چند یافته جدید در سایت بازار حضرتی، اهالی هنر به مالک کاربری پیشنهاد دهند

به گزارش ایپتن، اهالی فرهنگ و هنر می توانند با یاری به مالک مغازه پلاک 24 در بازار حضرتی، او را در ایجاد یک کاربری مناسب برای مغازه اش یاری نمایند.

چند یافته جدید در سایت بازار حضرتی، اهالی هنر به مالک کاربری پیشنهاد دهند

به گزارش خبرنگاران، مغازه اسباب بازی فروشی در پلاک 24 بازار حضرتیِ تهران، که از یکی دو ماه قبل با حضور باستان شناسان و کاوش هایشان در حال نشان دادنِ روی دیگرِ تاریخِ باستان شناسیِ تهران است تا کنون چند جرز تاریخی از دوره صفوی و تکه سفال هایی از دوره های تاریخی مانند پیش از تاریخ را پس داده است، اتفاقی که به مرور عمرتهران قدیم را بیشتر می نماید.

شاید سکه کشف شده متاخر باشد

قدیر افروند، سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی تهران، با اشاره به کشف دو قطعه سفال دیگر از مغازه در دست کاوش در بازار حضرتی به خبرنگاران می گوید: با این کشف، خیال مان درباره پیش از تاریخ بودن این محوطه راحت شد. از سوی دیگر با ادامه کار روی دو ترانشه یک و دو، در حال حاضر جرز دیوار آجری بزرگ خالی شده و اکنون خود را بهتر نشان می دهد.

او با اشاره به پیدا شدن یک فضای میانی در انتهای این برج، اضافه می نماید: احتمالا این فضا، همان اتاقک نگهبانی است.

وی با بیان این که یک سکه نیز در ترانشه ها به دست آمده است، ادامه می دهد: در حال حاضر نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد، سکه پاتینه شده و روی آن را رنگی سبز رنگ گرفته است، باید نخست نتیجه آنالیز آزمایشگاه روی آن اعلام گردد، چون سکه را روی دیوار خشتی و زیر یک دیوار بتنی جدید به دست آورده ایم، بنابراین می تواند متعلق به دوره ای کاملا جدید و متاخر باشد، چون سکه نازک است، به همین دلیل آن را به آزمایشگاه داده ایم تا آنالیز گردد.

به گفته مسئول بخش باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، احتمالا کار کاوش در این محوطه تا پنج شنبه 20 دی به خاتمه می رسد.

تعریف از موزه - مغازه چیست؟

او همچنین درباره سرنوشت این مغازه و تصمیمی که می توان برای آن گرفت، نیز اظهار می نماید: واقعیت این است که خیلی منطقی می توان او را یاری کرد، الان می بیینیم که نظر او هم کاملا برگشته است.

سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی، همچنین درباره پیشنهاد احمد مسجدجامعی برای ایجاد نخستین موزه - مغازه در تهران در این مکان می گوید: نخست باید برای این فضا با آن عنوان یک تعریف داشت. مغازه ای که از یک سو کار خود را انجام می دهد و از سوی دیگر یک سایت موزه زیر آن قرار گرفته است. از نظر ما این اشکالی ندارد، مالک نیز علاقه مند به حفاظت از این فضاست، اما شاید بتوان با تغییر مناسب کاربری آن را سرپا نگه داشت و کارکرد تجاری و فرهنگی را همزمان برای آن تعریف کرد.

افروند با تاکید بر این که در حال حاضر مالک بیش از هر چیزی به همفکری و یاری احتیاج دارد، ادامه می دهد: این فضای تاریخی به صورت ناگهانی پیدا شده و هیچ سنخیتی با کسب وکار عادی مردم ندارد، همچنین افراد در مورد آن تصوری نداشته اند.

وی پیشنهاد می دهد: با توجه به تخصصی بودن اتفاق به وجود آمده در این بخش از بازار تهران، معتقدم باید حتما متخصصانِ ما با مالک همفکری نمایند، یا اهالی هنر به او پیشنهادهای به صرفه ای بدهند و مردم نیز این پیشنهادها را بپذیرند.

مدیر بخش باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با تاکید بر این که بیش از هر چیزی فضای آن مغازه یا سایت موزه مناسب و همخوان و هماهنگ با اتفاق اتفاق افتاده نیست، می گوید: جو برای آمد و شد گردشگران در این فضا بسیار نگران نماینده است. باید شهرداری تصمیم بگیرد که تا شعاعی برای این فضا یک محوطه تعریف کند، هر چند ایده آل میراث فرهنگی یک منطقه تاریخی است اما آن جا استثنایی است و باید تا شعاعی برای حضور گردشگر اصلاح گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 151

به "چند یافته جدید در سایت بازار حضرتی، اهالی هنر به مالک کاربری پیشنهاد دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند یافته جدید در سایت بازار حضرتی، اهالی هنر به مالک کاربری پیشنهاد دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید