خبرنگاران 460 حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان شناسایی شد

به گزارش ایپتن، سنندج - خبرنگاران - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: از ابتدای امسال تا به امروز 460 حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف این استان شناسایی شده است.

خبرنگاران 460 حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان شناسایی شد

عرفان مومن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ضمن تاکید بر مقابله با حفر غیرمجاز چاه به ویژه در مناطق شرقی استان، گفت: در حال حاضر 14 هزار حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره برداری در استان کردستان وجود دارد.

وی تعداد چاه های آب غیرمجاز در استان را هفت هزار و 500 حلقه اعلام و اضافه کرد: از ابتدای امسال تا سرانجام دی ماه 400 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: بر اثر انسداد این تعداد چاه و بخشی از دیگر برنامه های طرح احیا و تعادل بخشی 6.5 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی و به آبخوان های استان برگشت داده شد.

مومن پور بر لزوم استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی به ویژه در مناطق شرقی استان تاکید کرد و گفت: برداشت غیر اصولی از سفره های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان های استان می شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره برداری رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1440

به "خبرنگاران 460 حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 460 حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید