تاثیر دعا در سلامت روان

به گزارش ایپتن، وقتی انسان با خدای خود دعا و راز و نیاز می کند و از او یاری می جوید، توان بیشتری را در خود احساس می کند که ناشی از تاثیر دعا و اتکای به خدای تعالی است و داشتن چنین نقطه اتکایی باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می گردد.

تاثیر دعا در سلامت روان

تاثیر دعا برروی سلامت روح و روان

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک ، تبیین علل بیماری فقط مخصوص انسان های عادی نبوده، بلکه اولیای الهی هم سایر انسان ها را به رعایت و حفظ بهداشت جسم و روان سفارش نموده و به منظور شناسایی و راه های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روانی راهکارهایی را پیشنهاد داده اند. یکی از این راهبردها بهره گیری از دعا و نیایش است.کاهش فشارهای روانی و کسب آرامش که باید آنرا به عنوان اولین و مهمترین نقش و تاثیر دعا و نیایش در نظر گرفت از اساسی ترین پیامدهای مثبت دعا و نیایش می باشد.

ارتقای سلامت عاطفی با دعا کردن

دعا و تمرین های معنوی منظم موجب بهبود و ارتقای سلامت عاطفی می گردد:

داشتن اهداف بزرگ: ارتباط با قدرت برتر هدف های شما را بزرگ تر و عالی تر می کند و به روزها و لحظه های زندگی شما معنی می دهد.

حمایت اجتماعی: اعتقاد به معنویت و بودن در میان افرادی که به قدرت برتر اعتقاد دارند، موجب بهبود روابط اجتماعی می گردد.

پیشرفت روحی: معنویت و دعا موجب پیشرفت روح و سلامت روان می گردد.

کمک در مواجهه با سختی ها: معنویت و دین در مواجهه با حوادث تلخ و غیر قابل پیش بینی زندگی به انسان کمک قابل توجهی می کنند.

دعا و تمرین های معنوی منظم در درمان افسردگی نقش موثری ایفا می کنند.

به عنوان مثال:

یک مطالعه نشان داد که در 88 فرد مسیحی بزرگسال، تکرار یک دعا کوتاه به مدت 10 دقیقه در روز، در یک دوره زمانی 1 ماهه موجب کاهش علایم افسردگی می گردد.

یک بررسی دیگر ثابت کرد که رفتن به اماکن مذهبی مانند کلیسا، 1 بار در هفته یا بیشتر، در پیشگیری از ابتلا به افسردگی نقش دارد. حضور در این اماکن به ویژه برای بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. دراین مطالعه معین شد که حضور منظم در کلیسا خطر افسردگی را در بچه ها و نوجوانان به میزان 20 درصد کاهش می دهد.

دو مطالعه دیگرنیز حاکی از این است که مدیتیشن و مراقبه به کاهش علایم افسردگی کمک می کند.

تمرین های معنوی و دعا همچنین در بهبود بیماری های مزمن نقش دارند. در یک مطالعه بر روی 450 فرد مبتلا به ایدز مشاهده شد که اعتقاد به یک قدرت برتر و ارتباط با او، میزان ابتلا به افسردگی در این بیماران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و سبب افزایش امید به زندگی در آنان می گردد.

این اعتقاد، از افسردگی در دوران سالمندی نیز پیشگیری می کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1312

به "تاثیر دعا در سلامت روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر دعا در سلامت روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید