حملا ت تند رضایی و جلیلی به سیاست هسته ای

به گزارش ایپتن، هم زمان با محکومیت ایران در شورای حکام آژانس هسته ای و صدور قطع نامه علیه ایران، سعید جلیلی و محسن رضایی برای چندمین بار به سیاست هسته ای و دیپلماسی دولت حمله نموده اند.

حملا ت تند رضایی و جلیلی به سیاست هسته ای

به گزارش شرق، سعید جلیلی به طور معین محمدجواد ظریف را مخاطب قرار داده و در توییتر نوشت: بدتر از فشار مالی دشمن، آن است که کسانی در داخل کشور با آنکه شاهد این دشمنی آشکار هستند، می گویند اگر لازم باشد مجددا مذاکره خواهیم کرد؛ مگر دفعات قبل که لازم دیدید، چه فرجامی را به ارمغان آوردید؟. این اظهارات تند جلیلی در حالی مطرح شد که وزیر خارجه در گفت وگویی تأکید نموده بود من هوادار منافع ملی ایران هستم؛ اگر منافع ملی ایران و مردم مستلزم این باشد که مذاکره بکنیم، مذاکره می کنم. در هیچ مذاکره ای شما نمی توانید به طرف مقابل تان اعتماد کنید. روابط بین الملل بر اساس بی اعتمادی است. برای همین است اگر قرار بود به کسی اعتماد کنیم، برجام 150 صفحه نمی شد، بلکه دو صفحه می شد که ما می گفتیم ما سلاح هسته ای نمی خواهیم و آن ها هم می گفتند تحریم ها را برمی داریم.

ظریف تأکید نموده بود با اعتماد در روابط بین الملل سازگاری ذهنی ندارم. با ضد این و آن بودن موافق نیستم. معتقدم منافع ملی را باید دنبال کنیم و اگر روزی این منافع ملی مستلزم آن است که مذاکره کنیم، این کار را انجام دهیم، البته بعد از اینکه همه مقام های کشور مذاکره را تأیید کردند.

جلیلی سال گذشته هم گفته بود: .. در همین قضیه برجام، وقتی موضوع توافق هسته ای میان ایران و کشور های 1+5 مطرح بود، ما با مطالعه توافق های اجرا شده متوجه ایراداتی شدیم. وظیفه داشتیم توصیه های خیرخواهانه خود را تقدیم دوستان دولت کنیم. منتها همان زمان بعضی دوستان به این مسئله تأکید می کردند که به دلیل اقبال عمومی برای شکل گیری توافقی میان ایران و طرف های مقابل، به برجام ایراد وارد نکنیم تا مورد نکوهش افکار عمومی قرار نگیریم. از اردیبهشت 97 که رژیم آمریکا از برجام خارج شد، طرف های غربی حتی یک بار رفتار آمریکا را محکوم نکردند و تا همین امروز هم سنگین ترین واکنشی که به خروج آمریکا از برجام داشتند، این بود که اظهار تأسف عمیق می نمایند. این جهتی است که از سوی اروپایی ها در قبال کشورمان دنبال می گردد. در این شرایط، وقتی غربی ها در حال تحمیل خواسته های نابجای خود هستند، مکلف هستیم با تمام توان به دولت یاری کنیم تا با اتخاذ راهبرد مناسب، بتواند از منافع ملی در برابر زیاده خواهی غربی ها حراست کند.

محسن رضایی هم در توییتی مدعی شده است: اگر دولت گام های یکم تا پنجم هسته ای را کاملا برمی داشت، امروز آژانس ادعای جدیدی نمی کرد. دولت جهت هسته ای را گم نموده است. او قبلا هم توییت نموده بود: پاسخ کوبنده به ترامپ، صدور سریع تر گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای است. این در حالی است که محسن رضایی سال 94 و بعد از توافق هسته ای گفته بود: این مذاکرات سطح سیاست بین المللی ایران را ارتقا داد. یک حیثیت سیاسی و بین المللی تازه پیدا کردیم. این قابلیت سیاسی در آینده به کار خواهد آمد.

او در تبادل نظر با یک نشریه خارجی گفته بود: اگر آمریکایی ها به تعهداتشان بعد از توافق عمل نمایند و تحریم های ظالمانه را بردارند و رئیس جمهور بعدی آمریکا نخواهد دوباره کارشکنی کند، برای ملت ایران مؤثر خواهد بود؛ اما برقراری رابطه ایران و آمریکا، فرایند ای طولانی خواهد بود و به دلیل بی اعتمادی و عمق شکاف بین این دو کشور، این ارتباط به زودی برقرار نخواهد شد؛ اما اگر آمریکایی ها در پرونده هسته ای خوب عمل نمایند، می توان در یک پرونده دیگر هم با آن ها و کشور های دیگر به بحث نشست.

منبع: فرارو
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1212

به "حملا ت تند رضایی و جلیلی به سیاست هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حملا ت تند رضایی و جلیلی به سیاست هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید