لاریجانی: درباره یارانه ها و سوخت تصمیمی نگرفته ایم، تصمیمات در بودجه اتخاذ می گردد

به گزارش ایپتن، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس هنوز تصمیمی برای تغییر وضعیت یارانه ها نگرفته است گفت که آنالیز ها در این زمینه تا زمان رسیدگی به بودجه سال آینده ادامه خواهند داشت.

لاریجانی: درباره یارانه ها و سوخت تصمیمی نگرفته ایم، تصمیمات در بودجه اتخاذ می گردد

به گزارش خبرنگاران، علی لاریجانی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس درباره موضوع یارانه ها گفت: کار نسبتا تحقیقاتی موسعی با یاری مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و مراکز دیگری در دولت که می توانستند اطلاعات مفیدی بدهند و وزارت خانه های مربوطه اجرا شده تا اول تصویری از موضوع روشن گردد.

وی اضافه کرد: در رسانه ها اعداد و ارقام مختلفی در خصوص میزان یارانه ها مطرح می گردد؛ این که یارانه بنزین و سوخت چقدر است، چقدر مربوط به سهم خانوار و یا حمل و نقل و صنعت و فراوری است. به هر حال این تصویر باید روشن می شد زیرا تصمیم گیری در این باره یک خط نیست وقتی تصمیمی می خواهد گرفته گردد باید مراقبت گردد به خانوارها صدمه وارد نگردد و به فراوری هم لطمه نخورد. به نظر من تصویر نسبتا واضحی ارائه شد.

رئیس مجلس ادامه داد: مهم این است که در خصوص راه چاره ها نظرات مختلف است؛ الان بنا نیست مجلس تصمیمی فوری بگیرد؛ زیرا ما برای این کار فرصت داریم و بناست برای بودجه سال آینده آنالیز ها کامل تر گردد. من هم این موضوع را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادم تا با کمیسیون های مختلف بحث نمایند. مهم این است همه بدانند اراده مجلس بر این است که به هیچ وجه نباید به مردم فشار بیاید و اگر تغییری بخواهد اتفاق بیفتد باید کاملا راهنمایی شده و به نفع طبقات پایین باشد.

رئیس مجلس همچنین گفت: در حال حاضر طبقات بالاتر در ابعاد مختلف بیشتر یارانه مصرف می نمایند و طبقات پایین تر کمتر. هر تصمیمی بگیریم اراده مجلس این است که زندگی طبقات پایین بهتر گردد. نه این که روی آنها فشار بیاید؛ بلکه باید مراقبت گردد که فراوری کشور هم لطمه نخورد و این گام اول است. برخی پیشنهاداتی هم در این جلسه مطرح شد که راجع به پیشنهادات تصمیمی گرفته نشده و باید در کمیسیون بودجه آنالیز گردد؛ البته لایحه باید از سوی دولت ارائه گردد و هر چه به بودجه برسیم بحث ها جدی تر خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از راه ها این است که سهمیه های سوخت به اندازه ای باشد که الان هست؛ یعنی نرخ آن همین باشد راه های بدیل دیگری هم مطرح است. ما روی راه چاره تصمیم نگرفتیم. بحث ها دارد پخته تر می گردد. دولت هم مسائلی دارد که در بودجه مطرح می گردد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تصمیم گیری در خصوص اصلاح قیمت حامل های انرژی در جلسه هماهنگی مالی سران قوا توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در اصلاح ساختار بودجه رهبری معظم راجع به آن دستور دادند که بحث گردد همین است. ولی هنوز تصمیم قاطعی گرفته نشده و اگر تصمیمی بگیریم آن را اعلام می کنیم.

وی درباره تاثیر یارانه های پنهان و آشکار در بودجه سال آینده نیز گفت: بحث هایی را سازمان برنامه و بودجه و دوستان ما در مجلس روی آن کار کردند که یارانه پنهان را نمی گردد یک باره همه را حذف کرد؛ بلکه باید تدریجی در این زمینه باشد. بنابراین بحث شده ولی این که اصلاحش چگونه باشد نظرات مختلف است. اکثرا نظر به این سمت است که اگر بخواهد تصحیحی انجام گردد تدریجی باشد.

رئیس مجلس مجددا تاکید نمود: قاطبه نمایندگان نظرشان این بود که هر تصحیحی باشد باید وضع زندگی مردم خصوصا طبقات پایین بهبود یابد؛ نه این که دچار تلاطم گردد. لذا پیدا کردن فرمول آن، قدری باید با فکر باشد.

رئیس مجلس در پایان درآمدهای جایگزین از جمله مالیات را از راه های کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 466

به "لاریجانی: درباره یارانه ها و سوخت تصمیمی نگرفته ایم، تصمیمات در بودجه اتخاذ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاریجانی: درباره یارانه ها و سوخت تصمیمی نگرفته ایم، تصمیمات در بودجه اتخاذ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید