رونمایی از خودروی آفرود ایلیا موتور، دایون Y5 با چه مشخصاتی به بازار می رسد؟

به گزارش ایپتن، دایون Y5، خودرویی که از نمای جلو شبیه به کلوت و دایون V5 مکث موتور است. این کراس اوور یکی از گزینه های انتخابی بین خودرو های هفت نفره و صفر کیلومتر بازار است.

رونمایی از خودروی آفرود ایلیا موتور، دایون Y5 با چه مشخصاتی به بازار می رسد؟

به گزارش تجارت نیوز، کمپانی دایون یکی از قدیمی ترین کارخانجات چینی است که دایون Y5 را فراوری می نماید. صنایع خودروسازی ایلیاموتور که زیرمجموعه شرکت کیان موتور وارناست، کار مونتاژ این خودرو را داخل کشور برعهده دارد.

این خودرو با نام های فودای لندفورت و دانگ فنگ S16 نیز در کشور های مختلف شناخته می گردد. گفتنی است مشخصات فنی این خودرو با دایون V5 که به وسیله مکث موتور در ایران فراوری می گردد، فرق دارد.

دایون Y5 از معدود خودرو های هفت نفره ای است که به صورت صفر کیلومتر و با قیمت نسبتا مناسبی می توان خریداری کرد که قابلیت های آفرودی نیز دارد.

مشخصات فنی

این خودرو از پیشرانه ساخت میتسوبیشی با چهارسیلندر و حجم دو لیتر توربوشارژ بهره می برد که به وسیله گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک، نیروی فراوریی موتور را به دیفرانسیل عقب منتقل می نماید.

این خودرو در حالت رانندگی دو دیفرانسیل، نیرو را به چرخ های عقب می دهد، اما علاوه بر حالت 2H، قابلیت تغییر به حالت های 4H و 4L را نیز دارد. بعلاوه به واسطه قفل دیفرانسیلی که روی خودرو تعبیه شده، قابلیت های آفرودی دایون Y5، افزایش می یابد.

طراحی ظاهری

همان طوری که در ابتدا اشاره شد، این خودرو از نما های مختلف شباهت زیادی خودرو های دیگر دارد. گفتنی است طراحی دایون Y5 مربوط به سال 2015 بوده و انتظار طرح مدرن و مجذوب نماینده خودرو های چینی امروزی از این خودرو اشتباه است.

بخش جلوی خودرو مشابه کلوت مکث موتور و پیکاپ دایون V5 است و تقریبا هیچ تفاوتی با آن ها ندارد. یک جلوپنجره کرومی رنگ بزرگ که طرح کروم تا زیر چراغ های آن کشیده شده است، به همراه کاسه چراغ های لنزدار معمولی، طرح کاملا ساده ای به بخش جلویی خودرو بخشیده است.

درنمای جانبی، ارتفاع نسبتا معقول کابین از زمین، فاصله مناسب تایر ها از گلگیر و فاصله کم محور ها با گلگیر های جلو و عقب، قابلیت های آفرودی دایون Y5 را افزایش می دهد. متاسفانه رینگ هایی که برای این خودرو درنظر گرفته شده است، 17 اینچی بوده و برای خودرویی با این ابعاد نسبتا کوچک است.

در نمای پشتی نیز با طرحی ساده و به دور از طراحی های عجیب و غریب طرف هستیم. همانطوری که نمای جانبی را آنالیز کردیم، ارتفاع سپر عقب بسیار مناسب است و احتمال گیرکردن در مسیر های آفرودی را تا حد زیادی پایین می آورد.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین، متریال کم کیفیت و طرح قدیمی داخلی اندکی ناراحت نماینده است. اما همانطوری که گفته شد، این خودرو چند سال پیش طراحی شده و کاملا عادی است که با خودرو های نو چینی کاملا متفاوت باشد.

فرم غربیلک فرمان و پشت آمپر، شباهت زیادی به خودروی جک S5 دارد. یک مالتی مدیای نه چندان بزرگ 8 اینچی در وسط داشبورد تعبیه شده و در زیر آن، کانال های تهویه مطبوع مستطیلی شکل و تنظیمات تهویه دیجیتالی قرار گرفته است.

متاسفانه در کنسول وسط و بعضی از قسمت های داشبورد از رنگ مشکی پیانویی استفاده شده که برای خودروی آفرودی، اصلا مناسب نیست و در بلندمدت کیفیت خود را از دست می دهد.

دایون Y5 یک خودروی هفت نفره است و وجود بعضی آپشن ها برای ردیف های عقب، این پیام را به مصرف نماینده می رساند که شرکت دایون، واقعا برای سرنشینان عقب اهمیت می دهد و همچون رقبای هفت نفره خود نیست که ردیف های عقبشان صرفا جنبه دکوری دارد.

در ردیف دوم، فضای سرنشینان بسیار مناسب است. کانال های تهویه مطبوع در دو طرف سقف قرار گرفته اند و تنظیمات تهویه و خروجی فندکی در قسمت پشت کنسول قرار گرفته است. برخلاف فضای سر، فضای پا برای ردیف سوم اندکی کوچک تر است، اما از این بابت دایون Y5 نمره بالاتری نسبت به رقبای خود می گیرد.

یکی از نقاط ضعف این خودرو، عایق بندی نه چندان مطلوب داخل کابین است. چراکه در سرعت های بالا، شاهد پیچیدن صدای باد و صدای برخورد تایر با جاده هستیم.

این خودرو دارای ابعاد نسبتا بزرگی است و انتظار داریم فضای باری که ارائه می دهد، متناسب با ابعاد آن باشد. حدبیشتر فضای باری که دایون Y5 در اختیارتان قرار می دهد 2785 لیتر بوده که ظرفیت چشم گیری است. (البته به شرط خواباندن هر دو ردیف صندلی ها)

آپشن ها و امکانات

دایون Y5 از لحاظ آپشن ها و امکانات رفاهی نسبت به رقبای آفرودی خود، در رده پایین تری قرار می گیرد. از جمله آپشن های این خودرو می توان به کروزکنترل، کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، دی لایت، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید و سانروف اشاره نمود.

معمولا خودرو هایی که برای استفاده آفرودی ساخته می شوند، به علت ایمنی از سقف تماما فلزی و یا سانروف ساده استفاده می نمایند و نبود سقف پاناروما برای این خودرو، بسیار عادی است.

اما یکی دیگر از نقاط ضعف دایون Y5 می توان به نبود ایربگ های جانبی و پرده ای در این خودرو اشاره نمود. چراکه امروزه بیشتر خودرو های چینی مجهز به این ایربگ ها نیز هستند.

قیمت دایون Y5

این خودرو در 16 اسفند ماه 1401 به قیمت یک میلیارد و 820 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت کارخانه ای که شرکت ایلیا موتور برای این خودروی آفرودی درنظر گرفته، یک میلیارد و 248 میلیون تومان است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2210

به "رونمایی از خودروی آفرود ایلیا موتور، دایون Y5 با چه مشخصاتی به بازار می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از خودروی آفرود ایلیا موتور، دایون Y5 با چه مشخصاتی به بازار می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید