آخرین تصمیمات دانشگاه ها برای برگزاری آزمون های سرانجام ترم ، کدام موسسات ارزیابی مجازی خواهند داشت؟

به گزارش ایپتن، قوت دریافت احتمال ادامه تعطیلی ها تا خاتمه شهریور و تصمیمات دانشگاه ها برای برگزاری آزمون ها به صورت مجازی و حضوری ما را بر آن داشت تا به آنالیز نحوه برگزاری آزمون های خاتمه ترم بپردازیم.

آخرین تصمیمات دانشگاه ها برای برگزاری آزمون های سرانجام ترم ، کدام موسسات ارزیابی مجازی خواهند داشت؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، فرزانه کرمی- حضور مهمان ناخوانده چینی تمام برنامه ریزی های دانشگاه ها و دانشجویان را برای نیمسال 98-99 تحت تاثیر قرار داد تا آنجا که کلاس درس دانشجویان از حضوری به مجازی تبدیل شد و امتحانات سراسری آن ها یکی پس از دیگری لغو شد. بماند که آموزش های مجازی دانشجویان نیز کیفیت چندانی نداشت و دانشجویان در سراسر کشور با مسائل قطع اینترنت و عدم دانش فناوری اطلاعات رو به رو بودند. البته در اوایل کار کمی طبیعی به نظر می رسید زیرا جامعه دانشگاهی هیچ گاه انتظار آموزش مجازی سراسری را نداشت، اما اینکه بعضی دانشگاه های معتبر پس از گذشت چند ماه هنوز نتوانسته اند آموزش های مجازی خود را بهبود بخشند و حالا پس از برگزاری آن کلاس های برخط و آفلاین نحوه برگزاری آزمون های میان ترم و خاتمه ترم خود را چگونه دیده اند، جای بحث و آنالیز دارد.

ادامه فرایند تعطیلی های نیم امسال و قوت دریافت احتمال ادامه تعطیلی ها تا خاتمه شهریور ماه، موجب شد تا نگاه وزات علوم به نحوه برگزاری آزمون های خاتمه ترم دانشجویان جلب گردد به همین منظور معاونت آموزشی وزارت علوم با ابلاغ بخشنامه ای به دانشگاه ها تاکید نمود تا استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس باشد به نحوی که اگر امکان برگزاری آزمون های خاتمه ترم به صورت حضوری نبود دانشگاه ها به برگزاری آزمون های مجازی یا روش های جایگزین آزمون همچون ارائه تکلیف و تمرین به دانشجویان و ارزیابی فعالیت دانشجو در کلاس بپردازند.

با توجه به اینکه بعضی دانشگاه ها نحوه برگزاری آزمون های خاتمه ترم خود را اعلام ننموده اند و بعضی مجازی و حضوری بودن آن را به تصویب رسانده اند برآن شدیم تا به آنالیز نحوه برگزاری آزمون های خاتمه ترم دانشگاه ها در نیم سال 98- 99 بپردازیم.

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی از جمله دانشگاه هایی محسوب می گردد که از اوایل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگا ها با فراهم سازی زیر ساخت های خود به آموزش مجازی پرداخته است.

اصنافی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه شهیدبهشتی درباره شیوه برگزاری امتحانات خاتمه ترم در این دانشگاه اعلام نمود: در خصوص مجازی یا حضوری برگزار شدن آزمون های خاتمه ترم دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی هنوز اطلاعیه ای اعلام نشده است؛ قصد داریم در میانه یا اواخر اردیبهشت ماه در این باره اطلاع رسانی کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد نیز که از 17 اسفند ماه 98 به برگزاری کلاس های مجازی خود به دو صورت آفلاین و برخط پرداخته است در آخرین بخشنامه خود که در اوایل هفته جاری ابلاغ شد خبر از احتمال برگزاری آزمون های خاتمه ترم تمام واحد های دانشگاه آزاد به صورت حضوری داد.

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در این باره گفت: ما حداکثر با دو هفته تاخیر می توانیم سال تحصیلی را به اتمام برسانیم. فعلا بنا را بر این گذاشته ایم تا امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم.

دانشگاه الزهرا (س)

دانشگاه الزهرا نیز با راه اندازی سامانه آموزش مجازی طوبی و مهارت افزایی اعضای هیئت های علمی خود برای برگزاری کلاس های مجازی در این عرصه گام نهاد و طی اطلاعیه ای از ادامه آموزش های مجازی دانشجویان تا خاتمه ماه مبارک رمضان و ایجاد تمهیداتی برای برگزاری آزمون های خاتمه ترم خود اطلاع داد.

مهدی سیف برقی، معاون آموزشی دانشگاه الزهرا (س) در این باره گفت: در صورت عدم بازگشایی دانشگاه ها تا خاتمه ترم تحصیلی جاری، دانشگاه الزهرا (س) تمام تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات خاتمه ترم کلیه مقاطع تحصیلی به شکل مجازی و غیرحضوری را اندیشیده است.

دانشگاه فنی حرفه ای

دانشگاه فنی حرفه ای نیز با برگزاری کلاس های خود به نحو مجازی اعلام نمود خاتمه کلاس ها 8 مرداد ماه 99 خواهد بود و امتحانات خاتمه ترم دانشجویان نیز در بازه زمانی 11 تا 23 مرداد ماه انجام می گردد. البته این تصمیمات تنها برای دروس نظری اتخاذ شده است و دروس عملی هنوز تکلیفشان معین نیست.

غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی حرفه ای گفت: در صورتی که در بازه امتحانات ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا شرایط را عادی اعلام کند امتحانات خاتمهی در نیم امسال به صورت حضوری برگزار خواهد شد. کارگروه آموزش های مجازی دانشکده/ آموزشکده ها باید تدابیر لازم برای برگزاری آزمون های خاتمهی به روش مجازی را اتخاذ نمایند تا در صورت ضرورت نسبت به این امر اقدام گردد. بدیهی است آزمون خاتمهی دروس عملی و نظری- عملی که امکان ارائه آن با روش آموزش مجازی وجود ندارد با موارد بهداشتی به صورت حضوری و پس از برگزاری کلاس ها انجام خواهد شد.

دانشگاه های غیرانتفاعی

غیر انتفاعی ها هم با اعلام اینکه حذف ترم نخواهند داشت و در صورت ضرورت، ترم را تا 3 هفته در تابستان ادامه خواهند داد به تغییر تقویم آموزشی خود و ایجاد شرایط لازم برای برگزاری آزمون های خاتمه ترم پرداختند.

علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی گفت: دانشگاه های غیر انتفاعی در سراسر کشور آمادگی لازم را برای برگزاری امتحانات خاتمه ترم به هر 2 صورت حضوری و مجازی را دارد، اما بر اساس ابلاغیه وزارت علوم منتظر اعلام ستاد ملی کرونا برای تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری امتحانات هستیم.

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی نیز از دیگر دانشگاه های محسوب می گردد که حذف ترم را مگر در شرایط خاص مجاز اعلام نمود و تمدید ترم تحصیلی 98، 99 را در تابستان غیر ممکن دانست. این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه ها منتظر ابلاغیه ستاد مبارزه با کرونا است تا بتواند تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

محمد حسین عبداللهی معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی نیز در خصوص برگزاری آزمون های خاتمه ترم این دانشگاه گفت: امیدوار هستیم تا زمان برگزاری آزمون های خاتمه ترم مسئله کرونا مرتفع گردد تا دغدغه ای برای برگزاری آزمون های مجازی نداشته باشیم.

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس نیز با اعلام اینکه هنوز تصمیمی برای حذف ترم و درس دانشجویان اتخاذ ننموده ایم، امکان استفاده از ماه های مرداد و یا شهریور ماه برای تکمیل ترم را مورد آنالیز قرار داد؛ و از تمایل اساتید این دانشگاه برای برگزاری آزمون ها به صورت کتبی اطلاع داد.

کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در این باره گفت: بر اساس استعلامی که از چند شرکت انجام داده ایم گویا نرم افزار هایی وجود دارد که با استفاده از آن می توان آزمون خاتمه ترم را به صورت مجازی برگزار کرد، اما، چون دوره های دانشگاه تربیت مدرس تحصیلات تکمیلی است، استادان تمایل دارند که امتحانات به صورت کتبی و با کیفیت قبلی برگزار گردد، اما با توجه به فرایند پیش رو اگر ناچار شویم، آزمون های خاتمه ترم را به شکل مجازی برگزار خواهیم کرد که از کیفیت خود هم برخوردار باشد.

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت ایران از همان ابتدای کار یعنی به عبارتی 10 اسفند ماه 98 آموزش مجازی خود را شروع کرد به طوری که با گذشت سه روز 80 درصد کلاس هایش مجازی شدند. این دانشگاه طی اطلاعیه ای نیز اعلام نمود در برگزاری کلاس های نظری خود عقب ماندگی نداشته است و اگر شرایط مهیا گردد ترم تحصیلی را برای برگزاری کلاس های عملی تا دو هفته افزایش خواهد داد. اما هنوز در رابطه با برگزاری آزمون های خاتمه ترم تصمیمی اتخاذ ننموده است.

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: در حال حاضر قرار شده است آزمون های میان ترم دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با پروژه ها، تمرین ها و مقالات جایگزین گردد. در دانشگاه علم و صنعت سناریو های مختلفی را آماده نموده ایم که برمبنای آن شرایط تصمیم گیری می کنیم. هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده است.

با این حال که دانشگاه ها هنوز اندر خم برگزاری کلاس های مجازی هستند و با مسائل زیر ساخت ها و اینترنت دست و پنجه نرم می نمایند باید به فکر ایجاد شرایط لازم برای برگزاری آزمون های مجازی و حضوری نیز باشند. امیدوار هستیم با مدیریت صحیح، مسائل برگزاری آزمون های خاتمه ترم به هر دو صورت مرتفع گردد تا دانشجویان علاوه بر نگرانی های ناشی از شیوع کرونا و شرایطی که این ویروس بر شرایط زندگی عادیشان تحمیل نموده، استرس ها و نگرانی مضاعفی را تحمل ننمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 971

به "آخرین تصمیمات دانشگاه ها برای برگزاری آزمون های سرانجام ترم ، کدام موسسات ارزیابی مجازی خواهند داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تصمیمات دانشگاه ها برای برگزاری آزمون های سرانجام ترم ، کدام موسسات ارزیابی مجازی خواهند داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید