طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران با یک سناریوسازی هالیوودی

به گزارش ایپتن، دو عضو مجلس سنای آمریکا طرحی را ارائه نموده اند که خواهان اعمال تحریم های تازه علیه ایران، در صورت تصویب است.

طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران با یک سناریوسازی هالیوودی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات آمریکایی با استناد به ادعاهایی که سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر آنها را سناریوسازی های هالیوودی توصیف نموده بود طرحی را ارائه نموده اند که خواهان اعمال تحریم های نو علیه ایران است.

وزارت دادگستری آمریکا تیرماه امسال در بیانیه ای مدعی شده بود اف.بی آی کوشش جمهوری اسلامی ایران برای ربودن یک فعال مستقر در بروکلین را در خاک آمریکا خنثی نموده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن موقع در واکنش به این ادعاها گفت: این اولین بار نیست که آمریکا به این قبیل سناریوسازی های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره های سوخته و بی ارزش شده خود می باشد، مبادرت می ورزد.

وی تاکید نمود: البته از آمریکایی که تاریخ کوتاهش مملو از ترور، آدم ربایی و خرابکاری در کشورهای دیگر است، چنین داستان سرایی های خیالی بعید نیست ولی مقامات آمریکایی این بار با این طراحی و پی رنگ ساده لوحانه واقعا به شعور جهانیان توهین نموده اند.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه (11 آذرماه) گزارش داد بن کاردین، عضو دموکرات مجلس سنا و پت تومی، عضو جمهوری خواه این مجلس طرحی را پیشنهاد نموده اند که خواهان حسابرسی از ایران بابت کوشش برای ربودن این خبرنگار و جلوگیری از کوشش های دیگر برای آدم ربایی در خاک آمریکا است.

طرح کاردین-تومی خواهان اعمال تحریم افراد دخیل در اجرای چنین نقشه هایی و درنظر گرفتن تحریم های ثانویه برای بانک ها در صورت همکاری با آنها است.

کاردین در یک کنفرانس خبری گفت: اینکه شما جرأت کنید به خاک ما بیایید و یک شهروند آمریکایی را بربایید تبعات زیادی خواهد داشت.

رونمایی از این طرح در حالی صورت گرفته که هیأتی از آمریکا به سرپرستی رابرت اقتصادی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران برای انجام مذاکرات مربوط به برطرف تحریم ها علیه ایران در شهر وین، مرکز اتریش حضور دارد.

مقام های دولت بایدن در تیرماه امسال ادعای وزارت دادگستری آمریکا در خنثی شدن طرح ادعایی برای ربودن یک فعال را به فرصتی برای راه اندازی جنگ روانی- رسانه ای علیه ایران تبدیل کردند.

تحلیلگران، کوشش های آمریکا برای فشار بر ایران در حوزه های غیرهسته ای را بخشی از تاکتیک قدیمی این کشور موسوم به سیاست چماق و هویج برای وادار کردن تهران به عقب نشینی از مقاومت در برابر سیاست های آمریکا می دانند.

تحلیلگران و اندیشمندان متخصص در امور ایران در آمریکا از سال ها پیش تأکید نموده اند هر گونه راهبرد در قبال ایران بایستی متشکل از فشار از یک سو (چماق) و ترغیب به اعطای امتیاز در صورت تغییر رفتار (هویج) از سوی دیگر راسخ باشد. به باور این گروه، اعمال فشار می تواند تهران را تغییر رفتار و روی آوردن به همکاری با واشنگتن ترغیب کند.

معرفی طرح نو از سوی سناتورهای آمریکایی به معنی تبدیل شدن آن به قانون نیست. خبرگزاری رویترز نوشته راستا تبدیل شدن طرح کاردین-تومی به قانون هنوز چندان روشن نیست اما این دو سناتور روز پنجشنبه وعده دادند تمامی اقدامات ممکن را برای تصویب این طرح و تبدیل شدن آن به قانون انجام خواهند داد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1912

به "طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران با یک سناریوسازی هالیوودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران با یک سناریوسازی هالیوودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید