خبرنگاران درخواست شهرداری تهران از ستاد کرونا برای رسیدگی به شرایط معتادان

به گزارش ایپتن، تهران - خبرنگاران - سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به حضور معتادان در میدان شوش در پی تعطیلی مراکز ماده 16 در شرایط شیوع کرونا گفت: از مراجع ذیصلاح درخواست می کنیم که در این تصمیم تجدیدنظر نمایند.

خبرنگاران درخواست شهرداری تهران از ستاد کرونا برای رسیدگی به شرایط معتادان

سیدمالک حسینی شامگاه آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: چنین شرایطی را با توجه به تداوم عدم پذیرش جدید در مراکز ماده 16 و آزاد کردن بعضی از افرادی که پیش از این در این مراکز پذیرش شده بودند، مرخصی دادن به تعدادی از زندانیان که بخشی از آنان معمولا از طرف خانواده پذیرش ندارند یا بی خانمان هستند، پیش بینی می کردیم.

وی اضافه نمود: براین اساس پیگیری هایی کردیم که به جای تعطیلی مراکز ماده 16، اقدامات لازم برای بالابردن شرایط بهداشتی آنها انجام بدهند، همان طور که ما گرمخانه ها را تعطیل ننموده و اقدامات بهداشتی و مراقبتی را ارتقا دادیم و خوشبختانه تا به امروز هیچ مورد ابتلا به بیماری کرونا نداشتیم.

حسینی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از معتادان که در بیرون از مراکز ماده 16 هستند، وجود ندارد، اعلام نمود: بر طبق سخنان رئیس پلیس مواد مخدر تهران، هفت هزار نفر از معتادان متجاهر از مراکز ماده 16 ترخیص شدند و حدود پنج هزار نفر هم قرار بوده در طرح نوروزی جمع آوری شوند که حدود 12 هزار نفر مجموع این افراد است و آمار دقیقی نداریم که چند درصد از زندانیان چنین شرایطی را دارند.

وی اعلام کرد: بعضی از افراد مراکز ماده 16 پس از تعطیلی مراکز، نزد خانواده های خود می فرایند و بخش عمده ای از آنان که مصرف نماینده حرفه ای مواد مخدر هستند دوباره به پاتوق های قدیمی خود همچون شوش، خلازیر و سه راه افسریه بازگشتند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مذاکراتی برای ساماندهی شرایط معتادان با نیروی انتظامی داشتیم، اظهارداشت: آنان نیز دغدغه دارند، فردی در این شرایط پیش آمده قصور نداشته، براساس توصیه های وزارت بهداشت در زمان شیوع کرونا برای جلوگیری از انتقال این بیماری میان معتادان در مراکز ماده 16 تصمیم گرفته شد این مراکز پذیرش جدید نداشته باشند و حتی بعدها افرادی که پذیرش شده بودند نیز آزاد شدند.

حسینی پیشنهاد داد: با توجه به شرایط پیش آمده ستاد کرونا و مراجع ذی صلاح در این تصمیم تجدید نظر بنمایند و ضمن ارتقای سطح مراقبتی و بهداشتی مراکز ماده 16، اجازه بدهند، دوباره جذب در این مراکز صورت بگیرد و نیروی انتظامی نیز کار خودش را انجام بدهند و اگر طبق پیش بینی ها تا دو ماه آینده درگیر کرونا باشیم، شرایط پیش آمده برای مردم خطراتش خیلی بیشتر از این بیماری می تواند باشد.

افزایش 49 درصدی در گرمخانه ها

وی با اشاره به اینکه آمار پذیرش در گرمخانه های تهران در 15 روز نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد افزایش داشته، گفت: بخشی از این افزایش مربوط به شرایط شیوع کرونا، افرادی که پیش از این در مراکز ماده 16 بودند و یا زندانیان بی خانمان است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه گرمخانه ها به صورت کف 4هزار نفر ظرفیت پذیرش دارد، اضافه نمود: در حال حاضر 2هزار و 400 تفر در گرمخانه ها پذیرش می شوند، در صورتی که پیش بینی ما برای فرودین ماه، حدود یکهزار و 400 تفر بود حتی در پیک زمستان، 2 هزار و 200نفر پذیرش داشتیم.

حسینی اعلام کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا، سعی می کنیم ضمن آموزش مسائل ایمنی و بهداشتی و ارائه ماسک و بسته های بهداشتی به مددجویان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افراد به صورت فشرده در گرمخانه ها پذیرش نشوند، هر چند در مراکزی که پذیرش بیش از ظرفیت تخت هاست، چالش هایی پیدا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 نفر در گرمخانه ها مشکوک به کرونا شناسایی شدند، اضافه نمود: این افراد به وسیله اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند اما هیچ مورد مثبت ابتلا به کرونا اعلام نشد و موارد مشکوک علایمی مانند سرماخوردگی و تب بالا داشتند که تحت درمان قرار گرفتند، اگر مددجویان مبتلا به سرماخوردگی شدید باشد، در اتاق های ایزوله گرمخانه ها نگهداری می شوند و پس از بهبودی به اتاق های اصلی بازگردانده می شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد: طی مذاکره با ستاد مبارزه با مواد مخدر، قرار بود مراکز بهاران با ظرفیت 2هزار نفر را بازسازی و دوباره فعال کنیم و در شرایط فعلی در صورت تامین اعتبار از سوی دولت می توانیم این مراکز را برای نگهداری از افراد بی خانمان و معتادان آزادشده از مراکز ماده 16 اختصاص دهیم.

حسینی گفت: گشت های فوریت های اجتماعی در روزهای اخیر افزایش پیدا نموده و به صورت دوره ای و یا به وسیله تماس های مردمی با سامانه 137 در مناطق اعلام شده و به خصوص در مناطق پرخطر، حضور پیدا می نمایند، اگر موردی باشد و افراد خودشان تمایل داشته باشند، گشت ها، آنان را به گرمخانه ها منتقل می نمایند.

وی اضافه نمود: متاسفانه بسیاری از معتادان مصرف نماینده حرفه ای مواد مخدر هستند و برای حضور در گرمخانه ها مقاومت می نمایند و با چالش هایی در این زمینه مواجهیم، نگران همکارانمان هستیم که با وجود کار سخت، تنها و در معرض خطر هستند، ما تنها افرادی را می توانیم پذیرش کنیم که داوطلبانه درخواست داشته باشند، به اجبار نمی توانیم آنان در مراکز پذیرش کنیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: تا به امروز بودجه ای از سوی دولت و سازمانی برای پیشگیری و مراقبت از کرونا به شهرداری اختصاص داده نشده است.

توزیع روزانه 200 پرس غذای گرم در گودهای زباله گردی

حسینی با اشاره به اینکه روزانه 200 تا 250 پرس غذای گرم و بسته های بهداشتی، به بچه ها کار در گودهای زباله گردی توزیع می گردد، گفت: این طرح از 22 اسفند98 با همکاری انجمن های مردم نهاد و تامین اقتصادی شهرداری شروع شده و تا به امروز بیش از 5هزار غذا و بسته بهداشتی در این مناطق توزیع شده است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اضافه نمود: یاری و رسیدگی به شرایط بچه ها کار جزء وظایف شهرداری نیست و تنها براساس مسئولیت اجتماعی این کار را انجام می دهیم و تا به امروز هیچ یاری و اعتباری از هیچ نهادی دریافت ننموده ایم.

به گزارش خبرنگاران، در چند روز گذشته انتشار تصاویر و فیلم هایی از حضور معتادان در شرایط شیوع کرونا و تاکید بر حضور شهفرایندان در خانه برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری در فضای مجازی منتشر شده و واکنش هایی را از سوی مسئولان و فعالان اجتماعی در پی داشته است.

بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن ماه کشور را درگیر نموده براساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا به امروز 53 هزار و183 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و 3هزار و 294 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و 17 هزار و 935 نفر نیز بهبود یافته اند.

بچه ها کار، زباله گرد و افراد آسیب دیده بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 923

به "خبرنگاران درخواست شهرداری تهران از ستاد کرونا برای رسیدگی به شرایط معتادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درخواست شهرداری تهران از ستاد کرونا برای رسیدگی به شرایط معتادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید