تحصیل بیش از 18 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای

به گزارش ایپتن، تهران (پانا) - مدیر آموزش سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت با هدف مهارت آموزی و ایجاد اشتغال پایدار، 18 هزار و 167 دانش آموز با کم توانی ذهنی در مدارس متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای در حال تحصیل هستند.

تحصیل بیش از 18 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای

منیره عزیزی با بیان اینکه مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است، گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه که قادر به بهره مندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نیستند پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره تحصیلی دوره اول متوسطه پیش حرفه ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفه ای می شوند.

وی اضافه کرد: دوره متوسطه پیش حرفه ای دارای سه پایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزش های پیش حرفه ای دارد.

وی گفت: دوره متوسطه حرفه ای یا کاردانش خاص نیز دارای سه پایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت های زندگی روزمره، تحصیلی کاربردی و مهارت های حرفه ای دانش آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.

عزیزی با اشاره به اهداف دوره متوسطه پیش حرفه ای گفت: دستیابی دانش آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی دانش آموزان، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفه ای است.

وی اضافه کرد: در دوره اول متوسطه پیش حرفه ای و در درس کار و فناوری دانش آموزان به انجام فعالیت هایی در زمینه های مختلف شغلی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات می پردازند تا علاوه بر تقویت دست ورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن و روحیه انجام کار گروهی آن ها تقویت گردد.

وی توضیح داد: در دوره متوسطه پیش حرفه ای بعلاوه توانمندی و علایق شغلی دانش آموزان سنجیده می گردد، فرایند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری صورت می پذیرد و دانش آموزان به مناسب ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه راهنمایی می شوند.

منیره عزیزی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفه ای 10 هزار و 829 نفر است گفت: این تعداد دانش آموز در 609 کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تا به امروز 36 کتاب درسی ویژه دانش آموزان و 16 کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای این دوره تدوین شده است.

منیره عزیزی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفه ای پرداخت و گفت: آیین نامه دوره دوم متوسطه حرفه ای که از سال 1386 به صورت آزمایشی در حال انجام بود، در سال 1400 به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفه ای به دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه تغییر یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص بیشتر تاکید بر دروس کاربردی و مهارتی است گفت: کسب قابلیت های آموزشی کاربردی، فعالیت های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یک رشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش آموزان و کسب مهارت های موردنیاز برای ورود به محیط کار اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

منیره عزیزی با بیان اینکه 7 هزار و 338 دانش آموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه در حال تحصیل هستند گفت: این تعداد دانش آموز در 427 کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تا به امروز 64 کتاب درسی ویژه دانش آموزان و 15 کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دانش آموزان می توانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در 36 رشته مهارتی در گروه های باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگ کاری ساختمان، قالی بافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل نمایند، گفت: این رشته ها در سه سطح یاری کار ساده، یاری کار و یاری ارائه می گردد و رشته هایی که با عنوان یاری کار ساده آغاز می گردد در سطح پایین تر هستند.

عزیزی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات گروه برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمان های متولی آموزش حرفه ای نظیر آموزش فنی و حرفه ای کشور، صنایع دستی و جهاد کشاورزی است، گفت: به منظور شرکت دانش آموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه در آزمون مهارتی سازمان های متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامه ها هرسال استانداردهای شغلی موردنیاز با یاری دستگاه های متولی آموزش حرفه ای تدوین می گردد.

وی اضافه کرد: هم چنین جشنواره مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه به منظور شناسایی استعداد و توانمندی دانش آموزان، احساس خود ارزشمندی به عنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانش آموزان در راستای افزایش مهارت حرفه ای و ارتقای کیفیت آموزشی هرسال برگزار می گردد.

مدیر آموزش سازمان با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است. گفت: بر اساس این سند آموزش وپرورش استثنایی کشور به وسیله تعامل با دستگاه های متولی آموزش حرفه ای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی دنیا در مورد آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه و بهره مندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره 5 ساله تا افق 1405 باید شرایطی را فراهم نماید تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانش آموزان و طراحی سیستم های آموزشی متناسب با توانمندی آن ها مشارکت نهادها، خانواده ها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1969

به "تحصیل بیش از 18 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل بیش از 18 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید