قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می رود

به گزارش ایپتن، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می رود.

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می رود
بیشتر بخوانیدقلعه رودخان، قلعه هزار پله استان سرسبز ایران

قلعه رودخان گیلان یکی از مهمترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است که در شهرستان فومن و در میان انبوه درختان جنگلی جای گرفت. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون یکی از جاهای دیدنی و مهم فومن محسوب می گردد که گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می نماید. در نزدیکی قلعه رودخان و در سمت راست آن رودخانه ای به نام رخون جریان دارد و به همین علت به این قلعه رودخان گفته می گردد. مردمان محلی این منطقه به آن قله رخون و بطور رسمی قلعه رودخون می گویند. البته، ناگفته نماند در گذشته قلعه رودخان با نام دژ رودگان یا روگان شناخته میشد یعنی دژی در کنار رود و به مروز زمان به رودخان تغییر پیدا نموده است.

قلعه رودخان در حدود 1600 پله دارد که تازه هستند و برای گردشگران ساخته شده اند. پله های اصلی در طی کاوش های باستان شناسی در امتداد دیوارها و برج ها از زیر خاک بیرون کشیده شده که تعداد آنها به 935 پله می رسد؛ برای همین این مکان به قلعه هزار پله معروف است. قلعه رودخان با 6/2 هکتار مساحت حدود 500 متر طول دارد که در بعضی نقاط عرضی متفاوت دارد. بلندی برج و باروهای آن نیز به 1500 متر می رسد. مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه آجر و سنگ است. این قلعه بطور کلی از دو قسمت ارگ و قورخانه تشکیل شده که ارگ محل شاه نشین قلعه رودخان و حرم سرا و قورخانه محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان بوده است. ارگ در قسمت غربی در دو طبقه و از آجر ساخته شده و قراول خانه ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد بر اطراف قلعه مسلط هستند.

عکس از: مهدی الماسی

منبع: همگردی
انتشار: 10 فروردین 1402 بروزرسانی: 10 فروردین 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2216

به "قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید