انتشار جستارهایی برای درک شعر معاصر

به گزارش ایپتن، کتاب گزارش دیگری؛ جستارهایی برای درک شعر معاصر نوشته علیرضا بهنام منتشر شد.

انتشار جستارهایی برای درک شعر معاصر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات سیب سرخ، علیرضا بهنام با اشاره به تقسیم بندی کتاب گزارش دیگری گفت: این کتاب به دو بخش شعر و نظریه و چهره های شعر امروز تقسیم می شود، بخش اول مقالات نظری در زمینه تاریخچه شعر فارسی یا نسبت آن با اندیشه مدرن است. اولین مقاله با بررسی جایگاه فرم در موفقیت شعر حافظ و خوانش ساختارگرا از شعر حافظ آغاز می شود و در مابقی مقاله ها به شعر نیما تا اشعار امروز می پردازد و سعی می کند به آن پاسخ دهد.

او ادامه داد: این کتاب به ارائه گزارشی از نظریات نویسنده درباره جریان ها و پدیده های ادبی هم روزگارش تدوین شده است و بخش نخست آن به کندوکاوهای نگارنده در مقولات عام ادبی اختصاص دارد. در بخش دوم گزارشی مختصر از پاره ای وجوه گفتمان ادبی حال حاضر ایران ارائه شده است.

این نویسنده بیان نمود: بخش دوم کتاب به تعدادی از مهمترین شاعرانی که در دو یا سه دهه اخیر کماکان در حال آفرینش شعر هستند و شاعران دهه 40 و نسل جدید می پردازد. از بین این شاعران انتخابی اجرا شده است و کسانی انتخاب شدند که به نظر من می توانستند نماینده جریان هایی باشند که در حال حاضر در فضای ادبی کشور وجود دارند.

او اضافه نمود: در مورد مجموعه آثار این شاعران در کتاب صحبت و تک نویسی شده است. از شاعران دهه 40 می توان به محمدعلی سپانلو، جواد مجابی، علی باباچاهی، عمران صلاحی نام برد و از شاعران نسل جدیدتر می توان به افرادی همچون شمس آقاجانی، هوشیار انصاری فر و ... اشاره کرد.

این شاعر اتمسفر شاعران نسل 40 و 70 را متفاوت دانست و گفت: تفاوت عمده این دو گروه از شاعران در نگاه مدرنیستی و در چهارچوب ایدئولوژی های مدرن است. در کتاب نشان داده می شود که چگونه در طول کار شاعرانی که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است در جاهایی تغییر جهت دادند و به مقتضای عوض شدن شرایط و گفتمان اجتماعی، گفتمان شعری خودشان را عوض کردند.

کتاب گزارش دیگری؛ جستارهایی برای درک شعر معاصر در 300 نسخه و با قیمت 22هزار تومان توسط نشر سیب سرخ منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1022

به "انتشار جستارهایی برای درک شعر معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار جستارهایی برای درک شعر معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید