خبرنگاران چالش ها با همفکری اعضای هیات علمی قابل حل است

به گزارش ایپتن، تهران- خبرنگاران- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسائل و چالش ها با همفکری و توجه به نظرات استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها قابل حل هستند.

خبرنگاران چالش ها با همفکری اعضای هیات علمی قابل حل است

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، بیست و هشتمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشور امروز سه شنبه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این وزارتخانه برگزار گردید.

منصور غلامی در این آیین اضافه کرد: در برهه ای تاریخی از نظر تحولات علمی قرار داریم و نمونه ای از اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ داد، اتفاقی که به دلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شد، به ما نشان داد باید برای هر نوع پرش، جهش یا تصمیم گیری خیلی جدی آمادگی داشته باشیم.

وی تاکید نمود: کاستی هایی که در شرایط حاضر قابل توجیه است، دستاوردهای گرانقدری به دنبال داشت. استادان و دانشجویان ما در یک سال گذشته بخش قابل توجهی از آموزش مجازی را پیش بردند و توجه به فناوری با وجود آمادگی نداشتن باعث شد این حرکت که نوعی از جاکندگی بود در موقع خود رخ دهد و باعث شد خود را بیش از پیش آماده تحولات جدی تر در آینده جهان کنیم.

وزیر علوم گفت: ظرفیت های مادی در کنار ظرفیت فکری و اندیشه استادان مورد احتیاج است و امیدواریم در هر زمان و مرحله ای وظیفه ای را که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم و شریک حرکت ها و کوشش های تاثیرگذار همکاران اندیشمند خودمان باشیم.

وزیر علوم گفت: جامعه ای که عظیمان و دانشمندان خود را ارج می نهد و آنها را بر صدر می نشاند، جامعه ای سربلند و بالنده است. جامعه ایرانی جامعه ای دانش دوست محسوب می گردد به طوری که تاریخ نشان می دهد اولین دانشگاه جهان در کشور ایران شکل گرفت.

وی اضافه کرد: بیش از هزار و 750 سال قبل دانشگاه جندی شاپور در ایران تاسیس و در همین سال های اخیر توسط یونسکو به رسمیت شناخته شد؛ بنابراین کشور ما دارنده امتیاز اولین دانشگاه جهان است.

غلامی با بیان اینکه امروزه مراکز علمی خوبی داریم، ادامه داد: دانشمندان و صاحب نظران معاصر را اگر به نسل حاضر وصل کنیم سرمایه عظیم علمی و دانشی در کشورمان داریم که باید قدر بشناسیم.

وزیر علوم تاکید نمود: مراکز پژوهشی ما وظایف ویژه در حوزه های تخصصی خاصی بر عهده دارند و درون این مجموعه ها هم حرکت های علمی خوبی از نظر تاثیراتی که از بیرون می پذیرند، داریم.

غلامی گفت: مراکز علمی را باید متناسب با توانمندی شان ارزیابی کنیم؛ اینکه در بروندادهای علمی در سطح جهان حرف برای گفتن داریم نشان از حضور استادان گرانقدری است که در این مراکز با دل و جان زحمت می کشند، بدون توقع و انتظار اند و شاهد حضور مستمر آنان در این فضاها هستیم.

وزیر علوم با اشاره به شاگردپروری در استادان، گفت: شاگردپروری از جمله مواردی است که از قدیم مورد توجه بود، امروز شاید نگاه متوقعانه داشته باشیم و بگوییم شاگرد پروری کمرنگ است اما بسیاری از استادان جوان را می بینم که در کنار استادان پیشکسوت همان توانمندی و نگاه ژرف اندیشی را دارند و خود را با ظرفیت و توانمندی علمی و علوم جدید آراسته می نمایند.

به گفته وی، بخش قالب مجامع دانشگاهی ما در واقع تحت تاثیر ساختارهای اداری و درگیر با این چالش ها است، در مراکز دانشگاهی چالش هایی داریم که گاهی از بیرون بر ما و دانشگاهیان تحمیل می گردد و گاهی به دلیل کم توجهی از درون اتفاق می افتد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1472

به "خبرنگاران چالش ها با همفکری اعضای هیات علمی قابل حل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چالش ها با همفکری اعضای هیات علمی قابل حل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید