طارمی ها بیش از 9 هزار تن کرفس روانه بازار می نمایند

به گزارش ایپتن، خبرنگاران/زنجان پیش بینی می گردد 9 هزار و 600 تن توسط 140 بهره بردار طارمی برداشت و روانه بازار گردد.

طارمی ها بیش از 9 هزار تن کرفس روانه بازار می نمایند

به گزارش خبرنگاران، شهرستان طارم یکی از قطب های اصلی کشاورزی استان زنجان به شمار می رود به طوری که سهم طارم را از حوزه صادرات کشاورزی استان نمی توان نادیده گرفت.

عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی استان زنجان از طارم، توانمندی های کشاورزی این شهرستان را دو چندان نموده و باعث رشد، توسعه و رونق مالی این منطقه شده است. شهرستان طارم به عنوان قطب کشاورزی به خصوص در زمینه فراوری محصول زیتون محسوب می گردد که این وی ژگی مهم طارم را به عنوان منطقه استراتژیک کشاورزی استان زنجان معرفی می نماید، در کنار زیتون می توان از کرفس، سیر، انار، گوجه فرنگی و سیب زمینی به عنوان دیگر محصولات این شهرستان یاد کرد.

حدود 95 درصد مردم شهرستان طارم در کارهای کشاورزی فعالیت دارند و بیشتر محصولات زراعی این شهرستان به صورت نوبرانه در بازار مصرف داخل و خارج استان عرضه می گردد. کشاورزان طارم نیز مانند بسیاری از کشاورزان دغدغه هایی هستند که همزمان با برداشت محصولات کشاورزی این دغدغه ها به اوج خود می رسد، کشاورزانی که پس انداز یکساله خود را در مزارع می کارند به امید آن که از رنج شان گنج درو نمایند.

از مهم ترین دغدغه های کشاورزی طارم می توان به عدم وجود صنایع تبدیلی، قیمت بالای کارگر به ویژه کارگران غیر بومی، کمبود خریدار محصولات کشاورزی در داخل شهرستان، فعالیت دلالان و قیمت بالای حمل و نقل محصولات کشاورزی اشاره نمود که این روزها کشاورزان طارمی محصول مشغول برداشت محصول کرفس خود هستند اما گویا بازار کرفس طارم نیز کرونا زده است، زیرا بهره برداران طارمی دل خوشی از برداشت این محصول به علت هزینه های فراوری سنگین و قیمت محصول تمام شده و قیمتی که از کشاورز خریده می گردد، ندارند.

کشاورزان طارمی سال جاری 160 هکتار از زمین های کشاورزی خود را به کشت کرفس اختصاص داده اند که پیشبینی می گردد 9 هزار و 600 تن توسط 140 بهره بردار طارمی برداشت و روانه بازار گردد.

کرفس طارم، همه ساله در شهریور ماه کشت و فروردین و اردیبهشت سال بعد برداشت می گردد که در این بین بیشترین محصول کرفس در سه روستای کوهکن علیا، کوهکن سفلی و هارونآباد طارم کشت می گردد.

محصول کرفس شهرستان طارم به علت مرغوبیت بالا مشتریان پر و پا قرصی دارد تا جایی که پس از برداشت علاوه بر استان زنجان به استان های قزوین، البرز، آذربایجان شرقی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می گردد.

خواص کرفس بسیار است، چنانچه کرفس را سلطان سبزی ها مینامند در میان هزاران خواص کرفس می توان درمان انواع بیماری های داخلی و پوستی را بهدست آورد. کرفس گیاهی از خانواده چتریان است و در سراسر دنیا می روید؛ این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین B6، منیزیم، کلسیم و فسفر است ویتامین های A و K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند.

کرفس چربی اشباع شده و کلسترول بسیار پایینی داشته و همچنین برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین هایb2، B1، ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست. هورمون های گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هر دردی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 972

به "طارمی ها بیش از 9 هزار تن کرفس روانه بازار می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طارمی ها بیش از 9 هزار تن کرفس روانه بازار می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید