تحلیلگران افغانستان: بایدن اگر نیروها را حفظ کند طالبان توافقنامه را لغو می نماید

به گزارش ایپتن، کارشناس شبکه تحلیلگران افغانستان گفت که اگر دولت جو بایدن بخواهد شماری از نیروهای نظامی را در افغانستان حفظ کند، طالبان توافقنامه صلح با آمریکا را لغو خواهد نمود.

تحلیلگران افغانستان: بایدن اگر نیروها را حفظ کند طالبان توافقنامه را لغو می نماید

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، ابراهیم باهیس عضو شبکه تحلیلگران افغانستان با اشاره به افزایش حملات در این کشور همزمان با جریان مذاکرات صلح اظهارداشت که طالبان بطور همزمان دو راستا مذاکره و خشونت را دنبال می نماید.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی اضافه کرد: هدف طالبان رسیدن به قدرت و داشتن نوع خاصی از نظام دولتی است، دستیابی به این هدف به وسیله مذاکره و یا جنگ هر کدام هزینه های خود را دارد که آن ها مایل به پرداخت آن هستند.

باهیس به نیویورک تایمز اظهارداشت که دولت افغانستان و طالبان منتظرند تا ببینند که آیا دولت جو بایدن به خروج نیروها براساس توافقنامه قطر ادامه می دهد و یا اینکه دوباره توافقنامه را مورد مذاکره قرار خواهد داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این کارشناس افغان تاکید نمود که حتی اگر دولت بایدن تصمیم بگیرد همانطور که بعضی از قانونگذاران آمریکایی پیشنهاد می نمایند شماری از نیروها را پس از ماه می سال 2021 در افغانستان را حفظ کند، طالبان به صراحت اعلام نموده اند که این باعث می گردد که کل توافقنامه لغو گردد.

لازم به ذکر است که براساس توافقنامه آمریکا و طالبان که 10 اسفند سال 1398 در قطر به امضا رسید واشنگتن متعهد شده است که همه نیروهای خارجی مشروط بر مفاد معین شده در این توافقنامه باید تا ماه می سال 2021 خاک افغانستان را ترک نمایند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن گزینه بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا نیز اخیراً برخلاف توافقنامه قطر تاکید نموده بود که مایل است برای جلوگیری از تجدید حیات تروریسم و دفاع از منافع و امنیت ملی آمریکا شماری از نظامیان را در افغانستان حفظ کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1412

به "تحلیلگران افغانستان: بایدن اگر نیروها را حفظ کند طالبان توافقنامه را لغو می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلگران افغانستان: بایدن اگر نیروها را حفظ کند طالبان توافقنامه را لغو می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید