بومی سازی 100 درصدی تجهیزات گازسوز خودروها

به گزارش ایپتن، تهران (پانا) - مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از توزیع روزانه 23 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) به بیش از 4 میلیون خودروی گازسوز و تبدیل بیش از 172 هزار خودروی عمومی به گازسوز در کشور اطلاع داد.

بومی سازی 100 درصدی تجهیزات گازسوز خودروها

به گزارش وزارت نفت، محمدحسین باقری گفت: تا به امروز و به وسیله مصوبه شورای اقتصاد، بیش از 172 هزار و 250 خودروی عمومی در کشور تبدیل شده است که با این تعداد، شمار خودروهای گازسوز شده در کشور به بیش از 4 میلیون خودرو می رسد.

وی اضافه کرد: این تعداد خودرو روزانه بیش از 23 میلیون مترمکعب گاز مصرف می نمایند که به همین میزان در مصرف بنزین در کشور نیز صرفه جویی می گردد.

127 جایگاه در حال ساخت سی ان جی

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره تعداد جایگاه های در حال ساخت سی ان جی در کشور گفت: در مجموع در سال 1400، 24 جایگاه سی ان جی در کشور راه اندازی شده است که تعداد 13 باب دو منظوره و 11 باب تک منظوره بوده است و 127 جایگاه نیز در حال ساخت است که 68 باب آن دومنظوره و 59 باب آن تک منظوره است.

باقری اضافه کرد: هم اکنون 2 هزار و 653 باب جایگاه سی ان جی در کشور فعال است که از این تعداد 1066 باب دومنظوره و تعداد یک هزار و 587 باب جایگاه تک منظوره است.

تبدیل خودروهای عمومی در 331 کارگاه پیمانکار

وی با تأکید بر این که جایگزینی سی ان جی با بنزین در سبد سوخت بخش حمل ونقل سبک سبب افزایش صادرات بنزین و درآمدزایی برای کشور می گردد، تاکید نمود: هم اکنون تعداد پیمانکاران ما در حوزه تبدیل کارگاهی به هشت پیمانکار رسیده است و 331 کارگاه پیمانکار نیز عملیات تبدیل خودروها در سراسر کشور را انجام می دهند.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: افزون بر خودورهای عمومی شامل وانت بار و تاکسی مسافربر عمومی، تاکسی های مسافربر اینترنتی نیز می توانند پس از معرفی از سوی نهادهای مربوطه و ثبت اطلاعات در سامانه معرفی شده، از مزایای طرح گاز سوزکردن یارانه ای خودرو (پرداخت 20 درصد هزینه تبدیل) استفاده نمایند.

باقری با اشاره به این که قرارداد ما با پیمانکاران طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی تا سال 1401 است، اما در صورت استقبال از طرح، امکان تمدید آن وجود دارد، تأکید کرد: خودروهای عمومی پرمصرف می توانند با مراجعه به سامانه یادشده و انجام فرآیند تبدیل ضمن صرفه مالی شخصی به اقتصاد ملی کشور نیز یاری نمایند.

دامنه و تنوع گسترده اشتغال زایی در صنعت سی ان جی

وی با تأکید بر این که طرح توسعه صنعت سی ان جی یکی از بزرگترین پروژه ها و یا تنها پروژه در صنعت نفت است که علاوه بر بازگشت سرمایه در حین اجرا، به سرعت به سوددهی رسیده است، گفت: این صنعت بعلاوه اشتغالزایی قابل ملاحظه ای را در حوزه ساخت جایگاه (اپراتوران شاغل و تکنسین های تعمیر و نگه داشت) و شرکت های سازنده تجهیزات جایگاه ها در کشور به همراه داشته است.

مدیر طرح سی ان جی فعالیت و کسب تجربه تعداد زیادی نیروی انسانی در کارگاه های نصب تا کارخانجات ساخت کیت و مخزن، حوزه بازرسی و استاندارد (جایگاهی و کارگاهی) را از دیگر دستاوردهای این صنعت در حوزه منابع انسانی خواند اضافه کرد: دامنه و تنوع شغل های ایجاد شده در این صنعت در طول سال های اخیر، بسیار گسترده شده است.

بومی سازی 100 درصدی در تجهیزات گازسوز خودروها

باقری درباره توانمندی های کشور در حوزه ساخت و بومی سازی قطعات موردنیاز این صنعت گفت: تجهیزات قطعات گازسوز خودروها صددرصد بومی سازی شده و در بخش جایگاهی نیز به جز بردهای الکترونیک و قطعات خاص، بیش از 50 درصد از قطعات، بومی سازی شده و ساخت داخل است.

صنعت سی ان جی در ایران در سال 79 پایه ریزی شد و در سال های بعد توسعه یافت، هم اکنون در بیش از 2 هزار و 500 جایگاه عرضه سی ان جی در کشور به طور میانگین روزانه 23 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده به بیش از 4 میلیون خودروی گازسوز توزیع می گردد.

افزایش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نیازمند مدیریت صحیح مصرف سوخت و حمل ونقل در کشور است که افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها و تنوع بخشی به سبد سوخت در این میان نقشی موثر و راهگشا ایفا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2004

به "بومی سازی 100 درصدی تجهیزات گازسوز خودروها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی 100 درصدی تجهیزات گازسوز خودروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید