از حضور کشورهای مرتبط در فرآیند آنالیز سقوط استقبال می کنیم

به گزارش ایپتن، علی ربیعی سخنگوی دولت با انتشار بیانیه ای گفت: سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان مطلع و نامطلع آنها با این دروغ پردازی ها بر زخم های جانکاه خانواده های داغدار نمک می پاشند. او همچنین تاکید نموده است: از حضور کشورهای مرتبط دیگر که اتباع آنها در این حادثه تلخ جان باخته اند نیز در فرایند آنالیز استقبال می کنیم.

از حضور کشورهای مرتبط در فرآیند آنالیز سقوط استقبال می کنیم

در بیانیه علی ربیعی که پنجشنبه شب منتشر شد، ضمن ابراز تسلیت مجدد دولت جمهوری اسلامی ایران به خانواده های داغدیده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، به چند نکته ضروری اشاره شده است.

1-اکنون سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران کمیته آنالیز سانحه را بر اساس مقررات ایکایو تشکیل داده است و با شفافیت، دقت و سرعت تمام، با حضور و مشارکت کارشناسان از همه کشورهای مرتبط، این سانحه هوائی را از همه جوانب فنی و اجرائی آنالیز و به طور کامل اطلاع رسانی خواهد نمود.

2- طبق قواعد بین المللی، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که سانحه در آن رخ داده است (ایران)، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که صادر کننده گواهینامه صلاحیت پرواز است (اوکراین)، مالک هوایپما (اوکراین) کارخانه سازنده هواپیما (بوئینگ) و کارخانه سازنده موتور هواپیما (فرانسه) می توانند در فرایند تحقیق شرکت کنند. هم اکنون کننده کشور اوکراین در ایران حضور دارد. ما از شرکت بوئینگ نیز می خواهیم کننده خود را برای مشارکت در فرایند آنالیز جعبه سیاه اعزام کنند.

3- از حضور کشورهای مرتبط دیگر که اتباع آنها در این حادثه تلخ جان باخته اند نیز در فرایند آنالیز استقبال می کنیم.

4- بنا به دستور رئیس جمهوری نتیجه آنالیز های فنی و کارشناسی، به طور منظم و سریع، به اطلاع عموم، به ویژه خانواده های داغدار خواهد رسید.

5-اعتقاد داریم این روشی اطمینان بخش برای همگان بویژه خانواده های داغدار خواهد بود.

6- امروز به روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی به نقل از یک منبع مطلع از پنتاگون که خواسته نامش فاش نگردد خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی را با اب و تاب در رسانه ها منعکس نموده است. در اینده که معین شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت.

7- توصیه می کنیم دولت امریکا به جای دروغ پردازی و شکل دادن یک عملیات روانی، به نتایج آنالیز کمیته های ذکر شده در بند بالا دقت کنند.

8- در خاتمه متاسفم که سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان مطلع و نامطلع انها با این دروغ پردازی ها بر زخم های جانکاه خانواده های داغدار نمک می پاشند و برای تامین اهداف خود در این عملیات روانی خانواده های قربانیان این حادثه را نیز قربانی می کنند.

هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراینی با 179 مسافر و 9 خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی یف پایتخت اوکراین ترک می کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتش سوزی سقوط کرد.

در این حادثه 147 مسافر ایرانی و 32 مسافر خارجی جان باختند.

مسئول خواندن جعبه سیاه این هواپیما ایران است

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی، با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در خصوص آخرین جزئیات و اطلاعات به دست آمده از دلایل و چگونگی سقوط هواپیمای بویینگ 737 اوکراینی گفت: در این مورد باید گفت که ایران مانند همه اعضای ایکائو بر اساس مقررات ایکائو و انکس 13 سازمان بین المللی هوانوردی سوانح هواپیمایی را آنالیز می نماید و تا به امروز بر همین اساس کمیته های لازم را در این زمینه تشکیل داده ایم و کار را آغاز نموده ایم.

وی اضافه نمود: قوانین بین المللی می گوید باید کشوری که در آن سانحه هواپیمایی رخ داده، تصمیم بگیرد که اطلاعات جعبه سیاه و آنالیز سانحه چگونه انجام گردد و ما تجربه و توان لازم را در این زمینه را داریم البته اوکراینی ها نیز به ما یاری خواهند کرد و بر اساس قانون سازنده موتور هواپیما که کشور فرانسه است و طراح هواپیما که آمریکاست نیز باید به ما یاری کنند و اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم با دقت بیشتری دلایل این سانحه را معین کنیم. همچنین از آنجا که کانادایی ها اتباع بیشتری در این پرواز داشته اند نیز می توانند به ما یاری کنند و ما اطلاع رسانی لازم را به فرانسه، کانادا و آمریکا انجام داده ایم و از آن ها دعوت نموده ایم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رسانه ها چنین مساله ای مطرح شده که مسئولان ایرانی گفته اند جعبه سیاه را به آمریکایی ها نمی دهیم، گفت: از نظر قانونی و منطقی چنین حرفی به هیچ وجه درست نیست و این اظهارنظر تا به امروز مطرح نشده است اما مسئول خواندن جعبه سیاه این هواپیما بر اساس قانون، ایران است و ما توانایی خواندن آن را داریم و می توانیم از اوکراینی ها نیز یاری بگیریم اما اگر به هر علتی مانند آسیب دیدن جعبه سیاه هواپیما، توانایی بازسازی آن در داخل وجود نداشته باشد می توانیم از کشورهای دیگر یاری بگیریم که البته ظاهر این جعبه سیاه نشان می دهد که امکان بازسازی آن در کشور وجود دارد و ما در حال حاضر می خواهیم این کار را در داخل کشور انجام دهیم. خواندن اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما هم مسئله ای نداریم چرا که بارها و بارها این کار را در ایران انجام داده ایم اما اگر شرایط خاصی برای خواندن جعبه سیاه احتیاج باشد، از کشورهای دیگر یاری خواهیم گرفت چرا که منافع همه کشورها از جمله منافع ما ایجاب می نماید که اطلاعات دقیق را از جعبه سیاه استخراج کنیم تا علت بروز این سانحه برای همه روشن گردد.

عابدزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بعضی رسانه ها و فضای مجازی این گونه مطرح شده است که این هواپیما به دلیل اشتباه سامانه پدافندی ما سقوط نموده است این گونه شرح داد: این حرف به هیچ وجه منطقی نیست و رسیدگی به چنین حوزه ای باید در فضای کارشناسی صورت گیرد اما چنین چیزی امکان پذیر نیست. همچنین ارتباط بین ساختارهای نظامی و غیر نظامی در این حوزه بر اساس قوانین ایکائو کاملا تعریف شده است و در داخل کشور نیز همه ما تابع مقررات بین المللی و داخلی هستیم. همچنین در همان لحظه ای که این هواپیما با سانحه روبرو شد حدود 9 فروند هواپیما پیرامون فرودگاه امام بودند و ده ها فروند نیزدر ارتفاع 25 هزار پایی مشغول پرواز بودند و این مساله نشان می دهد که فضا، فضای امنی بوده است.

وی همچنین درباره چگونگی سقوط این هواپیما اضافه نمود: هواپیمای بویینگ 737-800 اوکراینی که در ساعت 6:12 صبح چهارشنبه از فرودگاه امام خمینی بلند شد، در ساعت 6:18 به زمین برخورد کرد و در چند دقیقه ای که خلبان توانست این پرواز را انجام دهد و به ارتفاع حدود 8 هزار پایی برسد با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد ارتباط برقرار نموده و اجازه ارتفاع 21 هزار پایی را از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد دریافت کرد اما در همان ارتفاع 8 هزار پایی آتش گرفت و این مساله را شاهدان عینی نیز دیدند که تقریبا یک دقیقه قبل از سقوط آتش گرفته بود و باتوجه به شواهد موجود و اینکه در هنگام اصابت هواپیما به زمین نوک هواپیما به سمت جنوب شرقی یعنی فرودگاه امام خمینی بوده است نشان می دهد این هواپیما قصد داشته با همان حالتی که هواپیما آتش گرفته بود جان مسافران را نجات دهد و به سمت فرودگاه برگردد اما پیروز نشد.

ضرر هنگفت شرکت بویینگ در پی سقوط هواپیما

وی بیان کرد: البته یکی دیگر از دلایلی که چنین شایعاتی در این زمینه مطرح می گردد این است که در ماه های اخیر شرکت بویینگ در ارتباط با بویینگ 737 مکس که ممنوع الپرواز شده است، ضرر و زیان زیادی متحمل شده است و فکر کنید اگر چنین مساله ای در 737-800 بویینگ هم به اثبات برسد این شرکت هواپیمایی که یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیاست زیان هنگفتی می بیند. البته ما نمی گوییم که حتما نقص فنی در هواپیما وجود دارد. این مساله احتیاج به آنالیز کارشناسی دارد اما می گوییم ممکن است و می تواند نقص فنی باعث سقوط هواپیما شده باشد.

همچنین عابدزاده درباره طرح مسائلی مبنی بر اینکه هواپیمای 737-800 اوکراینی که سقوط کرد نو بود و مسئله ای نداشت، گفت: نو بودن یا قدیمی بودن هواپیما نمی تواند از نظر کارشناسی برای اینکه بگوییم نمی تواند یک هواپیما دچار سانحه گردد، درست نیست و کاملا غیر کارشناسی است چرا که اگر سامانه های ایمنی یک هواپیمای نو رعایت نگردد نیز می تواند باعث چنین حوادثی گردد اما این سامانه های ایمنی که شامل عملیات پروازی، بازرگانی، تعمیر ونگهداری و... است برای هواپیمای نو و قدیمی از نظر چگونگی و تعداد انجام دادن آن متفاوت است. همچنین مسائلی که درباره آتش دریافت موتور هواپیما مطرح شده و گفته می گردد که این هواپیما با آتش دریافت یک موتورش می تواند به پرواز ادامه دهد و سالم فرود بیاید درست است چرا که این هواپیما این قدرت را دارد اما ما نمی توانیم از نظر کارشناسی تایید کنیم که موتور هواپیما آتش گرفته است اما اگر این رخ داده باشد و سامانه های ایمنی هواپیما رعایت نشده باشد و نکاتی مانند وزن هواپیما یا حتی چیدمان بار مناسب نشده باشد ممکن است باعث بروز چنین اتفاقاتی شده باشد که ما هنوز به این نتیجه ای نرسیده باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف رییس جمهور اوکراین از درخواست از انگلیس برای یاری به تحقیقات در این زمینه چیست اظهار کرد: نمی دانم چرا و با چه هدفی رییس جمهور اوکراین این کار را انجام داده است اما با کارشناسان اوکراین در حال آنالیز این سانحه هستیم و این ایران است که تصمیم می گیرد که کشور دیگری در این زمینه حضور داشته باشند یا خیر.

عابدزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سفارت اوکراین پس از بروز این سانحه اطلاعیه ای مبنی بر بروز نقص فنی به عنوان علت سقوط هواپیما منتشر کرد اما بعد از آن این اطلاعیه را برداشت گفت: طرح چنین ادعایی آن هم چند ساعت بروز این سانحه اصلا کارشناسی نیست و شاید دلیل برداشتن این اطلاعیه هم همین بوده است چرا که باید رسیدگی و آنالیز سانحه علت آن را معین کند و از آنجا که رسیدگی به این سانحه در حال حاضر شرایط بسیار ویژه ای دارد فرد بسیار خبره ای را که سال های سال در این زمینه سابقه دارد مسئول آن کار نموده ایم.

وی توضیح داد: فضای آسمان ایران امن بوده و پروازهایمان از روز گذشته هم بیشتر شده است. همچنین تعداد پروازهای ما به این خاطر بالاست که ایمنی بالایی در فضای کشور داریم همچنین در 4 سال اخیر راه های جدیدتری را در جهتهای پروازی به صورت راه های موازی ایجاد نموده ایم و امروز ما 4 جهت پروازی (2 راه رفت و برگشت از جنوب به شمال) کشور داریم که افزایش تعداد جهتهای پروازی با هماهنگی کامل با پدافند کشور صورت گرفته است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین شرایط قربانیان این حادثه، گفت: اجساد قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی تحویل داده شده است و انجام آزمایش دی ان ای بر روی آن ها در حال اجرا بوده و هلال احمر و همه پرسنلی که در سانحه حضور داشتند توانستند طی 8 ساعت همه کارهای مربوط به جمع آوری اجساد را انجام دهند که اقدام ارزشمندی است. ما هم در تلاشیم تا هرچه سریع تر و با دقت جعبه های سیاه هواپیما را بخوانیم و علت بروز این سانحه را اعلام کنیم و با توجه به اینکه شرایط ویژه ای در این زمینه وجود دارد و اوکراینی ها هم از مادرخواست نموده اند به دنبال این هستیم تا زودتر این موضوع مشخص تکلیف گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 734

به "از حضور کشورهای مرتبط در فرآیند آنالیز سقوط استقبال می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حضور کشورهای مرتبط در فرآیند آنالیز سقوط استقبال می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید