افرادی که پلاویکس استفاده می نمایند دیده شده است. پلاویکس منجر به بروز خون دماغ نمی گردد، اما از ایجاد لخته خون در بدن جلوگیری می نماید. خون دماغ نشان می دهد که بدن شما قادر به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی نیست.

برای اتصال یا مسدود شدن سوراخ های بینی نباید چیزی داخل بینی قرار دهید. اگر خون دماغ شما بیش از 15 دقیقه ادامه داشت یا خونریزی قبل از گذشت 15 دقیقه بدتر شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به درمان پزشکی احتیاج داشته باشید.

سردرد یکی از عوارض پلاویکسممکن است هنگام استفاده از پلاویکس سردردهای خفیف داشته باشید. در حقیقت، بسیاری از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث سردرد می شوند.

اگر هنگام استفاده از پلاویکس سردرد دارید، بهتر است از پزشک خود بپرسید که کدام یک از داروهای مسکن برای شما بی خطر هستند. معمولاً پزشک یا داروساز در صورت استفاده از پلاویکس، استامینوفن را توصیه می نماید. استامینوفن یک داروی ضد درد بدون نسخه (OTC) است که حداقل باعث خونریزی می گردد. قبل از آغاز هر داروی نو (جمله داروهای OTC) هنگام استفاده از پلاویکس با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. اگر سردرد ناگهانی یا شدید دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این نوع سردرد ممکن است نشانه خونریزی جدی در بدن شما باشد.

کبودی پوست عارضه دیگر پلاویکسممکن است هنگام مصرف پلاویکس کبودی های را در بدن خود مشاهده کنید. کبودی در هنگام مصرف داروهایی مانند پلاویکس که از ایجاد لخته خون در بدن جلوگیری می نماید، طبیعی است.

به طور معمول، کبودی چیزی نیست که شما نگران آن باشید. با این حال، گاهی کبودی می تواند جدی باشد؛ اما در شرایطی که کبودی شما هیچ دلیل خاصی ندارد، مقدار آنها بزرگ است و یا به مرور زمان بهتر و یا بدتر می شوند، با پزشک مشورت کنید.

استفاده از پلاویکس، می تواند منجر به بروزبثورات پوستی گردد. در یک مطالعه بالینی، 26/0 درصد از افرادی که پلاویکس مصرف نموده اند، در طی درمان، بثورات شدید را تجربه نموده اند بثورات پوستی ممکن است علامت واکنش آلرژیک به دارو باشد. با این حال، بثورات پوستی بعلاوه می تواند نشانه ای از یک بیماری خطرناک به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP) باشد. اگر هنگام استفاده از پلاویکس بثورات پوستی دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

خون در ادرار عارضه دیگر پلاویکسدر طول درمان با پلاویکس وجود خون در ادرار ممکن است رخ دهد؛ اما داشتن خون در ادرار گاهی اوقات می تواند نشان دهنده خونریزی جدی یا مسائل کلیوی باشد. اگر هنگام مصرف پلاویکس تغییری در رنگ ادرار خود مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

خارش بدن مصرف پلاویکس می تواند منجر به خارش بدن گردد. در بعضی موارد، خارش می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک خفیف به دارو باشد.

اسهالهنگام مصرف بیشتر داروها از جمله پلاویکس ممکن است دچار اسهال یا ناراحتی معده شوید. در یک مطالعه بالینی، 23/0 درصد از افرادی که پلاویکس مصرف کردند، در طول درمان به اسهال شدید مبتلا شده بودند. در این شرایط سعی کنید مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن شما جلوگیری گردد؛ اما در صورت بروز هر گونه تغییر رنگ در اسهال با سیاه و یا صورتی با پزشک خود تماس بگیرید. این تغییرات رنگ می تواند نشان دهنده خونریزی جدی در داخل بدن شما باشد.

تغییر فشار خونپلاویکس به ندرت منجر به تغییر در فشار خون می گردد. با این حال، افت ناگهانی فشار خون ممکن است علامت خونریزی جدی داخلی باشد که از عوارض جانبی احتمالی پلاویکس است. اگر علائم فشار خون پایین، مانند سرگیجه یا سبکی سر هنگام ایستادن دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

درد عضلانیپلاویکس می تواند در بعضی شرایط منجر به درد عضلانی گردد. هنوز دلیل اصلی این درد در افرادی که پلاویکس مصرف می نمایند تعیین نیست؛ اما اگر هنگام مصرف پلاویکس درد عضلانی شدیدی را احساس می کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند دلیل را آنالیز و در صورت احتیاج درمان های پزشکی را تجویز نمایند.

تنگی نفستنگی نفس یک عارضه جانبی رایج Plavix نیست، اما ممکن است علامت یک عارضه جانبی جدی دارو باشد. تنگی نفس در افرادی که این دارو را مصرف می کنن، می تواند نشانه یک عارضه جانبی خطرناک به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP) باشد. با TTP، لخته های خون در بدن ایجاد می گردد.

بعضی از لخته های خون می توانند در بازوها یا پاها ایجاد شوند و سپس به ریه ها منتقل شوند و بافت های ریه را مسدود نمایند. این شرایط به عنوان آمبولی ریوی (PE) شناخته می گردد. علائم PE می تواند شامل تنگی نفس و درد قفسه سینه باشد. این شرایط بسیار خطرناک است و می تواند زندگی بیمار را تهدید کند.

در صورت داشتن تنگی نفس غیرقابل شرح، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به درمان فوری احتیاج داشته باشید.

دل درددرد معده از عوارض جانبی شایع پلاویکس نیست. با این حال، اگر هنگام مصرف این دارو درد معده یا گرفتگی دارید، محتمل است دچار خونریزی معده شده باشید. خونریزی جدی از عوارض جانبی احتمالی Plavix است. درد معده بعلاوه می تواند نشانه یک عارضه جانبی خطرناک به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP) باشد. اگر هنگام استفاده از پلاویکس درد معده دارید، حتما بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. 2

تداخلات داروییتداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر و یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمام فعل و انفعالات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولات دارویی را که استفاده می کنید از جمله داروهای تجویز شده به وسیله نسخه و داروهای بدون نسخه و گیاهان دارویی تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. بدون تأیید پزشک، مصرف دارویی را آغاز یا متوقف نکنید، یا اینکه دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

محصول دارویی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، تیپراناویر است.

اگر در حال حاضر آسپیرین مصرف می کنید، سریعاً درباره ادامه یا توقف مصرف آن، در شرایط خاص خود، با پزشکتان مشورت کنید (مصرف هم زمان آسپرین و کلوپیدوگرل ممکن است بعد از یک عمل جراحی استنت کرونر یا برای بعضی از شرایط های قلبی استفاده گردد). اگر در حال حاضر آسپیرین مصرف نمی کنید، قبل از آغاز مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بعضی داروها می توانند بر دفع کلوپیدوگرل از بدن شما و نیز نحوه عملکرد کلوپیدوگرل اثر بگذارند؛ به عنوان مثال کاهش دهنده اسیدهای خاص (مهارنماینده پمپ پروتون هایی مانند امپرازول، استروژن)، فلووکسامین، فلوکستین، سایمتیدین، فلوکونازول، کتوکونازول، ووریکونازول، اتراویرین، فلبامات و تیکلوپیدین. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر سؤال کنید.

کلوپیدوگرل می تواند سرعت دفع یک سری داروها را از بدن شما کاهش دهد و این ممکن است بر نحوه عملکرد آن ها تأثیر بگذارد. نمونه هایی از این داروها عبارت اند از رپاگلینید و داسابوویر.

برچسب های داروهای نسخه ای یا بدون نسخه را با دقت آنالیز کنید، زیرا بسیاری از داروها حاوی مسکن/کاهش دهنده تب (داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپیرین) هستند.

این داروها ممکن است در هنگام استفاده با کلوپیدوگرل خطر خونریزی را افزایش دهند. از داروساز خود در خصوص مصرف بی خطر این محصولات دارویی سؤال کنید.

فراموش کردن مصرف دارواگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن، آن را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری نزدیک نوبت بعدی مصرف دارو است، از نوبت فراموش شده صرف نظر کنید و نوبت بعدی را در زمان تعیین شده مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.

شرایط نگهداریپلاویکس را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید و از نگهداری آن در سرویس بهداشتی خودداری کنید. دارو را از دسترس بچه ها دور نگه دارید.

در صورت انقضای دارو یا زمانی که دیگر احتیاجی به آن ندارید، برای اطلاع از نحوه صحیح از بین بردن آن با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

نکات مهمپلاویکس را در اختیار دیگران نگذارید. آزمایش های لازم برای آنالیز پیشرفت بهبودی شما یا احتمال بروز عوارض جانبی می تواند به طور دوره ای انجام گیرد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید. 3

پی نوشت:

1.www.bazdeh.org

2.www.pezeshket.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1862

به "موارد استفاده و عوارض قرص پلاویکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد استفاده و عوارض قرص پلاویکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید