ایجاد رونق در اقتصاد، نیازمند شوک در عرضه کالا می باشد

به گزارش ایپتن، خبرگزاری خبرنگاران- کارشناس اقتصادی گفت: برای ایجاد رونق در اقتصاد باید روی عرضه کالا و خدمات سرمایه گذاری شده و شوک عرضه در اقتصاد ایجاد شود.

ایجاد رونق در اقتصاد، نیازمند شوک در عرضه کالا می باشد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، محمدرضا رنجبرفلاح با اشاره به این که باید یک سری تصمیمات راهبردی و پایه ای درست در اقتصاد کشور وضع شود افزود: بنگاه های بزرگ باید شوک عرضه را در اقتصاد ایجاد و روی عرضه کالا ها و خدمات سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: این بنگاه های بزرگ که بیشتر آن ها عمومی و دولتی هستند باید سرمایه گذاری های جدی در کشور داشته باشند و در قیمت گذاری ها جوانب احتیاط و همچنین قشر آسیپ پذیر را در نظر بگیرند.

فلاح گفت: مادامی که بخش تولید نرخ بازده پائینی داشته باشد مردم سرمایه خود را به این سمت نمی آورند.

وی با اشاره به افزایش حجم نقدینگی در کشور افزود: در دوره هشت ساله اخیر رشد نقدینگی حدود هفت برابر شده که در این رشد نقدینگی عوامل متعددی تاثیر گذار است.

این کارشناس مالی گفت: علت اصلی تورم نیز افزایش حجم نقدینگی در سال های اخیر است و این افزایش حجم نقدینگی تاثیر خود را در افزایش قیمت ها نشان می دهد.

فلاح افزود: با افزایش حجم نقدینگی و مدیریت تقاضا نمی توانیم تمام مسائل اقتصاد را حل کنیم بلکه باید با تلاش مضاعف، قیدوبند های پیش روی بخش تولید را از میان برداریم این در حالی است که کشور های توسعه یافته با حذف قوانین دست و پاگیر، پیشرفت کردند از این رو مجلس و دولت باید در تعامل با یکدیگر، قوانین دست و پاگیر تولید را کاهش دهند.

وی ادامه داد: از آنجا که بخش تولید ما با مسائل فراوانی مانند جابجایی، دریافت ضمانت نامه و مالیات روبروست بخش عمده ای از نقدینگی موجود در کشور به سمت بازار های مالی دیگری مانند ارز و سکه هدایت می شود که نقدشوندگی راحتی داشته و دردسر های بخش تولید را ندارد.

فلاح گفت: تولیدکننده های فعال نیز گاهی با دریافت تسهیلات از بانک ها برای تولید، بخشی از منابع داخلی خود را به خرید ارز، سکه و سفته بازی اختصاص می دهند یعنی به جای این که به دنبال افزایش تولید بفرایند به دنبال سفته بازی می فرایند.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، وی افزود: تا زمانی که در اقتصاد کشور ثبات ایجاد نشود و بحران ها و شوک هایی که به اقتصاد ضربه می زند از بین نرود، رونقی در تولید ایجاد نمی شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1469

به "ایجاد رونق در اقتصاد، نیازمند شوک در عرضه کالا می باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد رونق در اقتصاد، نیازمند شوک در عرضه کالا می باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید