بسیاری از کتب مربوط به زبان بدن شبه علمند

به گزارش ایپتن، سینا شریف­ زاده خراسانی مترجم کتاب پیغام ­های غیر کلامی (رمزگشایی کدها؛ مسیر زندگی من) درباره اثر به خبرنگاران گفت: در این کتاب خواننده با خواندن کتاب خواهد فهمید که چگونه یک دانشمند علوم رفتاری کشف کرد که ریزحالات چهره هیجانات پنهان­ شده را آشکار می­ سازند؛ ثابت کرد که داروین در خصوص دنیای بودن حالات چهره درست می­ گفته و مارگارت مید اشتباه می ­کرده؛ در حالی که در قبایل عصر حجر در گینه نو کار می­ کرد از چنگال مرگ گریخت (از دست یک همکار دانشمند)؛ سیستم کدگذاری حرکات چهره (FACS) را اختراع کرد، که نخستین ابزار برای میزان ­گیری حرکات چهره بود و بعدها به وسیله پیکسار و دیزنی مورد استفاده نهاده شد؛ کشف کرد که ایجاد حرکات چهره می ­تواند سبب روشن شدن هیجانات گردد؛ با دالایی لاما دوست شد و باهم یک کتاب تألیف کردند؛ در واتیکان به­ عنوان یک نابودکننده قدیس کار ­کرد؛ به خروج معترضان از اتحاد جماهیر شوروی یاری کرد و نقشه دنیا هیجانات را برای مسیریاب ­ها به­ منظور کاوش ترسیم کرد و با دخترش دکتر ایو اکمن، اطلس هیجانات را ایجاد کرد.

بسیاری از کتب مربوط به زبان بدن شبه علمند

این روانشناس اظهار کرد: شاید بی ­اغراق بتوان گفت که در بسیاری از موارد، حواشی و اتفاقات پشت صحنه جذاب­تر از متن و نقطه کانونی یک مبحث است، اما در مسائل علمی شرایط به­ نحو دیگری است و اهمیت این حواشی، به ­دلیل اهمیت نحوه انتقال تجربیات و آزمایشات، بر مبنای روش و نگرش علمی است. احتمالاً بخشی از تاریخ علم نیز همین پشت صحنه ها است و دانستن این تاریخچه به فهم عمیق تر از علم یاری کند.

او اضافه کرد: در این کتاب کوشش شده است در خلال آنالیز داستان و روایت های جالب و شنیدنی از زندگی مردی که تحقیقات­ش نحوه درک هیجانات را تغییر داد، فکر خواننده درگیر نحوه رشد، اهمیت و نحوه آزمایش های علم ارتباطات غیر کلامی گردد که عموماً به زبان بدن، دروغ ­شناسی یا پیغام ­های غیر کلامی معروف است.

شریف زاده خراسانی با بیان اینکه این کتاب برای تمامی افراد علاقه ­مند به حوزه ارتباطات غیر کلامی، زبان بدن، رفتارشناسی و دروغ­شناسی مفید است یادآور شد: درواقع روایت زندگی تأثیرگذار ترین فرد در این حوزه­ها در حال حاضر در دنیا و کاشف ریزحالات چهره، یعنی پرفسور پل اکمن در این اثر بیان شده است. دانش موجود در کتاب قطعاً برای هر فردی با هر شغلی مناسب و حتی لازم است، اما عمومی­ سازی آن قطعاً احتیاج به زمان خواهد داشت، امیدواریم که با ترجمه این اثر یک قدم به سوی دیدگاه علمی و دور از خرافات­ های پیغام­ های غیر کلامی، زبان بدن، حالات چهره و دروغ­شناسی برداشته باشیم.

او با بیان اینکه علم ارتباطات غیر کلامی یک زمینه نو مطالعاتی است که در حقیقت جوانب کارهای داروین را ادامه می ­دهد و به موضوعی تبدیل شده است که به صورت فزاینده­ایی برای مطالعات علمی محبوب است بیان نمود: ارتباطات غیر کلامی شامل تمام مباحثی است که در آن پیغام ­ها به صورت غیر کلامی ارسال و دریافت می ­شوند، از جمله حالات هیجانی معمولی چهره، ریزحالات چهره، حرکات بدن (زبان بدن)، صدا و سایکوفیزیولوژی. موضوع مهم در اینجا تبدیل شدن این حوزه به یک علم است.

این مترجم بیان کرد: ما زمانی می­ توانیم حوزه ­ای را علم خطاب کنیم که آن حوزه مشخصه­ های اصلی یک علم از جمله تکرارپذیری، ابطال­پذیری و پیش­ بینی ­پذیری را دارا باشد، در غیر این صورت می تواند شبه­ علم یا (Pseudoscience) باشد و این امر سبب گمراهی است، زیرا شبه­ علم ادّعاها و باورها یا کارهایی را شامل می ­گردد که به غلط با عنوان علم ارائه می ­شوند، ولی در اصل بر پایه روش­ های علمی نیستند.

او با تاکید بر اینکه متأسفانه مطالب بسیاری از کتب مربوط به زبان بدن، دروغ ­شناسی یا ارتباطات غیر کلامی موجود در بازار به صورت شبه ­علم هستند گفت: همین امر سبب بدبینی بسیاری از افراد نسبت به این علم و نیز گمراهی بسیاری از خوانندگان و بعلاوه مدرسین این حوزه در کشور شده است. پرفسور پل اکمن که از پیشگامان حوزه ارتباطات غیر کلامی در دنیا هستند، در این کتاب به خوبی روش­ های علمیِ دست­یابی به نتایج تحقیقات تجربی خود را در طی پنجاه سال از زندگی پربار خود ارائه نموده ­اند که خود مهر تأییدی بر ورود این حوزه به محیط آکادمیک و دانشگاهی و سودمندی این علم در زمینه ­ها و عرصه­ های مختلف زندگی است.

شریف زاده خراسانی در خاتمه گفت: علاوه بر این، شما با خواندن این کتاب سفر شگفت­ انگیزی را به دنیای داستان ­های پشت­ پرده یک روان­شناس دانشمند شروع می­ کنید. مطالب این کتاب شامل مواردی است که پرفسور اکمن در هیچ­یک از سایر کتاب ­های خود به آنها اشاره ننموده است. به ­عنوان فردی که افتخار شاگردی ایشان را داشته ­ام و بنابر مسئولیت و رسالتی که روی دوش خود احساس می­ کنم تصمیم به ترجمه این اثر ارزشمند گرفتم و در این راه به همراهی الهه یوسفی ­راد تمام کوشش خود را به کار گرفتیم تا ترجمه این اثر در نهایت دقت و صحت صورت گیرد.

کتاب پیغام ­های غیر کلامی (رمزگشایی کدها؛ مسیر زندگی من) به قلم پل اکمن به ترجمه سینا شریف­ زاده خراسانی و الهه یوسفی راد از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2206

به "بسیاری از کتب مربوط به زبان بدن شبه علمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از کتب مربوط به زبان بدن شبه علمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید