گزارش، ترکیه و معضلی به نام آوارگان سوری

به گزارش ایپتن، بر اساس تحقیق میدانی یکی از شرکت های معتبر نظرسجی در ترکیه٬ 44 درصد از آوارگان سوری برای بازگشت به منطقه امن در کشورشان٬ تمایلی ندارند.

گزارش، ترکیه و معضلی به نام آوارگان سوری

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ حضور بیش از 3 و نیم میلیون آواره سوری در چند استان ترکیه٬ برای هر دو کشور ترکیه و سوریه به معضلی جدی تبدیل شده است. چرا که این میزان از آوارگان٬ رقم قابل توجهی از جمعیت مردم سوریه را تشکیل می دهند و می توان گفت: از هر 6 شهفرایند اهل سوریه٬ 1 نفر در ترکیه به سر می برد.

بدون شک بخش مهمی از این جمعیت٬ متخصصین٬ پزشکان٬ معلمین٬ استادان دانشگاه٬ صاحبان حرفه و صنایع٬ استادکارها و کارگران ماهر و دانش آموزان و دانشجویانی هستند که از سرمایه های انسانی و معنوی سوریه به شمار می آیند و تداوم حضور آنان در خارج از کشور و دیارشان٬ به ضرر دولت سوریه است. در همین حال٬ این مساله٬ مسائلی برای ترکیه نیز به همراه آورده که بعضی از آنان عبارتند از:

تحمیل هزینه های چند میلیارد دلاری این آوارگان بر اقتصاد لرزان ترکیه.

افزایش آمار بیکاری در ترکیه به خاطر استفاده از نیروی کار ارزان سوری .

تحصیل چند صد هزار دانش آموز آواره سوری در مدارس ترکیه و تحمیل هزینه گزاف بر وزارت آموزش ملی این کشور.

بالا رفتن هزینه های بخش بهداشت و درمان در ترکیه.

افزایش نرخ اجاره مسکن در شهرهایی که آوارگان سوری در آنجا اقامت نموده اند.

سوءاستفاده تروریست ها از پوشش آواره سوری برای ورود به ترکیه و گشت و گذار در این کشور و برخوردار شدن از امکان تحرکات ضدامنیتی.

بروز بعضی تنش های فرهنگی و اجتماعی بین آوارگان سوری و شهفرایندان ترکیه.

تولد 500 هزار کودک سوری در ترکیه

از شروع بحران سوریه و ورود اولین گروه های مردم آواره سوری به همسایه شمالی یعنی ترکیه کسی فکرش را نمی کرد که این ماجرا چنین طولانی گردد.

علاوه بر هلال احمر ترکیه و همچنین معاونت نخست وزیری و نهادهای دولتی دیگر٬ بخش مردمی و نهادهای مدنی هم به میدان آمدند و بخش قابل توجهی از شهفرایندان ترکیه به داد مردم سوریه رسیدند و کمک گر شدند.

اما نکته مهم این بود که بیش از 90 درصد از آوارگان٬ دارای چنان عزت نفسی بودند که حاضر نشدند با زندگی در اردوگاه٬ هزینه های سنگینی بر ترکیه تحمیل نمایند و غالب آنان در شهرهای مختلف٬ مستاجر شدند و خانواده های متمکن سوری نیز با خرید خانه و مغازه٬ زندگی و تجارت خود را به ترکیه منتقل کردند.

بر اساس آمارهای رسمی٬ از شروع بحران سوریه تاکنون٬ پانصد هزار کودک سوری در ترکیه به جهان آمده اند و حالا بخشی از آنان بزرگ شده و به مدرسه می فرایند.

وزارت آموزش ملی ترکیه برای بخشی از دانش آموزان آواره٬ معلم مسلط به عربی به مدارس فرستاده و بخشی از بچه ها نیز ترکی آموخته و به زبان ترکی تحصیل می نمایند.

آیا تمایل دارید به کشورتان بازگردید؟

ترکیه کوشش می نماید بخشی از آوارگان را برای بازگشت به کشورشان قانع کردن کند. اما حالا بر اساس تحقیق میدانی یکی از شرکت های معتبر نظرسنجی در ترکیه٬ 44 درصد از آوارگان سوری برای بازگشت به منطقه امن در کشورشان تمایلی ندارند.

شرکت نظرسنجی اِی.جی که مخفف حروف نام عادل گور مدیر و هدایتگر این شرکت است٬ در حال حاضر یکی از شرکت های معتبر نظرسنجی در ترکیه است که علاوه بر تحقیقات اجتماعی و مالی در حوزه های انتخاباتی و سیاسی نیز فعالیت می نماید. بعضی از سوالات نظرسنجی چهره به چهره و پاسخ های آن به توضیح زیر است:

آیا به این فکر می کنید که دوباره به کشورتان بازگردید؟

25 درصد از آوارگان٬ به این سوال پاسخ مثبت داده اند اما 40 درصد گفته اند: نمی خواهم برگردم.

اگر ترکیه٬ به شما حق شهفرایندی و شناسنامه ترکیه ای بدهد٬ در این کشور می مانید؟

44 درصد٬ به این سوال پاسخ مثبت داده اند اما 23 درصد گفته اند: من تحت هر شرایطی به کشورم بازمی گردم.

آیا تمایل دارید به اروپا یا کشورهای دیگر بروید؟

نزدیک به اکثریت مطلق آوارگان به این سوال پاسخ منفی داده اند.

از افراد خانواده شما٬ کسان دیگری هم در ترکیه هستند؟

تقریباً اغلب پاسخ دهندگان اعلام نموده اند که تمام افراد خانواده آنان در ترکیه ساکن شده و در کنار هم زندگی می نمایند و 85 درصد از آنان٬ از ماندن در ترکیه راضی هستند و اعلام رضایت نموده اند و احساس امنیت می نمایند.

به آینده خوشبین هستید؟

10 درصد از پاسخ دهندگان٬ اعلام نموده اند که به آینده خوشبین نیستند و از فکر کردن به آن هراس دارند اما 90 درصد بقیه٬ اعلام نموده اند که امیدوارند. همچنین 85 درصد از پاسخ دهندگان اعلام نموده اند که از خدمات بهداشتی و آموزشی ترکیه راضی اند. (عادل گور صاحب موسسه نظرسنجی اِی.جی در ذیل این بند چنین نوشته: خود شهفرایندان ترکیه تا این حد از دولت راضی نیستند!)

اغلب خانواده های آواره سوری با میانگین 2 هزار لیره در ماه روزگار می گذرانند و با این حال از شرایط خود راضی هستند و فقط 10 درصد از آنان اعلام نموده اند که در تنگنا و شرایط سخت هستند.

نظرسنجی مزبور همچنین به این موضوع مالی - روانشناسی اشاره نموده که با طولانی شدن زمان سکونت آوارگان سوری در ترکیه رفته رفته میل و اشتیاق آنان برای بازگشت به کشورشان کاهش پیدا نموده است.

پیغام آخر

اردوغان اعلام نموده بود که می خواهد با حمله به مناطق کردنشین شرق فرات در شمال سوریه منطقه امن گسترده ای به وجود بیاورد که دست کم یک میلیون آواره سوری به آنجا بازگردند. اما نتایج این نظرسنجی اثبات می نماید که اردوغان در این جهت شکست خورده و آوارگان قصد ندارند به جایی بفرایند که دولت ترکیه می خواهد.

در سرانجام باید گفت: خروجی های این نظرسنجی و چندین نظرسنجی دیگر٬ حاکی از این است که دولت و ملت ترکیه٬ در قبال آوارگان سوری٬ رفتاری انسان محبت آمیز و مبتنی بر مهمان نوازی در پیش گرفته اند و ترکیه می تواند در برابر آمریکا و اتحادیه اروپا٬ از این کارت٬ بهره سیاسی بگیرد.

اما نمی توان از این واقعیت گذشت که در هر حال٬ در شرایط فعلی٬ به خاطر حضور آوارگان سوری٬ ترکیه به مهاجرپذیرترین کشور جهان تبدیل شده و شرایط مالی ترکیه نمی تواند این بار سنگین را تحمل کند و اگر راهکارهای معقولی برای بازگشت آوارگان به دیارشان در نظر گرفته نگردد٬ در آینده شاهد بروز مسائل قتصادی٬ اجتماعی و امنیتی بیشتری در ترکیه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 611

به "گزارش، ترکیه و معضلی به نام آوارگان سوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه و معضلی به نام آوارگان سوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید